Így hasznosíthatod hormonjaidat

Vannak bizonyos ételek, filmek, tárgyak vagy cselekedetek, amelyek egyből felvidítanak minket, jobban érezzük magunkat tőlük. Miért? A bennük rejlő vagy általuk kibocsátott ingerek hatására termelődő hormonok miatt.

Van aki futás, van aki egy nagy alvás után vagy csokievés közben érzi magát a legboldogabbnak. Apró hétköznapi trükkökkel könnyedén és gyorsan boldogok lehetünk, hisz ,,kijátszhatjuk" szervezetünket a boldogsághormonok érdekében, s a felsorolt gyakorlatok segítségével begyorsíthatjuk az anyagmozgósítását.

Endorfin
A legismertebb hormonok egyike, mely fizikai hatásra, izgalmi állapot esetén, fájdalomérzetkor, fűszeres ételek fogyasztásakor vagy orgazmuskor szabadul fel a szervezetben. Hatásmechanizmusát tekintve hasonlít az opiátokhoz, hisz kellemes érzést biztosít és csökkenti a fájdalomérzetet. A piros chili paprika fogyasztásakor, annak egyik anyaga, a kapszaicin serkenti az endorfin termelődését. A ,,futók gyönyöre" effektusért is az endorfin felel, mely a fizikai igénybevételkor egy határ átlépésekor aktiválja a boldogsághormont. A relaxációs gyakorlatok során vagy akupunktúra segítségével is begyorsítható termelődése. Egyes hipotézisek szerint a terhesség 3. hónapjában az anya vérében kiválasztódik, mellyel a magzat próbálja manipulálni édesanyját, a tápanyagelosztás növelése érdekében. Tehát a boldogság érdekében mozogjunk, együnk fűszeres ételeket, relaxáljunk vagy nézzünk horrorfilmet.


Dopamin

Az amfetaminhoz és kokainhoz is szokták hasonlítani hatását, hisz ezek a szerek az agy dopamin koncentrációját növelik. Az agy örömközpontjával van összefüggésben, élvezetet stimulál, motivál további örömök okozására. Agyunk az étkezést, a szexet, a szerelmet és egyes kábítószereket ,,jutalmazza" dopaminnal, mely egyben a fantázia és kreativitás felelős hormonja is. Termelését szokatlan képzetek, fantáziák részletes elgondolásával (fantázia tájon belüli utazás) vagy a zenére végzett ujjgyakorlatokkal vagy rajzolással is elősegíthetjük.

 

Adrenalin
Az ,,üss vagy fuss", azaz a készenléti reakció hormonja. A feszült helyzetekben keletkező izgalomért az adrenalin a felelős, mely vagy leblokkolja agyunkat vagy fokozza a teljesítőképességünket. Az utóbbit a testben való szétáramoltatással érhetjük el, melyet mozgás idézhet elő. Tehát ha elkezdünk izgulni, ne álljunk tétlenül, hisz leblokkolhatunk, hanem tereljük el a figyelmünket, mozogjunk, így az adrenalin szét tud áramolni, s segíthet kikerülni a feszült szituációból.
 

Acetilkolin
Hírvivőhormon, mely a központi idegrendszerben ingerületátvivő anyagként működik. Ha az agyban nagy mennyiségben van jelen, az fokozza a teljesítményt és ilyenkor az összpontosítás is könnyedén megy. Leghamarabb egy kis agytorna segítségével gyorsíthatod fel termelődését, így érdemes reggelente megfejteni egy rejtvényt vagy sudokut, esetleg pár fejszámolást végezni.

Szerotonin
Neurotranszmitter, mely fontos szerepet játszik a testhőmérséklet, a hangulat, az étvágy, a szexualitás, az alvás és az étvágy szabályozásában. Alacsony szintje esetén feltűnhet a depresszió, a migrén és egyéb rosszullétek, zavarok. Kapcsolatban áll az eufóriával, a kényelemmel, a kellemes tapintással és az empátiával. Termelődésének beindítása érdekében érdemes a tenger zúgását felidézni vagy egy kellemes színű tárgyat nézni. A belső harmónia és elégedettség például innét származik, ha a gondosan berendezett és ízlésünknek megfelelő otthonunkban tartózkodunk, hisz a jóleső érzetek miatt a szervezet szerotoninszintje megemelkedik.

 

Oldalak

Szólj hozzá Te is!