A férfi kétszer - avagy a romantikus szerető és a szebb napokat is megélt gondnok

A Thália Színház 2017-ben bemutatott darabjai közül kettőben is főszerepben láthatjuk Szervét Tibort, aki a produkciókban egymástól nagyon eltérő karaktereket formál meg. És hogy a művész miért szereti ezeket a figurákat? A legjobb, ha ő maga meséli el. (x)

"A férfinak rajongani egy nőért fantasztikus dolog"

Tavasztól látható a Tháliában a Kean, a színész című előadás, amiben Tibor a címszerepet, Edmund Keant játssza, aki nemcsak tehetségéről, hanem nőkhöz fűződő viszonyáról is híres (hírhedt) volt.

Ez a darab maga a romantika - kezdi -, ami nagyon nagy hiánycikk manapság. Nehéz romantikus dolgokat átélni, pedig az emberben eredendően megvan ez az érzés. Részben azért, mert így szocializálódtunk, részben mert a szív szeret és tud is rajongani, még akkor is, ha a XXI. század fogyasztói társadalma látszólag nem igényli, vagy kevéssé teszi lehetővé. A férfinak rajongani egy nőért fantasztikus dolog, és ez nagyon ritkán jelenik meg, pláne úgy, ahogyan a Keanben - mondja Tibor arra utalva, hogy a darab főhőse eleinte tévedésből rajong egy nőért, akiről azt hiszi, jó lenne vele. Aztán Kean számára kiderül - és az illető hölgy előtt is világos lesz -, hogy mindketten tévedtek, valami mást gondoltak egymásról. A művész szerint ez a helyzet mindenkinek ismerős…

"Én nagyon hiszek a romantikában..."

Ezen a romantikus szálon kívül a darabban természetesen megjelenik az egyszerű, csillogástól mentes, igaz szerelem is, amit egy másik nő kínál fel a férfinak. „Ez is nagyon ritka” - mondja. „Nekem ebben a rendkívül erős női világban az az érzésem, hogy a nők ugyanúgy vágynak rá, hogy szerelmet adhassanak, de sosem érnek rá, mert állandóan „meg kell vívni a harcukat” a következő őrült, elnyomó férfi ellen. Szóval, a nők szeretnének szerelmet felajánlani…

Bár nem igazán tudom, hogy ez ma hogy működik, mert annyira kaotikus ebben a kérdésben is a helyzet. A Kean például ezért nagyon jó, mert a történetnek ez lényegi eleme. Én nagyon hiszek a romantikában, pontosabban az emberek érzelmi megérinthetőségében, és a színházi előadásoknak meg is kell érintenie a szívet.” Az előadást tényleg csak ajánlani lehet, csodás díszletei között még egy kardpárbajnak is tanúi lehetnek a nézők.

"Különböző sorsokat lehet magunkra kapkodni"

Romantikának nyoma sincs benne, viszont cserébe igazi komédia az ötvenes évek Rákosi-rendszerében játszódó retróbohózat, amiben Tibor, és a többi szintén nagyszerű színész mellett egy hullát rejtő utazóláda játszik még fontos szerepet.

A Csoda korban élünk című előadásban a színművész a szigligeti alkotóház sokat látott, és jobb napokat is megélt gondnokát alakítja. „Én nagyon szeretem a színházban - vagyis a foglalkozásomban - azt a lehetőséget, hogy hallatlanul különböző sorsokat lehet magunkra kapkodni, és én sportot is űzök belőle, hogy még véletlenül se hasonlítson két általam játszott szerep egymásra - hiszen mindegyik karakternek mások a szándékai, az akarata, a célja, tehát nem lehet, hogy csak azért, mert én játszom, egyformák legyenek” - meséli. Bevallja, hogy a törekvés ellenére persze valamennyire mégis hasonlítanak, hiszen mindegyik figurából Tibor személyisége köszön vissza, de amennyire csak lehet, hanghordozásában, gesztusaiban igyekszik elválasztani őket.

„Például erre a Kean és a Darányi gondnok remek lehetőséget kínál” - folytatja. „ A Darányi kicsit levedlett, helyenként molyrágta gondnok, aki némiképp neurotikussá vált a pártfegyelem és az ötvenes évek hatására. Ennek a tébolynak a mentén éli mindennapjait a szigligeti alkotóházban úgy, hogy az tele van szorongásra okot adó dolgokkal: külföldi, ráadásul nyugati újságíró érkezik, fontos emberek tűnnek el, akiknek a jelenlétéről neki gondoskodnia kellene, borzalmas ötletekhez kell folyamodnia, hogy legalább látszólag megoldja a helyzetet…

Ezt az egész őrületet, amit ez a darab kínál, én nagyon élvezem. Ebben az előadásban nagyon jól sikerült közösen megbolondulni, mármint a többi színésszel. Schell Juci, Tamási Zoli, Vida Peti… tényleg mindenki olyan élvezettel dobja el az agyát és az intellektuális hálóit, hogy azt öröm nézni.”

"Nagyon szórakoztatónak kell lennie a maga tébolyult módján"

Hogy a két karakter közül melyik áll jobban Szervét Tibornak, azt a nézők eldönthetik, de hogy melyiket volt nagyobb kihívás megformálnia? „A Kean tömve van tartalmakkal, és nagyon nehéz egyrészt kikerülni a közhelyből, például, hogy egy seggfej, aki ripacskodik, mert nem is az! Ugyanakkor nagyon szórakoztatónak kell lennie a maga tébolyult módján. Megmondom őszintén, hogy a tavasszal lejátszott pár előadás során nem is volt a karakter igazán a kezemben.

Az első őszi után éreztem, hogy megvan, kezdek birtokon belülre kerülni. Nem is én, hanem ő kezd ügyesen élni a színpadon a számára adott lehetőségekkel: akkor viccel, amikor kell, képes hordozni valóságos fájdalmakat, sérelmeket anélkül, hogy egy szürke, önrinyáló fráter lenne… Ezt a parádét neki kell vezényelni… A Darányi ilyen szempontból könnyebb, mert egyfajta idegállapottal viszi végig a történetet, még ha annak van is ötszáz különböző fázisa, stációja és színe, mégis egynemű.”

Tehát, a férfi kétszer. Kean, a színész és Csoda korban élünk Szervét Tiborral a főszerepben a Thália Színházban!

Oldalak

Lifestyle
Gyakran hirtelen jön a szerelem, és ilyenkor vak is tud lenni. Ennél a pontnál nehéz felismerni, hogy te kaptad az alárendelt szerepet a kapcsolatban.
Sztárok
Millie Bobby Brown kislányként robbant be a köztudatba, debütálása óta viszont már jó pár év eltelt, ő pedig mostanra igencsak vonzó fiatal nővé érett.
Sztárok
Vilmos herceg nemrég fontos eseményen vett rész, ahol felesége, Katalin hercegné, illetve közös gyermekeik nem tudtak megjelenni, de még így is gondoltak rájuk.