Lifestyle

Mit tehetünk annak érdekében, hogy a gyermekünk képes legyen figyelni?

„A figyelem egy belső, ideális állapot” – mondja Sárodi Virág, logopédus – „Nagyban befolyásolja ezt az állapotot a környezetünk és ahogyan cselekszünk.” Mi segít, hogy jobban tudjunk fókuszálni? És hogyan segíthetjük a gyermekünket abban, hogy ő is jobban tudjon figyelni?

A gyermekek „műszere” még most tanul nagyon sok mindent. Például a figyelmet, ami szoros összefüggésben van a türelem képességével. Amíg képes megfigyelni egy cselekményt, addig ki bírja várni annak lefolyását. Egy adott dologra való összpontosítás eleinte csak fél percekben mérhető, aztán már percekben, majd nagycsoportos korukra közelítik meg a 12–15 percet.

FemAnyu - kendőzetlenül az anyaságról

Azt mondják, gyereket nevelni mindenki tud. Tegye fel a kezét, akinek vannak kétségei, problémái és óriási szíve, amivel a békés megoldásokat keresi! Nektek szól a FemAnyu. A szerző: Fekete Imola, a Nekünk bevált könyv szerzője, Peaceful Parenting oktató és mentálhigiénés segítő szakember.

Támogassuk a figyelem zavartalan fejlődését

Fisher-Price

Minek köszönheti a Fisher-Price, hogy a szülők kedvence? Annak, hogy a babák imádják. A kedves karaktereknek. A sok-sok magyar mondókának és dalnak. A prémium minőségnek. És annak, hogy minden játékkal fejleszti is a legkisebbeket.

Szülőként alapvetően nincs más dolgunk, mint ügyelni, óvni és támogatni ezt a természetesen lezajló fejlődési folyamatot. Ügyelni például arra, hogy lehetőleg már babakorban se szakítsuk meg a kicsi koncentrációját azzal, hogy ad hoc magunkra vonjuk a figyelmét, amikor ő éppen egy játékot figyel. Szülőként sokszor észre sem vesszük, hogy a nagyobbacskánk éppen valami másra koncentrál, amikor a felnőtt világunkban most indulni kell, most fürdeni kell, most vacsoraidő van. Amikor csak tudjuk, várjuk meg a gondolat végét – látni az arcukon, ha elszállt. Oviskorában is de jó lenne figyelni arra, hogy mindig kivárjuk, amíg végigmondja, amit szeretne, anélkül, hogy félbeszakítanánk! Óvjuk a legkisebbjeinket a tartósan zavarkeltő, sűrűn váltakozó digitális médiafogyasztástól is. A kutatások bizonyítják, amit a pedagógusaink már tapasztalnak, hogy negatívan befolyásolja a figyelem fenntartásának képességét, vagyis az elmélyült játékot, tanulást. A környezeti ingerek feldolgozásához időre van szüksége az agynak. Amikor például felolvasunk egy mesét a gyereknek, akkor időt hagyunk számára a szavak, képek, hangok értelmezésére. Ezzel szemben a képernyőn megjelenő hang- és képtartalom, az akciófilmek gyorsaságával vetekedő mesefilmek „bombázzák” a gyermek idegrendszerét, negatívan befolyásolva a figyelem és fókuszálás képességét.1 Valamint támogassuk minél több szabad mozgással a fejlődést, amire úgy tűnik, manapság már tudatosan kell odafigyelnünk, mert a városi életvitelhez „optimalizált” hétköznapjainkból könnyen kiszorul ez az alapvető fontosságú szükséglet, számos problémát vonva maga után e téren is.

Hogyan lehet könnyebb az otthoni leckeírás?

Sárosdi Virág gyógypedagógusként nemcsak a gyermekek fejlesztésében nyújt segítséget, hanem tematikus, kreatív oktatási csomagjaival a játékos otthontanulást is könnyebbé teszi a szülők számára. Tudásanyagaiban a feladatokon túl tippeket ad ahhoz, hogy hogyan álljunk neki a tanulásnak, mire figyeljünk szülőként, hogyan motiváljuk a gyerekünket. „Az én foglalkozásaimra sem mindig ideális állapotban érkeznek a gyerekek – meséli a logopédus – Néha túlságosan zizik, képtelenek fókuszálni. Vagy éppen majd’ elalszanak, immel-ámmal dolgoznak csak. Az első feladatom mindig az, hogy felmérjem, ki hogyan érkezett hozzám. Aztán pár perc alatt megpróbálok mindenkit egy energiaszintre hozni, előkészíteni a fókszált munkára.” Bár otthon nem egy teljes gyerekcsoportot kell vezényelnünk a délutáni házifeladatíráshoz, sokszor mégse tűnik csekélyebb feladatnak elboldogulni a sajátjainkkal, amikor pont ezt tapasztaljuk. „Az energiaszintünknek van egy ideális állapota, amiben jól tudunk fókuszálni – magyarázza Virág – Nagyon nehéz úgy leülni tanulni, vagy éppen dolgozni – ahogy a gyermek sem képes elmélyült játékra –, ha az energiaszint túl magas, vagy ellenkezőleg, túl alacsony. Amikor tele vagyunk energiával, akkor inkább futni kellene mennünk a munkahelyünk helyett. Ez a baj az iskolával is. A gyerekek reggel telis-tele vannak energiával, mi meg beültetjük őket a padba, és azt várjuk, hogy figyeljenek. Nehéz lesz! Az ötödik órában meg pont ellenkezőleg, az energiaszint alacsonyan van, a legtöbb gyerek éhes, vagy kajakómás, szintén nem a legjobb ilyenkor padban ülni.”

Otthon is alkalmazható tippek: ételek és tevékenységek

Bizonyos tevékenységek és ételek tudatos alkalmazása segíti a fókuszált figyelmet. Csendesebb, halk szavú gyerekeknél, alacsony energiaszint esetén Virág az alábbiakat alkalmazza, ami az otthoni lecke írásnál is segítségünkre lehet:

  • labdára ülteti a gyerekeket munka közben
  • lendületesebb zenét kapcsol
  • a foglalkozás elején megkéri a gyerekeket, hogy pakolják le a székeket az asztalról, vagy pakoljanak arrébb egy nehezebb tárgyat
  • beiktat pörgős-forgós játékot
  • gerincmasszázst alkalmaz csípőtől a nyak felé, a gyerekek egymást is „átgyúrhatják”
  • pár fekvőtámasz is serkentőleg hat
  • felélénkíti a gyerekeket egy rögtönzött akadálypálya is, mielőtt leültetné őket
  • javasolt harapnivaló: minden, ami hideg, savanyú, fűszeres, rágós

Ezeket a tevékenységek pedig magas energiaszintű, pörgős gyerekek mérséklésére szokta „bevetni”:

  • halk zenét kapcsol
  • gerincmasszázs nyaktól lefelé a csípőig
  • lefekteti a gyerekeket a padlóra, és egy gumilabdát végiggurít a hátukon, helyenként mély nyomás gyakorolva a testre, amitől lazulnak az izmok
  • babzsákot ad a kezükbe, amire rászorítanak, majd elengedik
  • széles gumiszalagot ad, amibe a gyerekek bele tudnak bújni, és szétfeszíteni, majd elengedi
  • régi típusú gyurmát gyúrnak a gyerekek, amíg fel nem melegszik a kezükben
  • javasolt harapnivaló: minden, ami meleg, krémes és édes (pl.: meleg banános zabkása tökéletes)

Ha pedig már megnyugodtak, vagy épp feltöltődtek a gyerekek, akkor jöhetnek a fókuszgyakorlatok – amiket a szülő is alkalmazhat otthon:

  1. keresztező mozgások: bal kézzel a jobb vállat, jobb kézzel a bal vállat érintjük, és egy versikét mondunk közben
  2. továbbadunk egy labdát úgy, hogy a jobb kezünkkel a másik bal kezébe tesszük
  3. szemtorna
  4. légzés harmonizálása

Láthatjuk, hogy már kis odafigyeléssel hozzásegíthetjük a gyerekeket ahhoz, hogy kihozzák magukból a legjobbat. Viszont, ha nem vesszük figyelembe az aktuális állapotukat, helyette azon bosszankodunk, hogy „Ezzel a gyerekkel nem lehet bírni!”, biztos egy rossz hangulatú délután elé nézünk. Inkább erre mondjuk azt, hogy „Nekem erre nincs időm!”, mint a játékos kimozgatásra, összehangolódásra szánt 5-10 percre tanulás előtt.

1 Nelson, Carlota: Brain Matters

Leadfotó: 123rf.com

Oldalak

Lifestyle
Sztárok
A honi televíziózás kultikus alakja eddig háromszor volt nős - exfeleségei között találjuk Kállay Bori és Földi Teri színésznőket is -, jelenlegi nejével korábban távkapcsolatban élt. A 91 esztendős...
Utazás
De ugye rajtad nem fog ki ez a rafináltnak tűnő, valójában azonban kifejezetten egyszerű feladvány?
Lifestyle
Természetesen ennek sem szabad bedőlni, és ismét csak az adatainkra utaznak a csalók Facebookon. Valóban vigyázzunk ezekkel a hirdetésekkel!