Frontérzékenység - Hogyan kezeljük?

A légköri front egy határfelület, ami alapvetően két ellentétes tulajdonságú légtömeg találkozásakor alakul ki. Hazánk felett körülbelül éves szinten 100 darab meleg illetve hideg front vonul át, melyek általában egyidejűleg vannak jelen.

A frontokról általában
Az időjárási frontok a legtöbb ember életében jelen vannak, hiszen mi is részesei vagyunk a természet körforgásának. Vannak olyan emberek, akiknél semmilyen tünet nem jelentkezik front idején, de vannak, akiknél olyan tünetek jelennek meg mint például a fejfájás, és akadnak olyanok is akiknek az eddigi tünetek erősödnek fel. Általában a gyengébb immunrendszerrel, idegrendszerrel, fizikummal rendelkezőknél és az idősebbeknél jellemző az erős frontérzékenység.

Meleg front
Akkor alakul ki meleg front, ha a hideg légtömeg felé meleg légtömeg csúszik. Ilyenkor a légnyomás lecsökken, míg a hőmérséklet és a páratartalom nő. Gyakran kíséri eső, villámlás, mennydörgés. Ilyen esetekben a tüneteket az arra érzékenyek már a front átvonulása előtt érzékelhetik. Az egyik leggyakrabban előforduló tünet a fejfájás és a migrén, de emellett depressziós tüneteket, álmatlanságot, ingerlékenységet és lelassult koncentrációt okoz.
 

Hideg front
Amikor a hideg légtömeg a meleg légtömeg felé mozdul el, majd súlya miatt a meleg légtömeg alá ékelődik be. Ilyenkor a levegő páratartalma és a hőmérséklete lecsökken, a légnyomás a front megérkezéséig csökken, majd utána megemelkedik. Viharok, zivatarok jeges eső kísérheti. A hideg frontra érzékenyek általában a front megérkezése után észlelik a tüneteket, ami legtöbbször fejfájás, reumás-, gyomor-, és mellkasi fájdalmak, emellett a vérnyomás is emelkedhet. Asztmás és epilepsziás rohamokat is kiválthat, de nyugtalanságot, alvászavart, álmosságot is okozhat.

Megelőzése
A leghatékonyabb megoldás a frontérzékenység ellen a sportolás és az egészséges életmód, hiszen a legyengült immunrendszerrel rendelkezőkre és a stresszes emberekre jobban hatnak a front kellemetlen tünetei. Magas magnézium- és káliumtartalmú ételek mint például a burgonya, a szőlő, az alma, a banán csökkenti a panaszok erősségét. Néhány vitamin különösen befolyásolja az ellenálló képességet, ezek a B1-, D-, és E-vitaminok, amelyek a tojásban, zabpehelyben, paradicsomban találhatóak meg. Fontos a rendszeres szabadban történő sportolás is, hiszen javítja a hangulatunkat, és a vérben lévő stressz hormonokat is csökkenti. Emellett mindenféle stressz oldó tevékenység jó hatással van a front által okozott tünetek enyhítésében. Bekenhetjük a csuklónkat levendulaolajjal, jógázhatunk, meditálhatunk. A lényeg, hogy figyeljünk oda szervezetünk egészségére, és kerüljük a stresszhelyzeteket.
 

Oldalak