Fashion&Beauty

36, 40, 44: kiderült, honnan származnak a különböző ruhaméretek

Honnan származnak a különböző ruhaméretek, mi alapján határozták meg az egyes számozásokat és betűzéseket?

Ruhaméretezés története

A történelem nagyobb részében egyáltalán nem voltak meghatározott ruhaméretek. Ennek oka főként az volt, hogy a ruhadarabok otthon, kézzel készültek szabó szakemberek által. A legtöbb nőnek csupán egyetlen ruhája volt, kivéve, ha valaki nagyon gazdag családból származott. Az első világháború után azonban a manufaktúrák igyekeztek módot találni arra, hogy olcsón tudjanak előállítani sokféle öltözéket, a tökéletesség igénye nélkül is.

Legelőször a méreteket a lányok életkora határozta meg, tehát egy 16 éves fiatal 16-os dresszt, egy 12 éves pedig 12-eset hordott, és így tovább értelemszerűen. Ezt követően mellméret alapján szerették volna belőni a számokat, de mivel ez képlékenynek és bonyolultnak bizonyult, így a gyártók rájöttek, hogy muszáj előállniuk valami olyan általános megoldással, amivel időt és pénzt spórolhatnak. Ekkor jött képbe az USA Mezőgazdasági Minisztériuma (US Department of Agriculture - USDA).

Általános méretezés

Lehet, hogy furcsának tűnik, de az USDA nagy szerepet játszott a ruházat történetében. 1939-ben a szervezet kiadott egy tanulmányt azzal a céllal, hogy bizonyítsák törekvéseiket egy sztenderd mérettáblázat megalkotására. A hivatal közel 15 ezer nőt vizsgált meg hét államban, és mindegyiktől 58 méretet gyűjtött - beleértve olyan apróságokat is, mint a könyök kerülete. Persze a projektnek voltak hibái. Például az, hogy a minisztérium munkatársai csak olyan fehér hölgyeket teszteltek, akik ugyanolyan társadalmi-gazdasági hátterű területről származtak, és - mivel akkoriban a divat-, illetve diétatrendeknek köszönhetően is megvolt az ideál - mindegyik homokóra testalkattal rendelkezett. A szervezet mégis úgy gondolta, elég adatot szedtek össze a szabványosításhoz. Végül az 58 különböző méretfajtából megmaradt öt specifikus, amit a mai napig használunk: súly, magasság, mell, derék és csípő. Nem sokkal később a súlyt ugyan elvetették, de ez a kategorizálás beépült a divatiparba és a ruhagyártásra is hatással lett. Az öltözékeket a négy fő szempont alapján készítették el.

A 40-es évek végén aztán a Nemzeti Szabályozó Hivatal újraértékelte az eredeti adatbázist, és rájött, hogy kissé szűk körű. Kibővítették rengeteg női katonatiszttel, de ők is fehérek és nagyon vékonyak voltak. 1958-ban megjelent egy átdolgozott tanulmány a ruhaméretezésre vonatkozóan, egy olyan átfogó útmutató, mely a hölgyek ruházatát 8 és 42 közötti nagyságrendben határozta meg. Ez hatékony módja volt a nők számára, hogy meg tudják állapítani saját méretüket akár egymáshoz viszonyítva. Talán az új számok feltalálása volt az oka annak is, hogy a 60-as években nagy divat lett a fogyókúrázás - az asszonyok minél kisebb méretű ruhákba szerették volna gyömöszölni magukat.

Hiúságméretezés

A táblázatot 1970-ben még egyszer átdolgozták, 1983-ban azonban teljesen elvetették az egész szabványt. Innentől kezdve a dolgok elfajultak. Természetesen a legtöbb gyártó továbbra is a képletes számoknak megfelelően készítette a ruhákat, hogy az ügyfelek könnyen megtalálhassák a hozzájuk passzoló darabokat, azonban sok esetben a méretezés függött a márka speciális modelljeinek tulajdonságaitól. (Ma sem biztos, hogy a 36-os nadrág két különböző üzletben jó ránk.) A brandek persze ezt kihasználták, és hogy márkahű vásárlóik legyenek, elkezdték rájuk szabni a cuccaikat.

Ennél a pontnál tisztáznunk kell egy fogalmat, a hiúságméretezést. Ez az a feltevés, miszerint az emberek hajlamosabbak megvásárolni egy ruhadarabot, ha a címkén lévő méret kisebb. Ezért jelenthet ugyanaz a nadrág egyik üzletben 12-es, a másikban 6-os méretet. Ez a felfogás az elmúlt 20-30 évben egyre népszerűbbé vált, ráadásul az ideális női testalkat "elvékonyodása" csak rátett egy lapáttal. Az egészet az érzelmekre alapozták, hiszen a vásárlás is azokon múlik. Mindenki jobban érzi magát egy kisebb ruhadarabban. Az egyetlen, amit ebből le kell vonnunk, hogy a méretek csupán számok, és olyan ruhákat kell vennünk, amik jól állnak rajtunk - mindegy, hogy 36-os vagy 40-es címke lóg rajtuk.

Leadfotó: 123rf

Oldalak

Video Inspiráló pillanatok Anya jól van(?) konferenciánkról
Fashion&Beauty
Lifestyle
Nem tudsz és nem is szeretnél lemondani a kedvenc gyorséttermi sült burgonyádról, de tudod, hogy ideje egészségesebb verzióra váltanod? Akkor van egy szuper tippünk számodra!
Lifestyle
Pénzügyi útmutatásra, tanácsra lenne szükséged, de nem tudod kihez fordulj? Az alábbi három csillagjegy tökéletes választás lehet, ők ugyanis kiemelkedően jól bánnak a pénzzel.
Fashion&Beauty
Ahogy beköszönt a nyár és a napsütéses időszak, sokan örömmel vonulnak ki a szabadba, hogy élvezzék a napfényt és a meleget, azonban gyakran nem fordítanak kellő figyelmet a megfelelő fényvédelemre,...