Fashion&Beauty

36, 40, 44: kiderült, honnan származnak a különböző ruhaméretek

Honnan származnak a különböző ruhaméretek, mi alapján határozták meg az egyes számozásokat és betűzéseket?

Ruhaméretezés története

A történelem nagyobb részében egyáltalán nem voltak meghatározott ruhaméretek. Ennek oka főként az volt, hogy a ruhadarabok otthon, kézzel készültek szabó szakemberek által. A legtöbb nőnek csupán egyetlen ruhája volt, kivéve, ha valaki nagyon gazdag családból származott. Az első világháború után azonban a manufaktúrák igyekeztek módot találni arra, hogy olcsón tudjanak előállítani sokféle öltözéket, a tökéletesség igénye nélkül is.

Legelőször a méreteket a lányok életkora határozta meg, tehát egy 16 éves fiatal 16-os dresszt, egy 12 éves pedig 12-eset hordott, és így tovább értelemszerűen. Ezt követően mellméret alapján szerették volna belőni a számokat, de mivel ez képlékenynek és bonyolultnak bizonyult, így a gyártók rájöttek, hogy muszáj előállniuk valami olyan általános megoldással, amivel időt és pénzt spórolhatnak. Ekkor jött képbe az USA Mezőgazdasági Minisztériuma (US Department of Agriculture - USDA).

Általános méretezés

Lehet, hogy furcsának tűnik, de az USDA nagy szerepet játszott a ruházat történetében. 1939-ben a szervezet kiadott egy tanulmányt azzal a céllal, hogy bizonyítsák törekvéseiket egy sztenderd mérettáblázat megalkotására. A hivatal közel 15 ezer nőt vizsgált meg hét államban, és mindegyiktől 58 méretet gyűjtött - beleértve olyan apróságokat is, mint a könyök kerülete. Persze a projektnek voltak hibái. Például az, hogy a minisztérium munkatársai csak olyan fehér hölgyeket teszteltek, akik ugyanolyan társadalmi-gazdasági hátterű területről származtak, és - mivel akkoriban a divat-, illetve diétatrendeknek köszönhetően is megvolt az ideál - mindegyik homokóra testalkattal rendelkezett. A szervezet mégis úgy gondolta, elég adatot szedtek össze a szabványosításhoz. Végül az 58 különböző méretfajtából megmaradt öt specifikus, amit a mai napig használunk: súly, magasság, mell, derék és csípő. Nem sokkal később a súlyt ugyan elvetették, de ez a kategorizálás beépült a divatiparba és a ruhagyártásra is hatással lett. Az öltözékeket a négy fő szempont alapján készítették el.

A 40-es évek végén aztán a Nemzeti Szabályozó Hivatal újraértékelte az eredeti adatbázist, és rájött, hogy kissé szűk körű. Kibővítették rengeteg női katonatiszttel, de ők is fehérek és nagyon vékonyak voltak. 1958-ban megjelent egy átdolgozott tanulmány a ruhaméretezésre vonatkozóan, egy olyan átfogó útmutató, mely a hölgyek ruházatát 8 és 42 közötti nagyságrendben határozta meg. Ez hatékony módja volt a nők számára, hogy meg tudják állapítani saját méretüket akár egymáshoz viszonyítva. Talán az új számok feltalálása volt az oka annak is, hogy a 60-as években nagy divat lett a fogyókúrázás - az asszonyok minél kisebb méretű ruhákba szerették volna gyömöszölni magukat.

Hiúságméretezés

A táblázatot 1970-ben még egyszer átdolgozták, 1983-ban azonban teljesen elvetették az egész szabványt. Innentől kezdve a dolgok elfajultak. Természetesen a legtöbb gyártó továbbra is a képletes számoknak megfelelően készítette a ruhákat, hogy az ügyfelek könnyen megtalálhassák a hozzájuk passzoló darabokat, azonban sok esetben a méretezés függött a márka speciális modelljeinek tulajdonságaitól. (Ma sem biztos, hogy a 36-os nadrág két különböző üzletben jó ránk.) A brandek persze ezt kihasználták, és hogy márkahű vásárlóik legyenek, elkezdték rájuk szabni a cuccaikat.

Ennél a pontnál tisztáznunk kell egy fogalmat, a hiúságméretezést. Ez az a feltevés, miszerint az emberek hajlamosabbak megvásárolni egy ruhadarabot, ha a címkén lévő méret kisebb. Ezért jelenthet ugyanaz a nadrág egyik üzletben 12-es, a másikban 6-os méretet. Ez a felfogás az elmúlt 20-30 évben egyre népszerűbbé vált, ráadásul az ideális női testalkat "elvékonyodása" csak rátett egy lapáttal. Az egészet az érzelmekre alapozták, hiszen a vásárlás is azokon múlik. Mindenki jobban érzi magát egy kisebb ruhadarabban. Az egyetlen, amit ebből le kell vonnunk, hogy a méretek csupán számok, és olyan ruhákat kell vennünk, amik jól állnak rajtunk - mindegy, hogy 36-os vagy 40-es címke lóg rajtuk.

Leadfotó: 123rf

Oldalak

Fashion&Beauty
Fashion&Beauty
Ahogy beköszönt a nyár, új lehetőségek és inspirációk nyílnak meg a körömtrendeket illetően is, melyekből idén sem lesz hiány.
Sztárok
Clementine egyre jobban hasonlít az édesanyjára és külsőleg minden adottsága megvan ahhoz, hogy hamarosan a nyomdokaiba lépjen.
Egészség
A kertedben hasznos gyógynövény lehet, a szántóföldeken viszont sok bosszúságot képes okozni.