Lisztkavalkád - Felhasználási útmutató a liszt fajtáihoz

Tévhitek ezrei övezik a liszt szót, szabad-e használni, iktassuk-e ki étrendünkből annak érdekében, hogy egészséges életmódot folytathassunk, könnyebben érjünk el eredményt a fogyásban? A lisztkészítmények hívei megnyugvást nyerhetnek.

Lehet lisztezni?
Számtalanszor hallhattuk, hogy a liszttartalmú ételek ártalmasak mind egészségünkre, alakunkra, azonban mindez részigazság. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen fajta lisztet tartalmaz az az étel. Tudniillik ez leginkább a finomított lisztekre érvényesül leginkább, ami a szervezetből nehezen távozik, ellenben a teljes kiőrlésű lisztekkel, amik mindamellett, hogy elősegíti az emésztést, nem rakódnak le (pontosan a könnyű emészthetőség miatt), arról nem beszélve, hogy számottevő tápértékkel bírnak.

Mi takar a liszt?
Alapvetően a gabonafélék terméséből őrléssel és részleges héjeltávolítással nyert finom szemcséjű termék. Gabona mivoltából kifolyólag a szervezetünk számára lényeges, a finomítási eljárás az, ami effektíve „elértékteleníti”. A hagyományos feldolgozáskor ugyanis ásványianyag- és vitamintartalmának 20-80%-a, rosttartalmának mintegy 90%-a kerül a korpába, azonban a gabonaszem héja alatt található értékes fehérje és zsírsav-komponens jelentékeny része odalesz. Ezért javasolt a teljes kiőrlésű változatát fogyasztani, mely nem vonja meg tőlünk a kulináris élményeket sem. Táplálkozás szempontjából tehát elhagyhatatlan a magas energiatartalmából kifolyólag, nem hiába jelölik meg a táplálkozási piramisban.

Lisztkavalkád
No de a boltok polcain fajtáját illetően tengernyi a lisztkínálat, így természetes, hogy megrökönyödve, tanácstalanul állunk, vajon melyik a legmegfelelőbb számunkra, arról nem beszélve, hogy ételkészítési terveinkhez is passzol-e, nem másítja-e meg ételeink ízét. Íme egy kis eligazítás a lisztek világában, a könnyedebb választás érdekében.

Teljes kiőrlésű búzaliszt
Sütésre-főzésre ugyan olyan alkalmas, mint finomított változata, talán csekély mértékben színezi el (barnás színűre) az ételt tapasztalataim szerint, viszont ízben kifogástalan. Ezekben a lisztekben a gabona korpája is megtalálható, amely mint említettem, tápanyagokban gazdag, hasznos élelmi rosttartalmat és ásványi anyagokat birtokol; E-vitamin, kálium, foszfor, B-vitamin, magnézium, kalcium. Megelőzhetők vele a cukorbetegségek, szívelégedetlenségek.

Oldalak

Szólj hozzá Te is!