Ideális a testsúlyod? Tudnivalók a testtömegindex méréséről

A testsúlyukkal nemcsak a túlsúllyal küzdők, vagy alakjukkal elégedetlenek foglalkoznak, mindenki számára fontos, hogy a megfelelő tartományba essen a testtömeg, hiszen egészségünk függ ettől. Szinte nincs olyan, aki ne ismerné a testtömegindex mérőszámát, és biztosan sokan használták már a kalkulátort. Ez persze hasznos, de van néhány fontos tudnivaló, és egy-két hátrány is a méréssel kapcsolatban. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat.

Tudnivalók
A testtömegindex, vagy TTI (angolul BMI) arra hivatott, hogy egy egyszerű képlettel segítsen kiszámolni, vajon a testsúlyunk normális-e. Lényege, hogy a testtömeget (kg) osztják a testmagasság négyzetével (m²).

Ez igencsak hasznos lehet egy ideális, egészségesnek mondható testsúly megállapításánál. A normális testsúly esetében a kapott szám a 18,5 és 24,99 közti tartományba esik. 25-től felfelé mért érték már túlsúlyt jelent, ezenkívül 30 felett már viszonylag komoly elhízásról beszélünk. Ha valaki a normális, vagyis 18,5 alatti értéket kapja, annál a soványság különböző fokozatai jellemzőek, 16 alatt pedig az illető kórosan soványnak mondható.

A hátrányok
A TTI kiszámítása rendkívül egyszerű, de ez egyben hátulütője is, hiszen túlzott mértékben általánosít. Nem tesz említést a zsír, izom, illetve csontok tömege közti különbségről. Egyébként hátrányaira már maga a megalkotó, Adolphe Quetelet is rámutatott az 1840-es években.

A legnagyobb hátránya, hogy a testzsír-százalékot például abszolút nem veszi számításba. Az izom többet nyom, mint a zsír, így aztán egy szálkás sportoló esetében könnyen csődöt mond a módszer, hiszen lehetséges, hogy hibásan túlsúlyosnak ítéli az egyént. Az emberek ideális testsúlya ezenfelül régiónként, országonként is eltérő lehet. Ami normálisnak számít például a braziloknál, nem biztos, hogy normális a távol-keleti népek esetében.

Emellett a csontozat is egyénenként eltérő lehet, és egyes kutatók, matematikusok szerint ez a módszer a magasabb embereket kövérebbnek, alacsonyabbakat szisztematikusan soványabbnak ítéli. Részben ez, és persze még sok más miatt meg kell jegyeznünk, hogy a TTI kiszámítása gyermekeknél nem alkalmazható. Ezenkívül időseknél a mérőszám által megadott ideális testsúly magasabb.

Egyfajta iránymutatásnak tehát tökéletes a kalkulátor, de tévedhet, és főleg torzít, így ne ez alapján fogjunk komoly fogyókúrába, vagy éppen kezdjünk el hízásra törekedni. Akit komolyan érdekel, hogy a testsúlya alapján milyen tartományba esik, az mindenekelőtt számoltassa ki a testzsír-százalékát. Az Oxfordi Egyetem matematikusai pedig a TTI, vagyis testtömeg/magasság 2 helyett egy másik számítási módot javasolnak. Szerintük pontosabb lenne a tömeg/ magasság2,5 formula alkalmazása, és a képlet elé egy állandó változót javasolnak. Így az új számítási mód: TTI = 1,3 x testtömeg (kilogramm) / magasság (méter)2,5.

Oldalak

Szólj hozzá Te is!