A divatdiéták csapdába ejthetnek, veszélyekre figyelmeztet a szakember

Sokan nem is gondolnák, mennyi veszélyt rejtenek a különböző diétás módszerek.

Divatdiéták

Azt bizonyára mindannyian tudjuk, látjuk, hogy időről-időre felbukkan valami új diéta őrület, amire a legtöbb nő felkapja a fejét s azt érzi, ezt azonnal ki kell próbálnia. Nagy lendülettel belefognak, egy-két hétig csinálják, aztán mindig van valami kifogás, ami miatt nem megy tovább.

Arra gondoltam először tegyük helyre magát a kifejezést, mi is az a diéta, a fogyókúra.

A diétát és a fogyókúrát gyakran összekeverik, vagy azonos fogalomként emlegetik, annak ellenére, hogy a jelentésük teljesen különböző. A diéta alapvetően egy étrend, amit sajátos egészségügyi szempontok alapján, személyre szabottan állítanak össze. A fogyókúra pedig testtömeg csökkentés céljából, kúraszerűen alkalmazott étrendi korlátozás.

Csoportosítás

A diéták csoportosíthatók több szempontból. Alakformálás szempontjából vannak úgynevezett „sablondiéták”, amelyek mindenkit egyformának tekintve, általános szabályokat határoznak meg követőik számára. Ezen belül megkülönböztetünk „divatdiétákat”, amelyek a sokak által követett, egyeseknek sikert, másoknak kudarcot hozó, ám elterjedt étrendek. A betegségekhez köthető, speciális diéták nem sorolandók ide.

Én arra gondoltam, hogy ebben a cikkben a divatdiétákról írnék, azok jellemzőiről, illetve a szervezetre gyakorolt hatásaikról, mert sokaknál még mindig az az irányadó, hogy xy külföldi vagy hazai sztár hogyan fogyott le.

A divatdiéták közé azokat a módszereket vagy életviteli tanácsokkal kiegészülő étrendi irányzatokat veszem egy csokorba, amelyek hosszabb-rövidebb időre nagy népszerűségre tesznek szert, gyors fogyást ígérnek, változtatás nélkül. Ilyen nem létezik. A módszerek többnyire tudományosan nem megalapozottak, azonban gyakran a témához kapcsolódó vagy már bizonyított tudományos tényeket közölnek, ezzel meggyőzve a testtömeget csökkenteni vágyók „elkeseredett” próbálkozását.

Különbségek

A diéták abban különböznek a normál étrendtől, hogy némely élelmi anyagot, élelmiszert, elkészítési módokat kizárnak, másokat előtérbe hoznak. Azt fontos szem előtt tartanunk, hogy a divatos fogyókúrák átmeneti fogyást és néha maradandó egészségkárosodást okozhatnak.

Miért írom ezt? A szervezetünk egészséges működéséhez szükség van minden tápanyagra a megfelelő mennyiségben és arányban. Ezek az ún. makrotápanyagok: a fehérjék, zsírok, szénhidrátok, illetve a mikrotápanyagok: vitaminok és ásványi anyagok. Viszont ha ezek megfelelő aránya eltolódik és ez hosszú távon fennáll, a szervezet egészségkárosodásához fog vezetni, nem pedig hosszú távú súlycsökkentéshez.

Nézzük meg milyen következményei lehetnek annak, ha a szénhidrát, fehérje, zsír bevitel egyensúly felborul.

Szénhidrát

Ismert és sokak által követett amerikai divatdiéta jellemzője a szénhidrát bevitel túlzott csökkentése, elhagyása. A szénhidrátokra viszont szükségünk van, hiszen nélkülözhetetlen szerepet játszanak az izomműködés, az agyi működések, a memória, a tanulási folyamatok, a koncentrációs képesség, a vegetatív idegrendszer, a veseműködés, a sebgyógyulás, illetve a hormonális működés területén. Fontos tápanyagai a vörösvérsejteknek, egyes fehérvérsejteknek, a csontvelő sejtjeinek és az agysejteknek. Hiányukban szédülés, fejfájás, depresszió alakulhat ki. Arra valóban figyeljünk, hogy milyen szénhidrátot viszünk be. Ez egy következő téma lehet, hogy mikor van lassú és mikor van gyorsan felszívódó szénhidrátra szükségünk, s melyek azok.

Fehérje

A következő „új hullámos diéta” lényege a fehérjebevitel csökkentése. A fehérjék testünk alapvető építőelemei, szerepet játszanak a szervezet működésének szabályozásában. Nélkülözhetetlenek egyes enzimek, antitestek, hormonok előállításához is. Létfontosságúak a megfelelő izomzat kialakításához. Hiányuk súlyos következményekhez vezet: ez többek között a növekedés, fejlődés elmaradásában, emésztő- és hormonrendszeri problémákban, vizenyők -ödémák- kialakulásában, főleg a lábon és hasi tájékon, vérszegénységben, a máj elzsírosodásában és az immunrendszer gyengülésében nyilvánulhatnak meg.

Mindezek mellett izomsorvadást, gyerekeknél fejlődési, növekedési zavarokat okozhat. Ugyanakkor, mint a legtöbb tápanyag esetében, a túlzott bevitelüknek káros hatásai is lehetnek. Ide soroljuk a vesék kiválasztó működésének károsítását (különösen már nem ép veseműködés esetén), egyes ízületi betegségek kialakulását, a csontritkulást, valamint a májkárosodást (amennyiben nagy zsírbevitellel társul a fehérjetöbblet). Mind a kettő - a hiány és a többletbevitel - nagyon szélsőséges, de megemlítésüket fontosnak tartom.

Koplalás

A következő „szokás”, hogy a páciens koplal vagy egyoldalúan táplálkozik (pl. káposztadiétával, vagy fagyival, popcornnal, csak eperrel...) Amennyiben sport és sok mozgás mellett nem viszünk be megfelelő tápanyagot, akkor az izomzat csökken, és a vízháztartás felborul. Ez oda vezethet, hogy izomból és vízből történik a fogyás, a zsírtömeg pedig megmarad. Ilyenkor jön a gyors visszahízás, a zsírtömeg megnő, ezt nevezzük jojó-effektusnak.

Többen kérdezték azt is - főleg edzőtermekben -, hogy tudnak-e azzal a „módszerrel” fogyni, mely szerint a zsírok és fehérjék bevitelét növelnék. Ezen tápanyagok többlet bevitelével növeljük a koleszterinszintet is. Az érelmeszesedés esélye rohamosan nő! A fehérjediéták általában zsírtöbblet bevitellel is együtt járnak, és a keringési rendszerre negatív hatással vannak. Kockázati tényezői közé sorolhatjuk az infarktust, agyvérzést egyéb érrendszeri megbetegedéseket.

Tabletták

Sokan próbálkoznak kapszulákkal, tablettákkal és egyéb gyógyszerekkel a kívánt testsúly leadásához. Ezek azonban maximum placebo jelleggel bírnak, mert az alapvető okot nem szűntetik meg, ami miatt az elhízás létrejött. Itt az ideje időt szánni saját magunkra! Leülni és elgondolkodni azon, hogy hogyan is halmozódott fel az a túlsúly, ami bánatevésből, unalomevésből, rendszertelenségből, mozgáshiányból, számtalan okból kialakulhatott, de az okot mindenki saját maga tudja. Amint az okot megtaláltuk, elindulhatunk a változás útján. Ha semmiben nem próbálunk meg változtatni a célunk érdekében, akkor ne várjuk az eredményt sem.

A „divatdiéták” nem nyújtanak hosszú távú megoldást, mert a túlsúlyos emberek kudarcot vallanak, reménykednek, átmenetileg csökken a testsúlyuk majd visszahíznak, boldogtalanok maradnak, vagy azzá válnak.

Én azt tanácsolom mindenkinek, hogy ne kezdjünk különféle időszakos hóbortokba, hanem egy olyan életmódot alakítsunk ki, mely az egészséges táplálkozás alapelveire épül - előző cikkemben írtam erről - napi ötször változatos étkezéssel, rendszeres mozgással.

Írta: Boros Edit, dietetikus

Két táplálkozási bakira figyelmeztetnek a kutatók.

Leadfoto és fotók: 123rf.com

Oldalak

Szólj hozzá Te is!