A pokol tüzén át: Niki Lauda felépülésének elképesztő, igaz története

Negyvenkilenc évvel ezelőtt, 1976 augusztusában Niki Lauda, az F1 világbajnoka, súlyos balesetet szenvedett Németországban – az orvosok akkor nem adtak sok esélyt a túlélésére, versenyzésre pedig végképp nem. Mégis, minden várakozást felülmúlva talpra állt, és 1977-ben elmesélte, hogyan küzdött a túlélésért.
A túlélés határán
1976 augusztusában egy tragikus baleset rázta meg a Forma-1 világát: Niki Lauda, a sportág akkori világbajnoka, a németországi Nürburgringen szinte csodával határos módon élte túl balesetét, mikor versenyautója tűzbe borult. A Ferrari volánja mögött Lauda borzasztó sérüléseket szenvedett, arca megégett, és a fülének egy része is odaveszett a lángok között. Mindezek ellenére a legendás osztrák pilóta egy 1977-es interjújában bevallotta: szinte semmire nem emlékszik abból a tragikus pillanatból, amikor életveszélyesen összetört autójában rekedt. „Az ütközés után az emlékezetem kiesett, úgy tűnik, legalább három percre, sőt, az azt követő húsz percre sem emlékszem” – mesélte egy évvel a baleset után.
Az 1976-os szezon akkoriban rendkívül izgalmas volt: Niki Lauda a világbajnoki cím védőjeként állt a rajtrácson, és szoros küzdelemben állt a brit James Hunttal, akivel a későbbiekben baráti és rivális viszonyt is ápoltak. Kettejük történetét később a Ron Howard rendezte Hajsza a győzelemért című film dolgozta fel, Daniel Brühl és Chris Hemsworth főszereplésével. Lauda már öt győzelemmel várta a német nagydíjat, amelynek tétje a második világbajnoki címe volt. Ám a Forma-1 akkoriban még rendkívül veszélyes sportág volt: 1976-ig összesen 63 versenyző vesztette életét verseny közben, és átlagosan évente egy-két pilóta halt meg.
Nürburgring, ahol a baleset történt, különösen rettegett helyszín volt – olyan híres pilóták is „Zöld Pokolnak” nevezték el, mint Sir Jackie Stewart. A több mint 14 mérföld hosszú, az Eifel-hegységen keresztül kanyargó pályán mindössze néhány tűzoltó és mentős állt készenlétben, és sok szakaszon nem voltak védőkorlátok sem, így a biztonsági kockázat hatalmas volt. A verseny napján ráadásul az időjárás is változékony volt: a pálya egyes részei vizesek, míg más szakaszok szárazak voltak, ami tovább növelte a balesetveszélyt. Lauda maga is aggódott a pálya biztonsága miatt, ezért még a verseny előtti napon összegyűjtötte a versenyzőket, hogy megvitassák, esetleg bojkottálják-e a futamot. Végül a többség, köztük Lauda is, a verseny mellett döntött.
A verseny második körében, a Bergwerk nevű kanyar előtt történt a tragédia: Lauda Ferrari-je nagy sebességgel, közel 190 km/órával kisodródott, és nekiütközött a töltésnek. A becsapódás következtében a benzin tartály megsérült, a kocsi pedig lángra kapott. Bár több versenyző is megállt, hogy segítsen, Lauda a biztonsági öve miatt beszorult a volán mögé, és csak nagy nehézségek árán tudták kimenteni a tűzből.
Miután csodával határos módon túlélte a balesetet, kezdődött az igazi harc az életéért a kórházi ágyon — folytasd az olvasást a következő oldalon a részletekért.


























