Hogyan vált a rozé a nyár királynőjévé?
A rozé töretlen sikere nem az elmúlt néhány évtizedben kezdődött, mégis az utóbbi években forrósodott fel körülötte igazán a levegő. Nyaranta a rózsa színeibe öltözik az Instagram, és a világ poharai együtt ünneplik a lágy rózsaszínben feloldódó apró gyöngyöket, közismertebb nevén, a rozé fröccsöt. (x)
Minden az ókorban kezdődött
Divatos rendezvények elengedhetetlen vendége ez a még manapság is többnyire a női ital kategóriájába sorolt frissítő, ami jóval több tartalommal bír, mint amit a felszín sejtet. A rozé több, mint sznobizmus, ami lerázza a sztereotípiákat. És különben is, miért ne láthatnánk a világot egész évben rózsaszínben?
A rozé története tehát nem a kétezres években, hanem még az ókorban kezdődött. A görögök szerint csak a barbárok itták tisztán a bort, így ők is hígították, nehogy elfajuljanak a világra szóló beszélgetések, politikai viták. A rózsaszínű ital persze nem csak a görögöknél, hanem a rómaiaknál is népszerű volt, de csak hígított formában, mert bár felfedezték a fehér és kékszőlő közötti különbséget, boraik sokszor keverékek és túl savasak voltak, így vízzel öntötték fel őket. Massalia híres rózsaszín borai hamar elterjedtek a Földközi-tenger környékén a rómaiaknak köszönhetően.
A rozé reneszánsza
Az azóta eltelt időben, kisebb és nagyobb elcsendesedések után, ma már újra a reneszánszát éli a gyümölcsös, virágos, illatos rozé. A világ szinte minden olyan pontján, ahol bortermeléssel foglalkoznak, állítanak már elő ilyen rózsaszín nedűt, ami hozzásegítette a bort, hogy újabb világhódító útra indulhasson, és az eladási mutatókat csaknem függőleges irányúvá varázsolja.
Ugyan sokat változott az előállítás módja, de egy valami biztos, nem a fehér- és a vörösbor keverékéről van szó, hanem kizárólag a kékszőlőből készült italról; a trükk abban rejlik, hogy a bor készítője minél rövidebb ideig hagyja a szőlő héján ázni a mustot, annál halványabb rózsaszín lesz a végeredmény.
A 2000-es évek egyik kedvence
A nagy hagyományokkal rendelkező ital a kétezres években tagadhatatlanul divattá vált, influenszerek, partik, vacsorák és fesztiválok favoritjává. És mivel az egyik legjellemzőbb tulajdonsága a frissessége, mivel a hordós érlelés nem a rozék barátja, így hamar szezonális kedvenc is lett, a nyár itala. Ez viszont, ahogy láthatjuk, csak a legújabb imidzs, hiszen igazi klasszikusról van szó, ami sorra hódítja a poharakat és a szíveket, nem is véletlen ezek után, hogy a romantikus rockballadák virtuóza is saját rozé márkával büszkélkedik.
Az írás az iDrinks.hu ital webáruház közreműködésével készült.