Álomhozó ételek - Ezeket edd, ha jól szeretnél aludni

Táplálkozásunk az életünk számos területére hatással van, így az alvásunkat is befolyásolhatja. Érdemes odafigyelni arra, hogy milyen napszakban mit fogyasztunk, ha jól szeretnénk aludni.

Ami segíthet
Számos étel létezik, amely hozzásegíthet a pihentető álom eléréséhez, épp ezért fontos étkezésünkre is kiemelten figyelni, ha szeretnénk könnyen és gyorsan álomba merülni. Az elalvásban és a nyugodt éjszakai pihenésben a szénhidrátoknak, proteineknek, kalciumnak és triptofánnak van jelentős szerepe. A szénhidrátok önmagukban ugyan inkább károsan befolyásolják az alvás folyamatát, de fehérje és triptofán fogyasztása mellett már kedvezően hathatnak, a triptofán aminosavja ugyanis elősegítheti a szerotonin és melatonin termelődését.

A szerotonin boldogsághormonja a nyugodt, ellazult állapot elérésében, a melatonin pedig az alvás kiváltásában segíthet. A triptofánban gazdag ételek közé tartozik a pulyka, túró, földimogyoró, datolya, tej és az olajos magvak, mint a szezám-, napraforgó- és tökmag. A fehérje sem igazán fejti ki önmagában jótékony hatását, hiszen szénhidráttal kombinálva az igazi. Mindkettő megtalálható a szójából készült ételekben, a mézben, a tenger gyümölcseiben, szárnyasokban vagy az avokádóban.

A kalcium izomlazító hatása miatt lehet hatásos az alvásproblémákkal küzdőknek, akik az értékes anyagot különféle tejtermékek mellett néhány zöldségfélében (zöldbabban, sóskában, brokkoliban, káposztában), aszalt gyümölcsökben és olajos magvakban találhatják meg. A teljes kiőrlésű gabonák szintén értékes forrásai lehetnek a különféle, álomba merülést elősegítő anyagoknak, így ezeket is érdemes lehet gyakran fogyasztani, mint ahogy a mézes tejből vagy a kamillateából is érdemes egy-egy csészét elkortyolni, hiszen a méz segíthet megemelni a szerotoninszintet, a kamilla pedig nyugtató hatású.

Kerülendő ételek
Nemcsak a kávét érdemes mellőzni az elalvás előtti időszakban, hanem a magas kakaótartalmú ételeket, például a csokit és az egyéb koffeintartalmú italokat is. Az érzékenyebbekre már egy kis darab csokoládé is nyugtalanítóan hathat, és messzire űzheti az álmot.

Az erősen fűszerezett vagy nehezebb fogások nagyon megterhelhetik a gyomrot, és megnehezíthetik az emésztés folyamatát, ami valószínűleg nyugtalan éjszakai órákat jelent majd. Így esténként már csak könnyebb ételeket ajánlott fogyasztani, és érdemes törekedni rá, hogy a kedvenc, de zsírosabb ételeinket ne vacsoraként fogyasszuk. Az esti étkezés mennyisége is figyelmet érdemel: a túl nagy adagokat kerülve sokan abba a csapdába esnek, hogy alig esznek valamit, s így az éhség zavarja meg a nyugodt álmukat.

Oldalak

Szólj hozzá Te is!