Egészség

Kockázatos az édesítőszerek fogyasztása: súlyos betegséget okozhat

A cukor-, és ezáltal a kalóriabevitel csökkentése céljából világszerte nagy mennyiségben fogyasztunk mesterséges édesítőszereket, bízva abban, hogy így megelőzhető az elhízás. Az igazi ellenség azonban egy ennél sokkal súlyosabb betegség, ugyanis most bizonyították, hogy az édesítőszerek rákkeltőek lehetnek.

Cukor helyett édesítőszer – mégsem olyan jó ötlet

Világszerte legalább 6000 élelmiszeripari termék tartalmaz mesterséges édesítőket. A bökkenő azonban az, hogy mint mindennek, ennek is ára van, és nem is biztos, hogy az édesítők fogyasztásától remélt haszon megéri az árat, amit valódi és átvitt értelemben kénytelenek vagyunk fizetni érte. A mesterséges édesítőket ugyanis egyre több betegség kialakulásával hozzák összefüggésbe, és az édesítőszerek rákkeltő mivolta is már régen sejthető volt állatkísérletek révén – olvasható az Index cikkében.

Az állatkísérletek adatait azonban természetesen nem lehet minden fenntartás nélkül emberekre is érvényesnek tekinteni. Ezt támasztja alá, hogy az eddig elérhető kísérleti adatok emberekben eddig ellentmondásosak voltak. Volt olyan vizsgálat, amely megerősítette, és olyan is, amely nem talált összefüggést emberekben a rosszindulatú daganatok kialakulása és a mesterséges édesítőszerek használata között.

Video Itt a nagy 2026-os szerelmi horoszkóp: érzelmi áttörések éve jön

Most azonban egy, a napokban publikált francia tanulmány jelentős előrelépést mutat a témában. Elismert kutatóhelyek munkatársai, így többek között a párizsi Sorbonne, illetve a francia nemzeti egészségügyi kutatóintézet, az INSERM tudósai 100 ezernél is több beteget követtek nyomon 2009 és 2021 között. A vizsgálat, amelyet a tekintélyes, PLOS Medicine nevű szakmai folyóiratban jelentettek meg, azt mutatta, hogy az édesítőszerek használata emelkedést okozott bizonyos rosszindulatú daganatok előfordulásában. Idetartozott a mellrák, illetve az úgynevezett elhízással összefüggő daganatok, mint például a vastagbél-, gyomor-, máj-, nyelőcső-, petefészek-, méhtest- és prosztatarák.

Az emelkedés mértéke a mellrák esetében elérte a 22 százalékot, míg a többi daganat esetében a vizsgált édesítőszerek között átlagosan 13 százalék volt, az aszpartám (E951) esetében azonban a 15 százalékot is elérte a kockázat emelkedése. Mindezek alapján a tanulmány szerzői úgy gondolják, hogy a mesterséges édesítőszerek alkalmazása nem ajánlható biztonságos alternatívaként a cukorral szemben.

Cikkünk a következő oldalon folytatódik, lapozz!

Fotó: 123rf

Oldalak

Egészség
Sztárok
A brit királyi család rajongói évtizedek óta csodálattal figyelik Diana hercegné legendás ékszereit, ám van egy különleges darab, amelyet sem Katalin hercegné, sem Meghan Markle nem viselhet majd...
Lifestyle
Nemzeti Adó- és Vámhivatal legfrissebb razziája során két rendkívül népszerű hazai tartalomgyártó bukott le, akik eltitkolták a videóik után kapott csillagászati összegeket.
Lifestyle
Pénteken hivatalosan is hatályba lépett az Európai Unió új, szigorított migrációs csomagja, amely alapjaiban reformálja meg a menekültügyi eljárásokat, ám a kötelező szolidaritás miatt komoly...
Utazás
A HungaroMet legfrissebb előrejelzése szerint bár pénteken az ország nagy részén a napsütésé lesz a főszerep, négy északkelet-magyarországi vármegyében zivatarok és jégeső miatt adtak ki riasztást.
Sztárok
Diana hercegnő iker-unokahúgai, Lady Eliza és Lady Amelia Spencer valósággal ellopták a show-t az elit londoni nyári partin, bebizonyítva, hogy a Spencer-család legendás eleganciája örök.
Home&Design
A legtöbben a kényelem vagy a divat alapján választanak kerti bútort. A Feng Shui azonban azt állítja, hogy a színek ennél sokkal nagyobb hatással lehetnek a hangulatunkra és az otthon energiáira.