Lifestyle

A Titanic elfeledett hangjai: hajóépítés áldozatai – emberek, akikről eddig nem beszéltünk

110 éve, hogy útjára indult a történelem talán legtitokzatosabb hajója, mely első útján jéghegynek ütközött. A tragédiák sorozata már a szárazföldön elkezdődött: 8 ember halt meg és közel 300 megsérült a hajó építése során.

Dr. Jekkel Gabriella - A Titanic elfeledett hangjai

​​​​Dédnagymamám sokat mesélt egy hajóról, melyen az egyik osztálytársa utazott. A gőzös neve Titanic volt. A megdöbbentő történetet az iskolatársa testközelből élte át és mivel az első osztályon utazott túlélte a katasztrófát, de soha többé nem mert vízre szállni. Az ő története inspirált arra, hogy megírjam ezt a regényt, melyben olyan titkokat és részleteket is elolvashatsz, amiről talán eddig nem is tudtál.

Bár a tragédia történetét sokan megírták már, most soha nem látott oldalról ismerhetjük meg a munkások és a harmadosztályú utasok életét. Ők az új és a jobb élet reményében indultak útnak Amerika felé, a legtöbbjük azonban soha nem érkezett meg.

„Isten hozott Kicsikém!”

– Csodálatos! – emelte a tekintetét az előtte magasodó több ezer tonnányi acéltömegre Robert Falconer Keith. – Isten hozott Kicsikém! A férfinak azonban nem volt túl sok ideje, hogy méltóképpen üdvözölje az üzem legújabb szülöttjét. Körülötte több ezer ember tette a dolgát, hogy másnap reggel végre elérhesse azt ez az acélmonstrum, amiért megszületett és vízre tegyék. A Harland és Wolff hajóépítő üzemben az elmúlt kicsivel több, mint két év során lázas munka folyt. A világ legnagyobb hajóját építették meg a munkások a szakemberek pontos tervei alapján. Bár a munka ismerős volt a dolgozók számára, hiszen nem ez volt az első alkalom, hogy luxus óceánjárót építettek. Az előttük álló 56 méter magas hajó azonban mégis különlegességnek számított. Annak ellenére, hogy nem messze tőle egy hasonló képességekkel rendelkező, mégis kisebb hajó is épp építés alatt állt. Az írországi Belfast fémszegecsek kalapálásától volt hangos. A határidőt ugyanis tartani kellett. Az Olympicon és a mellette álló nagy testvérén már az utolsó simításokat végezték.

Titanic építése fekete fehér hajó

Ha nem vigyáznak, elszabadulhat

A munkások apró hangyaként sürögtek a monstrumok körül. A nagyszabású beruházás miatt az üzem megduplázta a dolgozói számát. Így az elmúlt hónapokban 12 ezer ember építette a világ legnagyobb és legcsodálatosabb hajóját. Az eddig teljesen mozdulatlan hajótest alá a munkások fenyőből kialakított sólyapályát hoztak létre, mely lenyúlt egészen a vízig. A még szárazon álló 46 ezer tonnás monstrum a számára kialakított pályán párhuzamosan pihent. Farral a víz felé. A dolgozók karvastagságú kötelekkel biztosították az acéltömeget a parton. A test alatt lévő szánkókra, sólyaszékekből és gerendákból fa ékekkel ellátott emelvény került. Az ékeket megfelelő sorrendben kell kiütni az indulás előtt. A dolgozók ezért 3 színű blokk csoportokat hoztak létre, annak érdekében, hogy minden a megfelelő sorrendben történjen. Ellenkező esetben ugyanis a hajó elszabadulhat, a több ezer tonnányi acélt pedig senki nem tudná megállítani. Már csupán 24 óra volt hátra, hogy a hajó végre elérhesse a rendeltetési helyét, ezért a dolgozók a vörös festékkel ellátott blokkok szánkóit vésővel széthasították. Robert körbenézett az üzemterületen. A bajusza alatt elmosolyodott. Legbelül tudta, hogy másnap megszületik végre a történelem egy újabb szenzációja.

Titanic hajó építése gyár

Nincs visszaút

1911. május 31. reggelén a munkások már a fehér zóna tartóelemeit távolították el. A tenger vízszintje folyamatosan emelkedett, az árapály mozgását követve kellett a hajót vízre bocsátani. Néhány órával később pedig a kék festékkel ellátott tartóelemeket is eltávolították. A hatalmas hajót már csak a kötelek tartották az üzem területén. Az emberek azonban már alig várták, hogy végre elérhesse a vizet, ahonnan már soha többé nem tér vissza a szárazföldre. A monstrum előtt levő rövid fából kiépített utat már több tonnányi faggyú borította, hogy megkönnyítse az acél útját a vízig. Dél után öt perccel két jelzőrakétát lőttek fel, mely jelezte a dolgozóknak, hogy itt az idő az utolsó ékek kiütésére. Robert csapata szinte egy emberként dolgozott. Míg a férfi a földön elhelyezett hatalmas kapcsoló mellé állt.

Titanic első útja víz tenger óceán hajó fekete fehér

A hatalmas hajó életében először megmozdult

Uraim! – köszörülte meg a torkát és nézett a körülötte összegyűlt tömegre. – Ez a mai nap egészen különleges. Pontosan 26 hónappal ezelőtt kezdtük el építeni ezt a fantasztikus hajót. Tudom, mennyi erőfeszítés, fájdalom, baleset és halál szegélyezte az utunkat. 1909. március 31- én még csak egy tervet láttunk magunk előtt. Egy csodálatos, de talán elképzelhetetlen tervet. Egy hajót, mely Alexander Carlisle fejében és tervezőasztalán fogant meg. Mi azonban életet leheltünk az élettelen és hideg acélba. Felruháztuk szépséggel, eleganciával és személyiséggel. Ő lett a nagyobb testvér, a legnagyobb, ami eddig létezett. Büszkék lehetünk magunkra. Büszkék lehetünk egymásra.

A munkások között álló férfi mondandóját egy újabb jelzőrakéta fellövése zárta. Robert meghúzta az előtte levő kart, mely egy szelepet működtetett. A hidraulika dolgozni kezdett, a hajó pedig fájdalmasan felsóhajtott. Robert ekkor kinyitotta a második szelepet is, mely már a hajó vízbe csúszását elősegítő faszerkezethez kapcsolt lemezeket irányította. Dél után 13 perccel a hatalmas hajó életében először megmozdult. Az egyedülálló eseményre összegyűlt több, mint százezer néző egyszerre kiáltott fel és bíztatta a vízrebocsátást. A világ legnagyobb hajója pedig először még komótosan, majd egyre nagyobb sebességgel közelített farral a víz felé. Az emberek közül sokan a sapkájukat is levették, amikor a hatalmas fekete farrész és a hozzá kapcsolódó lenyűgöző hajótest elhaladt mellettük. Majd óriási csobbanással vizet ért. A 3 millió szegeccsel kézzel rögzített hajótest kecsesen lebegett a víz felszínén. Méltóságteljes orrán ott csillogott a név, melyet egyszerre skandáltak az egybegyűltek. Titanic. A világ legnagyobb hajójának születését jelzőrakéták fellövése és több ezer ember kiáltása kísérte...

Dr. Lengyel Árpád hajóorvosnak kulcsszerepe volt a mentésben.

Leadfotó/Fotók: Getty Images / Photos of History, Photo 12, The Montifraulo Collection

Oldalak

Lifestyle
Lifestyle
Azért valószínűleg nem ez fogja visszatenni Lindsay Lohant a térképre, viszont a frissen felkerült filmek nem igazán tudtak labdába rúgni mellette.
Lifestyle
A TikTokon ezerféle elképesztően zseniálisa takarítási trükkel találkozhatunk, érdemes viszont olykor közelebbről is megvizsgálni, vajon valóban hatékonyak-e ezek a módszerek.
Sztárok
A mindennapok során rengetegen igyekeznek elrejteni ősz hajszálaikat, Salma Hayek pedig egy igencsak meglepő ötlettel állt elő a probléma gyors megoldására.