Siker Milánótól Londonig - Van helyük a magyar tervezőknek a nemzetközi piacon

A szakma egyre nagyobb érdeklődést mutat a magyar divat iránt - számolt be az elmúlt időszak szép eredményeiről Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezetője.

Magyarok a nemzetközi divatvilágban

A Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként 2018 óta működik a a Magyar Divat & Design Ügynökség (Hungarian Fashion & Design Agency), amelynek szakértői csapata szünet nélkül azon dolgozik, hhogy támogassa a magyar divatipar szereplőinek bemutatkozását a nagyközönség felé. A munka eredményeként évente két alkalommal rendezik meg - a magyar divat hazai legnagyobb eseményeként emlegett - a Budapest Central European Fashion Weeket, amelynek célja, hogy a nemzetközi divatvilágban is elterjedhessenek a hazai divat- és design ipar kiemelkedő tehetségeinek munkái. Az ügynökség nem titkolt hosszú távú célja, hogy Magyarország legyen a divat és design régiós központja.

Egy stratégiai megállapodás keretében az Olasz Divat Nemzeti Intézet (Camera Nazionale della Moda Italiana) segíti a magyarok munkáját, ami olyannyira sikeresnek bizonyul, hogy a 2019-es Milano Fashion Weeken hét tehetséges magyar divattervező mutathatta be kollekcióját. További 11 másik hazai formatervező pedig a hazai design mentoring program részeként London Design Fairen kapott lehetőséget, hogy prezentálhassa munkáit.

Az elmúlt időszak sikereiről az ügynökség vezetője, Bata-Jakab Zsófia számolt be a Femcafe.hu-nak.

Második alkalommal vettetek részt a milánói divathéten. Milyen élményekkel távoztatok ezúttal?

Sok visszatérő arcot láttunk most, akik már februárban már jelezték, hogy érdeklődnek a munkák iránt. Az ügynökségünk és a Camera Nazionale della Moda Italiana közös mentorprogramjában résztvevő magyar tervezők a fashion show mellett a pre-selling időszakban is jelen voltak 2019 nyarán: az Abodi és a Zsigmond Dora menswear márka a Garage Milano Marina Guidi showroomban; míg az Artista, az Elysian, a Celeni és a Cukovy a Guffanti Concept ShowRoomban mutathatta be legújabb kollekciójának néhány darabját. Az őszi alkalmon visszajöttek az érdeklődők, megnézték, és összességében csak pozitív visszajelzést kaptak a tervezők, mindenkinek jól sikerült az új kollekciója. Folyamatosan megy a mentoring, a tervezők kapják a visszajelzéseket arra vonatkozóan, hogy mit kell újragondolni vagy változtatni a ruháikon ahhoz, hogy megfelelőek legyenek a külföldi piacra. Havonta tartunk szakmai meetingeket ennek érdekében az olasz divatintézettel. Nagy büszkeséggel tölt el bennünket, hogy az újságírók és a buyerek is elismerően nyilatkoztak a hét mentorált kollekcióiról. Kiemelték az Elysian és Abodi stílusát, mint a frissességet, újdonságot képviselő kollekciókat, emellett Bódis Boglárkát, az Elysian tervezőjét külön díjjal is jutalmazták a Fashion Hub magyar kiállítói közül. Jelenleg az általunk bemutatt hét márka darabjai a világ bármely pontján lehetne az üzletek polcain high-end termékként.

Milyen tanácsokat kellett megfogadniuk a tervezőknek annak érdekében, hogy eladhatóbbá váljon a márkájuk a nemzetközi piacon?

A mentoring tavaly novemberben kezdődött, ekkor kifejezetten a kreativitás-fejlesztés került a fókuszba, valamint a kollekciók tervezésével, összeállításával kapcsolatos tanácsok átadása és a nemzetközi trendek és a fogyasztók megismerése. A februári bemutatkozásunk után közösen átbeszéltük a felmerülő igényeket a tervezőkkel és a mentorokkal, majd úgy határoztunk, hogy áthelyezzük a fókuszt az értékesítésre. A legnagyobb változás az időtervezésben volt, június végére elkészültek a pre-kollekciók, ami nagyon fontos ebben a szakmában, mert az értékesítés legnagyobb része a pre-sales időszakban történik. Idén már június végén, július elején kint tudtunk lenni az új kollekciókkal, ami nagy előrelépést jelent.

Mi volt a cél, amit megfogalmaztatok az újabb nemzetközi megjelenés kapcsán?

Szeretnénk Budapestet a régió divat- és design központjává fejleszteni. Az összes tevékenységünk erre fókuszál. Alapvetően az üzenetünk annyi volt, hogy felhívjuk a külföldi szakma figyelmét a magyar kreativitásra, a hazánkban tevékenykedő tervezőkre. A visszajelzések alapán azt mondhatom, hogy ott a helyünk a nemzetközi divat világában. A másik kiemelendő eredményünk, hogy a divatipari divíziónk mellett sikerült a design divízió tervezőinek munkáit is külföldön bemutatni. Óriási sikert arattak a formatervezők a London Design Fairen, ahol 11 magyar márka is képviselte hazánkat egy látványos installáció keretében. A magyar stand rendkívül népszerű volt, több százan látogattak el a helyszínre naponta, rengeteg pozitív visszajelzést kaptak a formatervezők a szakemberektől és a nemzetközi sajtó képviselőitől is.

Olyannyira, hogy már számos külföldi országból érkeznek a vendégek a magyar fővárosba a Budapest Central European Fashion Week kapcsán. Alig egy hónap van hátra a következő általatok szervezett divathétig. Mik a visszajelzések?

A divathét a legnagyobb rendezvényünk, amit évente két alkalommal rendezünk meg. Ehhez mérten nagyon sokat foglalkozunk vele, több hónappal a rendezvény előtt már elkezdődnek az előkészületek, így tulajdonképpen ez állandó projekt. Ahogy az egyiknek vége, már tervezzük a másikat. Idén nagyon sok újdonsággal készülünk, a legszembetűnőbb, hogy egy nemzetközi szinten is kiemelkedő Fashion&Tech konferenciával készülünk, amelyben a szakmai innovációkról, a fenntartható divatról értekezünk több meghívott hazai és külföldi szakemberrel, például Esteban de la Torre-vel, aki az EJTECH műszaki tudományokkal és technológiával foglalkozó stúdiójának társalapítója – kísérleti felületekkel, elektronikus textillel, és a jövő anyagjaival és akusztikájával foglalkozik, vagy Steve Brown-nal, aki az adatvezérelt divat téma szakértője és a DENHAM holland divatmárka kereskedelmi vezetője. A korábbi években már volt hasonló témájú előadás és kerekasztal beszélgetés, de akkora volt rá az érdeklődés, hogy 2019-ben már egynapos konferenciává bővítettük. Az ügynökségünk egyik fontos feladata az edukálás, a szakmai tudásanyag megosztása, így nagyon örülünk, hogy ennek hangsúlyozására ismét lehetőségünk adódik.

Kapcsolódva a fenntarthatósághoz, a fast fashion ruhaipar környezetszennyező hatásaira jó fogyasztói válasz lehet, ha inkább jó minőségű, tartós alapdarabokat vásárolunk a helyi tervezőktől. Mit tapasztaltok hazai viszonylatban? Lenne erre igényük a magyaroknak?

Abszolút látszik az erre irányuló tendencia. Nagyon sokat beszélgetünk erről a hazai tervezőkkel, mert látható, hogy sokkal tudatosabbak a vásárlók, mint korábban. Megfontolják, hogy mire költenek, hiszen már felismerték nagyon sokan, hogy fast fashion helyett néhány jól kombinálható alapdarabbal hosszú távon kifizetődöbb az öltözködés, ráadásul az ökológiai lábnyomunkat is minimalizáljuk ezzel. Az tény, hogy még gyerekcipőben járunk a fenntarthatóság terén, viszont erre is szeretne az ügynökségünk még nagyobb hangsúlyt fektetni, hogy milyen irányokban érdemes gondolkodni annak érdekében, hogy a divatipar okozta szennyezettséget csökkenthessük. Ez a második legszennyezőbb iparág a világon, ezért nagyon fontos erről gondolkodunk és tennünk azért, hogy ez megváltozzon.

Mire számíthat idén a közönség a szakmai konferencián túl?

A koncepciónk marad a régi, nagyjából 40 hazai és nemzetközi márka fog bemutatkozni három napon keresztül, annyi különbséggel, hogy a young talenteknek egy külön helyszínt szentelünk a pénteki napon, a divathét gerincét pedig a szombat és a vasárnap adja. Fontos, hogy a helyszín is változik idén, a Várkert Bazár helyett ezúttal a Bálnában lesznek a programok. Ide várjuk majd a téma iránt érdeklődőket, a hazai és a külföldi sajtó képviselőit, valamint az influencereket. Több mint 30 exkluzív vendégünk van, közöttük több buyer is található, akiknek az aktív jelenléte sokat lendíthet a magyar márkák nemzetközi piacra való kilépésében.

Már a negyedik alkalommal pezsdül fel a divattól az élet Budapesten. Milyen visszajelzéseket kaptok? Mennyire sikerült bejáratni ezt a rendezvénysorozatot?

Egyre könnyebb a munkánk, hiszen többen ismerik meg évről-évre a rendezvényt. Idén már nem volt semmiféle nehézségünk sem a nemzetközi sajtókapcsolatokkal, sem az influencerekkel. Minden meghívottunk nagyon jól érezte itt magát, szeretik a rendezvényt és Budapestet is, mint helyszínadó várost. Már eljutottunk arra a szintre, hogy nem kell sok telefonhívást lebonyolítanunk, hanem már szinte azonnal beregisztrálnak a meghívóink kapcsán az eseményre a vendégek. Volt olyan szakmabeli is, aki hallott a budapesti divathétről és szeretett volna jelentkezni, hogy részt vehessen rajta. A számok is magukért beszélnek, folyamatosan nő a látogatószámunk, a legutóbbi divathéten már ötezren megfordultak az eseményen, előtte csak három-négyezer vendégünk volt. Azt látjuk, hogy az emberek várják ezt a rendezvényt és kíváncsiak az újdonságokra.

Az ősz legnagyobb hazai divateseményéről a Magyar Divat és Design Ügynökség divatigazgatóját kérdeztük.

Leadfotó és fotók: HFDA

Oldalak

Szólj hozzá Te is!