Egészség

Miért van szükség rájuk, és hogyan pótolhatók az Omega-3 zsírsavak?

A szervezet számára nélkülözhetetlen, így az egészségünkhöz alapvető Omega-3 zsírsavakról napjainkban sok szó esik, és leggyakrabban az Omega-6 zsírsavakkal együtt említik.

Az Omega-3 zsírsavakat korábban a szív- és érrendszer egészségét szolgáló egészséges zsírokként hirdették, mára azonban bebizonyosodott, hogy e téren kevésbé hatékonyak. Mégis említésre méltóak egyéb hatásik okán, így fogyasztásuk mindenki számára javasolt. Mihez van szükség rájuk? Hogyan és miből juthatunk hozzájuk? Mire figyeljünk fogyasztásuk esetén?

A szervezet számára szükséges tápanyagok

Az emberi szervezet összetett rendszer, amelyben fontos feladatot kapnak a makro- és mikrotápanyagok. Életünk során számtalanszor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy ezek mesterséges pótlására van szükségünk, ezt szolgálják többek között a BodySelect vitamin- és ásványi anyag tartalmú készítményei és egyéb táplálékkiegészítők. Ezeket akkor is alkalmazhatjuk, ha a változatos, kiegyensúlyozott étrendből nem tudunk biztosítani elegendőt a szervezetünk számára.

Ételeink tápanyagtartalmára minden esetben figyelni kell, azonban diéta, fokozott fizikai megterhelés, betegségek, állapotok esetében a tápanyagpótlás kiemelt jelentőséget kaphat. A makrotápanyagok, vagyis a zsírok, szénhidrátok és fehérjék látják el energiával a szervezetet, azok egymáshoz viszonyított beviteli aránya a táplálkozásunk kulcsa. A mikrotápanyagok összehangolják, illetve irányítják a szervezet működését, ezek vonatkozásában a napi beviteli érték adhat támpontot.

A zsírok szerepe

Ideális esetben a makrotápanyagok 30%-át teszik ki a zsírok, amelyek amellett, hogy energiával látják el a szervezetet, nélkülözhetetlenek egyes vitaminok (A-, D-, E- és K-vitaminok) felszívódásához, illetve az idegrendszer normál működéséhez is szükség van rájuk. A zsíroknak komoly szerepe van az étkezések során abban, hogy telítve érezzük magunkat, ezért is érezhetik a szigorú zsírszegény diétát folytatók folyton éhesnek magukat.

Azonban a túl sok zsír sem egészséges, illetve az sem mindegy, hogy milyen típusú zsírokat fogyasztunk. Az egyszeresen és a többszörösen telítetlen zsírokra, mint amilyenek az Omega zsírsavak, a szervezetnek szüksége van, ezekkel szemben a telített és transzsírsavakat kerülni kell. Az Omega-3 és Omega-6 zsírsavak aránya ideálisan 1:1-1:4 között van.

Az Omega-3 szerepe és forrásai

Az Omega-3 zsírsavak támogatják a szív és az erek egészségét, javítják a keringést és fokozhatják a szellemi képességeket. Három típus ismert, közülük az alfa-linolénsav (ALA) előállítására a szervezet nem képes, míg kis mennyiségben az EPA-t (eikozapentaénsav) és a DHA-t (dokozahexaénsav) az elfogyasztott ALA-ból képes megtermelni.

Törekedni kell a természetes Omega-3 források rendszeres bevitelére elsősorban a hidegvízi halak (hering, makréla, pisztráng, lazac) fogyasztásának növelésével, de a dió, a chia és a lenmag, az avokádó, a kelbimbó, valamint a hidegen sajtolt növényi olajok is jó források.

Oldalak

Egészség
Lifestyle
Természetesen ennek sem szabad bedőlni, és ismét csak az adatainkra utaznak a csalók Facebookon. Valóban vigyázzunk ezekkel a hirdetésekkel!
Lifestyle
A 43 éves komika eltökélte az életmódváltást, és céljától semmi sem tántoríthatta el.
Lifestyle
Milyen érzés a szex, pontosabban a behatolás férfi szemmel? 10 pasi válaszát olvashatod.