Egészség

Görcsösen ügyelsz rá, hogy meglegyen a napi 10 ezer lépés? Kutatók mindent megváltoztató felismerést tettek a napi ideális lépésszámról

Évtizedek óta a napi 10 000 lépést tartják a szent grálnak, minden nap tömegek baktatnak ennyit csak azért, hogy a lépésszámláló a kívánt számot mutassa. De tényleg megéri?

Egészségügyi előnyök

Talán nem mondunk újdonságot azzal, hogy a testmozgásnak mennyi egészségügyi előnye vana a fogyástól a szívbetegségek megelőzésén át, egészen a demencia mérséklésééig. Sokat halljuk, hogy már az is sokat segít, ha egy nap megteszünk 10 ezer lépést, az elég az emberi testnek ahhoz, hogy fedezze a napi minimum igényét a mozgásra.

A mai fitneszkövetők alapértelmezett célként 10 000 lépést állítanak be, és zümmögnek, csilingelnek vagy gratuláló értesítést küldenek, ha elérted ezt a célt. A magán egészségbiztosítók még ajándékutalványokat is elkezdtek felajánlani azoknak az ügyfeleknek, akik teljesítik. De honnan jött egyáltalán ez a bűvös szám?

Megbocsátható, ha azt feltételezzük, hogy évtizedekig tartó, aprólékos kutatás eredményeként jött létre, hogy pontosan hány lépés szükséges ahhoz, hogy testünket csúcsformában tartsuk. Ez azonban egy japán cég ügyes marketingfogása volt, amely az 1964-es tokiói olimpiai játékok után próbált lépésszámlálókat eladni. Abban az időben a házigazda országban egyre nagyobb hangsúlyt kapott a fitnesz, és a cégek megpróbáltak tőkét kovácsolni a játékok körüli őrületből.

Az egyik kampány a Manpo-kei nevű lépésszámlálónak a forgalmazására irányult, ami japánul "10 000 lépést" jelent. Az önkényes számadat azonban soha nem volt tudományos alapokon nyugvó. Ehelyett a számot azért választották, mert a viszonyítási alap egy szép, kerek, emlékezetes szám volt.

Tom Yates professzor, a Leicesteri Egyetemen a fizikai aktivitás és a mozgásszegény magatartás egyik vezető szakértője a MailOnline-nak elmondta: "Nem volt rá bizonyíték, mégis, az eredeti kampány mögött álló zsenik talán rájöttek valamire." Azóta a tanulmányok következetesen azt mutatják, hogy a napi 10 000 lépés egy jó irányvonal mindazok számára, akik egészségesek akarnak maradni - és ez sokkal előnyösebbnek tűnik, mintha egyszerűen csak 5000 lépést tennénk meg.

Egészen a közelmúltig azonban a kettő közötti vagy azon túli számokat nem vizsgálták alaposan. Ezen a héten a lépésszámmal foglalkozó két legnagyobb tanulmány is belevetette magát a véget nem érő vitába. Az elsőben a kutatók 78 500, 40 és 79 év közötti britet követtek nyomon, akik egy héten keresztül lépésszámlálót viseltek, hogy mérjék mozgásukat. Adataikat eltárolták, és a kutatók hét évet vártak, mielőtt ellenőrizték, hogy diagnosztizáltak-e náluk rákot, demenciát vagy szívbetegséget, vagy idő előtt meghaltak-e. Az eredmények azt mutatták, hogy a 9800 lépés optimális a demencia megelőzéséhez, és a jelek szerint 51 százalékkal csökkentette a kockázatot.

Ez jóval magasabb volt, mint az a 25 százalékos hatás, amelyet azoknál az embereknél tapasztaltak, akik csak 3800 lépést tettek naponta. Érdekes módon azonban a kutatók azt találták, hogy a mindössze 6300 lépés gyors tempójú megtétele 57 százalékkal csökkentette a demencia kialakulásának valószínűségét. Az erőteljes gyaloglók esetében pedig - akik percenként több mint 112 lépést tettek meg - a kockázat akár 62 százalékkal is alacsonyabb volt. A gyorsabb gyaloglási tempó a rák, a szívbetegségek és a korai halálozás kockázatát is csökkentette.

Az eredmények arra késztették a dán és ausztrál kutatókat, hogy megkérdőjelezzék, vajon a gyaloglási sebesség fontosabb lehet-e, mint a lépések összlétszáma. A kutatók megjegyezték, hogy a vizsgálat csak megfigyelésen alapult - így fizikailag nem lehet bizonyítani, hogy a gyaloglás áll az egészségügyi előnyök mögött. A többet sétáló emberek például egészségesebben étkezhettek, többet mozoghattak és többet aludhattak, amiről a kutatók nem tudtak. A lépésszámlálási adatokat is csak egyszer gyűjtötték, ami azt jelenti, hogy az önkéntesek valódi életmódját nem biztos, hogy tükrözték.

Lapozz!

Oldalak

Egészség
Fashion&Beauty
Mióta a brit királyi család tagja, Katalin hercegnének rengeteg szabályt kell betartania – a lista pedig nemrég egy újabb kiegészítéssel bővült.
Sztárok
Nem is akármilyen alkalomból posztolta az eddig sosem látott képet, gyermekei ugyanis betöltötték a 18. életévüket.
Lifestyle
Végre valamiben első a magyar - gondolhatnánk. Csakhogy egy elég súlyos és veszélyes lista élére kerültünk fel, amire egyáltalán nem lehetünk büszkék.