Kajdi Csaba: Korábban sem volt átlagosnak mondható az életem - Interjú

Hazánk nemzetközi hírű modellügynöke mindössze két év alatt vált ügyeletes megmondóemberré. Az ország Cylájánál kevesen tudnak többet az influencer világ mennyországáról és pokláról, a celebéletről és a divatiparról. A Femcafe.hu #filternélkül interjúsorozatában ezúttal az ország egyik legsikeresebb véleményvezérével beszélgetünk, elfogadásáról, homofóbiáról - aminek sokszor ő maga is a célkeresztjébe került -, és a váratlanul jött népszerűségének titkáról.

#filternélkül - Interjúsorozat Magyarország legmenőbb influencereivel

Véleményvezérek, akiket százezrek követnek. Divatos ruhák, luxuskozemtikumok, drága éttermek és lélegzetelállító utazások - dolgok, amelyekről a legtöbben csak álmodozunk. Igazán jó influencernek lenni azonban nem olyan könnyű, mint amilyennek elsőre tűnik. Új sorozatunkban hazánk leghíresebb vloggereit, youtubereit és Instagram modelljeit kérdezzük arról, mi a valóság, amit a filterek elrejtenek.

Aki kérdez: Lakatos Melinda

Az influencer, aki "takába" tette a közhelyeket

Azt gondolhatnánk, ha valaki eljut odáig, hogy ma Magyarország egyik legsikeresebb modellügynökségének az ügyvezetője, akkor kényelmesen hátra dől a karosszékében, a lábát keresztben felrakja a dohányzó asztalára, önbizalommal a tekintetében körbenéz előkelő otthonában és nyugtázza, hogy mindent elért.

A Visage Model alapító-tulajdonosa Kajdi Csaba, vagyis Cyla azonban két évvel ezelőtt úgy döntött, hogy a sikeres vállalkozása ellenére, valami újba vágja a fejszéjét, és teljesen más területen kezd el építkezni. Bár az Instagram addig nem kifejezetten az ő korosztályának terepét jelentette, ráadásul jelenlétét igazából csak jó poénnak szánta, regisztrált és elkezdett vlogolni. A francia eleganciával, vitriolos humorral és kíméletlen őszinteséggel átszőtt bejelentkezések pedig érdekelték az embereket.

Végre feltűnt valaki ebben a szcénában, aki nem akart viselkedni, önazonos maradt és sokáig a szponzorációknak is ellenállt. Forradalmárként érkezett a közösségi médiába, majd önkéntes kulturális nagykövetté vált, aki történelmi és földrajzi tájékozottságával sokakat elkápráztatott és ezzel valódi közösséget épített. Ma már következetesen kommunikál, éppen ezért az "ókövető" és az "újkövető" is jól tudja, kikkel van jóban és kiket kritizál a magyar közéletből. Ha követed őt, te is tudod, kicsoda Sanyika vagy éppen Liviszke, mi a "likvidfolyadék" vagy, hogy miért vesztek össze korábbi jóbarátjával, Lakatos Márkkal. Kajdi egyébként a stylisttól kapta a Csilla, majd a Cyla becenevet, ő maga Márkot pedig Manyinak becézte.

Bár a mai napig bátran beleáll közéleti kérdésekbe és merészen véleményez médiaszereplőket, mostanra már ő is reklámoz és kereskedelmi televíziók showműsorainak szereplőjeként is feltűnik. Cyla szerint azonban ez nem valamiféle "kafkai metamorfózis", ő ugyanis továbbra is ugyanaz a kissé sznob, mégis szabadszájú, megvesztegethetetlen kritikus, aki volt - csak ma már tudatosabb és figyelembe veszi a piaci tényezőket is. Hogy mit is jelent ez pontosan, arról ő maga mesélt exkluzív interjúban a Femcafe.hu-nak, filter nélkül.

Üde színfoltként tűntél fel a közösségi médiában, mert őszintén, de humorral mutattad meg, hogy mit jelent valódi véleményvezérnek lenni. Vállaltad, hogy a celebek kritikusa leszel egy olyan terepen, ahol a kapcsolati tőke miatt sokan félnek felfedni a valódi véleményüket a másikról. Sosem féltél attól, hogy ez milyen következményekkel járhat?

Nem, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy azért nem, mert én sosem voltam celeb, ezért nem tettem kockára semmit azzal, hogy véleményeztem őket. Nem voltunk egymás versenytársai. Az utóbbi két évben tettem szert nagyobb ismertségre, de nem tartoztam soha közéjük. Egészen elképesztő az a világ, amiben ők élnek. Emlékszem, két éve meghívást kaptam a Story-gálára, ahol először kerültem olyan közegbe, ahol kizárólag közéleti szereplők voltak. Egész végig kameráztam, véleményeztem a szettjeiket és az egész eseményt. Őrült vicces volt! Próbálok ebbe néha belegondolni, mert az önirónia intelligencia kérdése, de még mindig azt gondolom, hogy sosem vagyok indokolatlanul sértő. A celebek helyében én nevetnék ezen.

Mára már te is ott vagy közöttük. Hogyan élted meg, hogy egyik pillanatról a másikra egy modellügynökség vezetőjéből hirtelen internetes sztár lettél?

Nem élem meg ezt sztárságnak - nevet. Nem hittem el magamról, hogy én az lennék. Azt gondolom, hogy a motivációm élteti ezt az egészet, amiben semmilyen kényszeresség nincs, hiszen én nem ebből élek. Kipróbáltam magam valami újban, amíg ez nekem szórakoztató, addig csinálom. A hírességek, influencerek azért görcsösek, mert sokuknak ebből jelentős bevételük van. Valamit mindig mutatniuk kell, hogy eladhatók, piacképesek legyenek. Már most sokan azon idegeskednek közöttük, mi lesz, ha vége az influencer-marketingnek, hiszen ez a megélhetésük részét adja. Szerencsére, bennem nincs ilyen feszültség, én csak bohóckodom, szórakoztatok másokat és magamat is.

Talán azért hiteles a kritika is tőled, mert magaddal is kritikus vagy. Látványszakmában dolgozol, ahol elvárás az esztétikus külső, de önmagadról folyton úgy nyilatkozol, hogy "szétesett a body-d", edzel, testkezelésekre jársz. Mennyire vagy kibékülve a saját testeddel?

Hát, nagyon nehezen fogadom el, az tény. Ma is megyek valamilyen testkezelésre. Közben ott van előttem, hogy 46 éves vagyok. Tudom, hogy az a 6-8 kiló, ami engem zavar, leadható, de baromi sok munka kell hozzá és lemondás. A tavasz olyan szempontból nem támogatta ezt a törekvésemet, hogy ugye tintás karantén volt, esténként az edzés helyett jól elborozgattam, miközben lógtam a telefonon a barátaimmal. Az idei évben szeretném ezt tudatosabban, szigorúbban venni, hogy ne csak kibéküljek, hanem elégedett is legyek a testemmel.

Közben pedig kicsit olyanná váltál, mint azok, akiket régen megszóltál. Ajánlod a különböző termékeket a porszívótól a borig és vígan kurjantod a videókban, hogy "reklám". Hogyan tudtad összeegyeztetni ezt a tevékenységet azzal a hozzáállással, amit képviselsz?

Abszolút igazad van, én ezt nem is tagadom. Mikor elkezdtem működni az Instagramon, a magam kétezer követőjével nem voltam releváns üzleti partner a különböző cégek számára, de amint a közösség felduzzadt, megjelentek a szponzorációs lehetőségek. A reklámlehetőségek 95%-át utasítom el, a maradék 5% az, ami releváns lehet nálam és beilleszthető a profilomba, ezeket elfogadom. Úgy voltam vele, hogy ha egy hirdető lát bennem potenciált, miért ne éljek a lehetőséggel? Ha valami kínos, azt nem vállalom el, pénzért sem. Van, akitől megkapom, hogy »Na, ezeken röhögött, most meg ugyanazt csinálja, az anyja úristenit!«, hozzáteszem, ez teljesen jogos. Ez van, vállalom, hogy elkurvultam - nevet. Nincs rá magyarázat, ez nem más, mint amit ők csinálnak, ugyanaz. Talán abban vagyok következetes, hogy próbálok mindig kedvezményt szerezni követő-rajongónak, és mindig hiszek azokban a termékekben, amiket reklámozok. Értem, ha valakinek ez nem tetszik, de mit tudnék csinálni? Nem tehetek mindenkinek a kedvére - nevet.

Nem lehet, hogy a te követőid pont azt bírták benned, hogy semmit nem akartál lenyomni a torkukon?

Dehogynem! Biztos, hogy ezt is szerették bennem, és lehet, vannak olyanok akik csalódtak bennem. Ezt végtelenül sajnálom, de mit tudok tenni... Tudom, ez egy őrület, de azt hiszem, én nem viszem túlzásba. Felmész mondjuk az egyik kedvencem oldalára, Mazsiéra és egyik pillanatban egy túró rudi van a kezében a másik pillanatban pedig egy ZS-kategóriás, műszálas pulcsi. Még a nyaralásán is egy esküvői ruhában rohangál a homokban. Ez lehet zavaró, de ami ennél sokkal zavaróbb számomra az a tartalmatlanság és a hülyeség. Mint például, amikor valaki azt mondja, hogy megtámogatja a testét "likvid folyadékokkal" (a kettő ugyanazt jelenti - a szerk.). A fő probléma szerintem ezért nem a reklám, hanem az ostobaság, mellette pedig a tartalom nélküli tartalom.

A szórakoztatás és a szponzorációk mellett van egyfajta kulturális missziód, egy-egy Instagram Story-d egyszemélyes infotainment show. Társadalmi ügyekben is megszólalsz, a közelmúltban az elfogadás, kirekesztés témáiban formáltál véleményt Bebe és Sorel mellett. Te mikor, milyen helyzetekben érzed, érezted magad kirekesztve?

A melegségemmel kapcsolatban szinte folyamatosan éreztem magamat úgy, hogy kirekesztettje vagyok a magyar társadalomnak, mert a nemi hovatartozásom alapján, amiről nem tehetek, elítélnek. Borzasztó rossz érzés megbélyegzetten élni, még ha azt is mondod, hogy nem érdekel. A szexuális irányultságod, a bőrszíned, származásod nem a te választásod. Ha felületes és ostoba vagy, és nem képzed magad, az a te választásod, ne csodálkozz, ha kritika ér. De a velünk született "másság" miatt bántani valakit, számomra messzemenőkig elítélendő es elfogadhatatlan. Szerintem nem attól lesz valaki jó ember, hogy milyen demográfiai adatokkal születik, hanem attól, hogyan viselkedik és milyenek az erkölcsei. Nagyon nehéz egészségesen fejlődni lelkileg, ha folyamatosan elnyomnak és rossznak állítanak be.

A faji megkülönböztetést különösen nem szeretem. Mikor a 90-es években Atlantában laktam - ami melegágya volt a rabszolgatartásnak - a hotelben hajlongott előttem egy afro-amerikai férfi, csak azért mert fehér vagyok. Volt olyan is, hogy a boltban kiállították az előttem lévőt a sorból csak azért, mert az ő bőre fekete volt, az enyém meg fehér. Különösen nehezen éltem meg akkor ezt, amikor az aktuális párommal ért bennünket ilyen jellegű attrocitás. Bennük már automatikusan kialakult egyfajta előzékeny viselkedés a fehérekkel szemben, ami engem iszonyatosan zavart. Semmivel nem vagyunk különbek a bőrszínünk miatt másoknál. Szerintem minden ember egyenlő, ezt minden fórumon hirdetem.

Nagyon spontánnak tűnik a jelenléted az Instagramon, mennyi tudatosság van a szerepléseidben?

Most már teljesen tudatos, de az elején nem volt az. Meglepett, hogy ekkora követői bázisom épült ki, mert azt gondoltam, marad az a kb. 2500 ember, akivel elindult a dolog és majd jókat röhögcsélnek rajtam. Aztán kiderült, hogy van igény erre a tartalomra, mert nagyon is érdekli az embereket az, amit csinálok.

Mikor nőtt a legszámottevőbben a közönséged?

Az első nagy robbanás, amikor sokan bekövettek, nagyon furcsa volt. Az Instagram felfüggesztette egy napra fiókomat, mert nagyon hirtelen jött nagyon sok követő, egészen konkrétan egy éjszaka alatt 30 ezer ember. Ez akkor történt, miután elmondtam a véleményemet arról, hogy miért tartom károsnak Norbi véleményét a "döngőléptű" asszonyokról. Erre bedurrantak a magyarok, sokan szimpatizáltak azzal, amit mondtam. Később organikusan jöttek az újkövetők az ókövetők mellé.

Tavaly mindenkit megdöbbentett, mikor bejelentetted, hogy ellopták az Instagram-fiókod. Hogyan élted meg?

Az volt a legmeglepőbb, hogy amikor új fiókot csináltam, két hét leforgása alatt 120 ezer követőm lett. Persze, vissza akartam szerezni a régit, hiszen mégis csak az én profilom. Olyan érzés volt, mintha betörtek volna a házamba! Az egyik világcég, aki üzleti partnerem, felvette a kapcsolatot a Facebook központjával és nagy hatalmak harcával visszaszereztük.

Nagyon nagy tanulság volt számomra, hogy azt gondolod, fasza gyerek vagy, mert van 200 ezer követőd van, holott nem vagy az! Kiszolgáltatottja vagy egy platformnak, ahogy valahogy mindannyian. Nem CD-ket hallgatunk, hanem zenei applikációt, nem DVD-ket veszünk, hanem előfizetünk egy filmes adatbázisra, nem blogokat olvasunk, hanem a különböző közösségi média platformokon követjük a kedvenceinket. Valahol félelmetes, hogy teljhatalmú vállalkozók kezében van a piros gomb, amit ha megnyomnak, ennek a kényelmes, digitális világunknak vége.

Ha már említetted az egyik szavajárásodat, az "ókövető-újkövetőt"... Hallottam már olyan középiskoláról, ahol a tanár úgy küldte ki a diákját az óráról, hogy „taka van”. Hogyan születnek meg azok a tipikus Cyla-szlengek, amelyeket mindenki ismer?

Ez egy nagyon jó és érdekes kérdes. Igazából fogalmam sincs. Ez az én saját beszédnyelvem, nem kell rajta gondolkozni, csak jön. Ugyanezt a kretén szöveget nyomom már évtizedek óta. A saját közegemben ugyanúgy használom, hogy piff anyukám, szájé vagy, hogy taka van! Emlékszem, hogy a megőrülsz, megvadulsz! felkiáltás úgy jött, hogy tavaly kölcsönkaptam egy szuper kis kabriót, májusban teszteltem, lobogott a hajam a menetszélben és teljesen spontán felordítottam vezetés közben ezt a szöveget. Beépült szépen ez is a mondandómba. Sokáig éltem Franciaországban, aki követ, tudja, hogy a családom jelentős része a mai napig kint él, így van néhány franciás szleng is, amit használok. Jópofa, hogy már mások is mondogatják ezeket.

A magánéletben is jellemző rád az a fajta viselkedés, amit a követőidnek mutatsz, vagy ez csak egy szerep valójában?

A barátaimtól szokták kérdezgetni az ismeretségi körükben, hogy tényleg olyan vagyok-e a valóságban is, mint a videóimban. Aki ismer, tudja, hogy én egyáltalán nem játszom semmilyen szerepet, az a 10 közeli barátom már 20 éve hallgatja ugyanezeket a hülyeségeket, ugyanebben a stílusban. Szerintem, minden normális, átlagos ember elszállt volna attól a figyelemtől, amit kapok az utóbbi időben, de én 46 éves koromra már túlvagyok azon, hogy ez romboljon a személyiségemen. Világsztárokat építettem fel, ott voltam a médiában, csak backstage emberként. Már korábban sem éltem átlagosnak mondható életet. Úgy érzem, nem szálltam el, de azért picit elhiszem magam - nevet.

A népszerűség árnyoldala, hogy sokan akarnak tőled valamit, te pedig sokszor csak azt akarod, hogy hagyjanak már békén. Az utóbbi időben sok megkeresésre mondtam nemet, legyen az reklám, munka, műsor- vagy interjúfelkérés, mert vagy sok lett volna már nekem vagy nem tudtam azonosulni vele. Úgyhogy nem, megint csak nem, mert nem tudok és akarok szerepet játszani soha, semmiben, mert önazonos ember vagyok.

Az esetek többségében te vezetsz másokat. Neked van menedzsered vagy tanácsadód, akivel együtt dolgozol?

Együtt dolgozom egy ügynökséggel, akikkel nagyon elégedett vagyok. De ők nem szólnak bele a tartalmakba Aki viszont nagyon meghatározó számomra az anyukám, Annamari véleménye. Ő az, aki mindig visszahúz engem a földre. Egyébként az a saját technikám, hogy van még 4-5 nagyon közeli, okos barátom, akiknek egy-egy kérdés esetén kikérem a véleményét, de alapvetően szeretem a saját intuíciómra bízni a döntéseimet, legyen szó bármilyen témáról.

Ha már említed édesanyádat, ő konzervatív, nagyon intelligens nő, aki láthatóan a rajongásig szeret. Hogyan áll a médiaszereplésedhez?

Nincs ellenére és végtelenül büszke rám, de ő egy igazi anyatigris. Sokszor le kellett állítanom, mert olvassa a nekem szóló kommenteket és felháborodik. Olyankor elmondom, hogy ez ezzel jár, nem kell válaszolni és megvédeni. Bár nem nézte, pozitívan élte meg a tévészereplésemet is.

Az egy izgalmas vállalás volt részedről és a csatorna részéről is. A közelmúltban téged és Dancsó Pétert is kiválasztottak arra a szerepre, hogy legyetek híd a közösségi média és a televízió között. Hogyan érezted magad a Nicsak, ki vagyok sztárcsapatában? Mennyire érezted úgy, hogy jól működsz ebben a formátumban?

Az első felvonás fura volt, mert idegennek éreztem magam olyan emberek között, akik már évtizedek óta a kamerák előtt szerepelnek. De valahogy mégis azt éreztem, hogy nem leszek semmivel rosszabb, mint mondjuk Majka. Nyilván meg kellett szoknom, hogy én másképp kommunikálok mint ők, akik megszokták ezt a formátumot. Ha ordítottak, én elhallgattam. A második évadra megérkeztem, már oldottabban viselkedtem és szerencsére végtelenül pozitív visszajelzéseket kaptam.

Szívesen szerepelnél többet a tévében?

Nem akarnék megállás nélkül szerepelni, de egy late night show-t el tudnék magamnak képzelni, ahol nem állandó műsorvezető társam lenne, hanem mindig valaki más. De nem hiszem, hogy hosszú távon működne, mert például Ördög Nóra vagy Rubint Réka valószínűleg sosem jönne be hozzám a stúdióba... - nevet.

Nagyon várjuk a következő Ebergényi Rékát és Mihalik Enikőt. Van most olyan ígéretes modelled, akiről hamarosan hallani fogunk?

Vannak olyan lányok, akik fizikai adottságaik alapján alkalmasak lehetnek arra, hogy hasonlóan fényes karriert fussanak be, de ez ritka dolog. A másik része, hogy a személyiségük, lelki alkatuk való-e erre a pályára, ez pedig folyamatosan formálódik. Ez a nehéz ebben az iparágban, az emberi tényező, ami kiszámíthatatlan.

Ha üzenhetnél a jövő modellgenerációjának, mit javasolnál nekik annak érdekében, hogy sikeresek legyenek?

Először is meg kell tanulniuk az alázatot, a jó kommunikációt és az együttműködést. Az ügynökségen nagyjából azt próbáljuk megtanítani nekik, amit menedzseriskolákban oktatnak. Ha dolgozol egy stylisttal, akkor próbáld megjegyezni a nevét, hogy amikor legközelebb összekerültök egy munka kapcsán, tudj hozzá szólni néhány kedves szót. Jó katonának kell lenni, mellette pedig elengedhetetlen az aktív és figyelemfelkető jelenlét a közösségi média felületein. Modellnek lenni egyre nehezebb és 2021-ben már nem elég "csak" szépnek lenni.

Hosszú évek óta ír, több könyve is megjelent, ma pedig a legnemzetközibb arca a magyar Instagramnak. Molnár Lainey megjárta a hadak útját a közösségi médiában, de a rossz tapasztalatai ellenére is újrakezdte, a sikerét pedig mi más mutatná jobban, hogy ma már közel negyedmillió felhasználó követi őt.

Leadfotó: TV2

Oldalak

Szólj hozzá Te is!