A legkedveltebbek között Lady Gaga és Janicsák Veca is

Rég elmúltak azok az idők, amikor a sztárok elérhetetlenek voltak a hétköznapi ember számára. Régebben örülhettünk, ha halhattuk őket a rádióban nyilatkozni, vagy láttuk a tévében egy klipjüket, vagy netán egy interjút velük.

Amióta az internet berobbant a köztudatba és szép lassan beépült az életünkbe, a celebek ugyanezt tették. Közösségi hálókból lassan már annyi van, mint égen a csillag, de az emberek valahogy mégis a Facebookot preferálják. (Hogy miért, arra talán magyarázatot lelünk a The Social Network című filmben.) Ezt minden jó marketinges ki is használja, és a sok gyógyszer, utazás és könyv hirdetés mellett egyszer csak megjelentek a művészek is. Több ezer zenekar, énekes, énekesnő csatlakozott a Facebookhoz, saját oldalt indítva. Így teremtenek kapcsolatot a rajongókkal, üzeneteket, kérdéseket írnak ki nekik, videókat, képeket posztolnak lapjukra, akár hétköznapi életükből is. Láthatjuk hogy néznek ki otthon, az utcán kutyasétáltatás közben, vagy egy baráti vacsin. Ez közelebb hozza őket követőikhez, akik rádöbbennek arra, hogy imádatuk tárgya is ugyanúgy ember, ahogy ők. Első hallásra talán van aki úgy gondolja, ez inkább hátrány. Hisz így elveszik a varázs, mert pont azért szeretjük őket, mert annyira elérhetetlenek. Ez minden valószínűség szerint nem így van. Azok a zenei előadók, akik kapcsolatot tartanak az emberekkel Facebookon, sokkal több rajongót tudhatnak magukénak, sokkal népszerűbbek és sikeresebbek.

A külföldieket tekintve Lady Gaga viszi a pálmát, aki több mint 27 millió rajongót tudhat a magáénak - és ez a szám napról napra csak gyarapodik. Az énekesnő rendszeres, napi többszöri kapcsolatot ápol rajongóival a Facebookon, kiírja mit csinál éppen, merre jár, mikor várható a következő esemény, amin megjelenik. Videókat, képeket rak fel magától, beszámol róla, hogy mi történt vele aznap, és mi a véleménye erről. Az elkötelezett fanok így első kézből kapnak információkat, sőt Miss Gaga még versenyeket is szervez az adatlapján, aminek tétje is van. Hol egy posztert, hol egy kislemezt zsákmányolhat be a nyertes - természetesen a művésznő által szignózva.

Az énekesnők között sok rajongója van Rihannának is, bár ő csak rajongói oldallal rendelkezik, és nem tart kapcsolatot lemezvásárlóival. Ugyanígy Katy Perry sem, aki több mint 17 millió követővel büszkélkedhet. A mostanában népszerű fiatal énekesnő, Ke$ha oldala ugyan csak 8 millió lájkot tudhat magáénak, ez valószínűleg a jövőben még nőni fog. Ő ugyanis jól alkalmazza Lady Gaga taktikáját, és napi szinten tartja a kapcsolatot rajongóival, sok üzenetet ír hozzájuk és sok magánéleti képet rak fel.

A fehér rapper, Eminem újra visszatért a legnépszerűbb előadók közé, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a tény, hogy közel annyi rajongója van Facebookon, mint magának Lady Gagának. Mindezt annak ellenére, hogy csak rajongói adatlapja van, és ő maga nem tart kapcsolatot velük. Ellenben a 15 millió ember által lájkolt Akon mindennap érintkezik követőivel, naponta akár többször is. Csakúgy mint Gaga, ő is rendszeresen rak ki képeket, videókat, tájékoztatót ad az eseményekről, közelgő koncert dátumokról. Nyereményként tétnek legutóbb nem kevesebbet, mint a saját Lamborghinijét tette fel hónap elején.

A hazaiakat tekintve leginkább a fiatal generáció, mint az Anti Fitness Club és Barbee vett példát külföldi kollégáiktól: szavazásokat tartanak, üzeneteket, véleményeket közölnek, képeket raknak ki a fotózás után nem sokkal, videókat tesznek közzé. Az idősebb generáció főleg rajongói oldallal van fent csak a Facebookon, sőt oldalakkal. Aminek a hátránya az, hogy nem lehet rendes következtetést levonni, hányan is szeretik őket. Ilyen például Bereczki Zoltán, Ákos vagy Zséda. A rendszeres kapcsolattartás leginkább Péterfy Borira jellemző, de ezt tőle már megszokhattuk, hiszen évek óta tájékoztatja rajongóit, más közösségi portálokon is.

A legmeglepőbb az, hogy Magyarország nagy befutói, a Megasztár és az X-Faktor résztvevői kivétel nélkül rajongói adatlappal vannak csak fent az oldalon. Talán a hirtelen jött hírnév után kevés az idejük, és veszélyesnek, vagy túl hamarnak érzik a személyes kapcsolattartást, nem tudni. Mindenesetre ez mit sem változtat népszerűségükön, a legelső válogatótól kezdve bíztatást, kritikákat kapnak a Facebookon, és egy teljesen kialakult közösség kíséri végig őket a verseny alatt, az oldalon beszélgetve. Az ő erejük tehát tényleg abban rejlik, hogy amint hírnévre tesznek szert, valakik számára szimpatikusak lesznek, akik csatlakoznak az adatlapjukhoz, és csevegni kezdenek egymással az emberek. Az így kialakult csapat ezért nap mint nap visszatér egy kis eszmecserére, és ez az újdonsült sztárnak is biztosítja a kitartó rajongást.

A Megasztár befutói között nagyon jól megfigyelhető, hogy a régi szériák versenyzői, akik idejében nem volt ekkora divat a Facebook, sokkal kevesebb rajongóval büszkélkedhetnek, mint 2010-es társaik. Bartók Eszter mindössze 500 követőt tudhat a magáénak, Rúzsa Magdi 800-at, Fekete Dávid 1500-at, Király Viktor rajongói 3000 körül vannak. Ehhez képest az utóbbi széria szereplőinek adatlapja olyan számokat mutat, mint 12 544 (Kökény Attila), 21.053 (Kállay Saunders András), 21 220 (Tolvai Renáta). A közönséget, a zsűrit és az országot megosztó Szíj Melindának kicsivel több mint 7000 rajongója van, ami azért fura, mert a legalább ennyire ellentmondásos érzéseket kiváltó X-Faktoros Király L. Norbi pedig magasan veri mind a megasztáros riválisait, mind a saját társait: 161 596-on áll a mutatója jelenleg. Őt követi Janicsák Veca 107 000 lájkkal, aki a verseny alatt, ha tehette válaszolt is az üzenetekre. A nyertes Vastag Csaba 84 000, az öccse, Vastag Tamás pedig 31 000 követőt tudhat a magáénak, a második helyezett Takács Nikolas pedig 68 000-et. Az ő esetében is igen zavaró, hogy olyan sok rajongói oldala van, mindegyik eltérő számú taggal.

Ha megnézzük az X-Faktor zsűrijének, vagyis a mentorok követőinek számát, akkor abba a jelenségbe ütközhetünk, ami a Facebook adatlapok egyik nagy hibája. A két legproblémásabb zsűritag, Keresztes Ildikó és Geszti Péter sok követővel rendelkezik, ami 10-11 000-et takar. (Malek Miklós előzi meg őket 17 000-es számmal, Nagy Feró 6000-es tábora viszont lemarad.) Nagy botrányt keltett, amikor a két mentor borítéknyitás mellett döntött egy nehéz kérdésben, történetesen Wolf Kati és Janicsák Veca kiesését illetően. Ez hatalmas nemtetszést váltott ki a nézőkben, és itt a hiba: ahhoz, hogy valaki elmondja véleményét, meg kell nyomnia a "tetszik" gombot, hogy hozzászólhasson az adatlaphoz, mégha negatív kritikát akar közölni is. Tehát az "x embernek tetszik" mellett található szám nem mindig azonos a rajongók számával...

... ami összesítve így fest:
 

Lady Gaga 27.225.533
Rihanna 22.716.331
Katy Perry 17.795.001
Ke$ha 8.439.108
Eminem 26. 567.234
Akon 15.896.482
AFC 14.448
Barbee 22.556
Péterfy Bori 35.629
Bartók Eszter 525
Rúzsa Magdi 829
Fekete Dávid 1.421
Király Viktor 5000
Kökény Attila 12.625
Kállay Saunders András 21.097
Tolvai Renáta 21.452
Szíj Melinda 7.226
Király L. Norbi 164.451
Jancsiák Veca 111.804
Vastag Csaba 84.778
Vastag Tamás 31.033
Takács Nikolas 68.155
Keresztes Ildikó 10.908
Geszti Péter 11.492
Malek Miklós 17.469
Nagy Feró 6.601

 

A siker titka tehát ennyi lenne. Csinálj egy adatlapot, naponta rakj ki rá üzeneteket, képeket, a legújabb videókat. A videóra aztán rákattintanak a rajongók, és megnézik. Utána kiirakják a saját üzenőfalukra, ahol az ő ismerőseik is megnyitják, és így tovább. Így rövid idő leforgása alatt a legfrissebb számból toplistás sláger válik.

Oldalak

Sztárok
Az 59 éves színésznőt nemcsak a nagysikerű szuperhősfilmben (és folytatásaiban) láthattuk: játszott az Aranyszem című James Bond-filmben, sőt az Elrabolva-sorozatban is ő formálta meg Liam Neeson (ex...
Egészség
A kertedben hasznos gyógynövény lehet, a szántóföldeken viszont sok bosszúságot képes okozni.
Sztárok
Csütörtök délelőtt jelentették be, hogy az 55 esztendős ausztrál énekesnő is fellép majd az idei Sziget Fesztiválon.