Lifestyle

Pécsi István: A cél, hogy mi legyünk Közép-Európa lóversenyközpontja

A Kincsem Nemzeti Kft. ügyvezető igazgatóját az elmúlt időszak sikereiről és a magyar lósport jövőjéről kérdeztük.

Reneszánszát éli a magyar lósport

1925 óta a Kincsem Park a magyar lósport egyik szimbóluma. A 2005-ben felújított, közel 90 hektáron elhelyezkedő lóverseny pálya - a világon egyedülálló módon - szinte a főváros közepén található. A nemzetközi és hazai versenyek, valamint a Derbyk mellett, számos kulturális programnak ad otthont a park: 2009-ben itt adott koncertet Magyarországon először Madonna a Sticky & Sweet Tour keretében, de azóta számos gasztro- és divatesemény állandó helyszíneként is szolgál a Kincsem Park.

Az intézmény ügyvezetői posztját 2014 óta Pécsi István tölti be, aki az utóbbi öt évben bebizonyította, hogy a park Budapest egyik népszerű kulturális találkozóhelye lehet, hiszen az év minden időszakában pezseg az élet az istállókban és azokon túl is. A lófanatikusként ismert igazgatót az elmúlt évek sikereiről és a jövőbeli tervekről kérdeztük.

Talán nem túlzok, ha azt állítom, hogy a Kincsem Park a hazai lovasélet egyik legnagyobb központja. 2014 óta igazgatja az intézmény sorsát, ami már nemcsak a lósportfanatikusok, hanem a lakosság körében is nagyon népszerű. Mi a titok, hogy sikerült ekkora reputációt elérni?

A kapcsolódásom a lóversenysporthoz és a Kincsem Parkhoz lényegesebben korábbi, mint a kinevezésem. 1994 óta dolgozom itt, mint lóverseny-kommentátor kezdtem, kereken 20 évvel ezelőtt pedig főállásban, PR és marketing igazgatói feladatokat láttam el. Bőven volt időm azon gondolkodni, hogyan lehetne jobban, eladhatóbban csinálni és más perspektívából megközelíteni a magyar lóversenyzést és a Kincsem Parkot. 2009-ben Lezsák Sándor vezetésével a Parlamentben felállt egy lovas munkacsoport, ami előkészítette a 2012-es Kincsem - Nemzeti Lovas Programot, így hivatali feladatommá vált az ügy. 2014 októberében lettem a park ügyvezetője, amióta a programban megfogalmazott alapcélok és elvek mentén végzem és alakítom a munkát. Az egyik legsarkalatosabb pont az volt, hogy a lóverseny divatot megteremtsük. Az elmúlt négy évben a kollégákkal azon dolgoztunk, hogy valóban tetten érhető legyen a sportágban a divat. Azt gondolom, ezen a téren nagy változás történt a korábbi évtizedekhez képest, rengeteg energiát és időt fordítottunk arra, hogy ennek az alapelvnek megfeleljünk.

Szokták mondani, hogy a magyar nép lóra termett. Hol tart jelenleg Magyarország a lósport tekintetében? Mik a célok?

A programban szerepel egy olyan törekvés, hogy a Kincsem Park Közép-Európa lóverseny központja legyen. Ezt nagyon sok szempontból sikerült az elmúlt négy évben elérni. Mind a két lóverseny szakágban - a galopp és az ügető esetében is - olyan minőségű és mennyiségű versenyek történnek nálunk, ami régiós szinten kiemelkedőként értékelhetünk. Az alapvető célkitűzés az, hogy meghatározóak legyünk a régióban. Azt tudni kell, hogy Közép- és Nyugat-Európa lóversenyzése sajnos a korábbi évtizedekben nagyon eltávolodott egymástól. Nagyon szép dolog, hogy van egy-két kiugró eredményünk, de az első lépés mindenképp az, hogy iskolát teremtsünk, legyünk egyfajta etalon a régióban. Olyan szakmai és gazdasági feltételeket szeretnénk teremteni mindkét szakágban, ami példaértékű lehet más országok számára. Fontosnak tartjuk emellett azt is, hogy megmutassuk, milyen kapcsolódó rendezvényeket lehet összekötni a lóversenysporttal. A kitartó munkával és a közönség nyitottságának köszönhetően ezt sok szempontból sikerült megvalósítani.

Sok fejlesztés valósult meg az utóbbi időszakban is a Kincsem Parkban és a tréningtelepen, Dunakeszi-Alagon. A versenyzés feltételei, a tréning- és versenypályák minősége is javult, valamint a fogadási lehetőségek is változtak. Nagy népszerűségnek örvend a Kincsem+ TUTI játék is. Hogy jött az ötlet, hogy fejlesszenek egy ilyen új, gépi játékot?

Az alapötlet az volt, hogy érdemes lenne behozni Magyarországra egy nagyobb, nemzetközi játékot. 2015 januárjában a Kincsem Parkban találkoztunk a francia Jérôme Carrus, akinek a nagyapja találta ki a totalizatőr típusú lóverseny-fogadást, ők találták ki Kincsem+ TUTI-t is ami szintén erre az elvre épült. A hazai forgalmazást a Szerencsejáték Zrt-vel összefogva hoztuk létre, hiszen nekik egy rendkívül kiterjedt és hűséges fogadási hálózatuk van, 4500 lottózóval országszerte. Rengetegen lottóznak, mivel óriási a bizalmi tőke náluk és így hitelesek az emberek szemében. A kiindulás így az volt, hogy az ő ügyfeleiknek kívánunk értékesíteni egy olyan típusú lóverseny játékot, amihez nem kell szakmai ismeret. Franciaországon kívül 19 ország használja ezt a modellt, amit mi együtt bevezettünk. Minden nap 20 ország játékosai adják össze a nyereményalapot, és a gépi formáját pontosan azért vezettük be, mert így a gép gondolkodik a játékos helyett, nem kell hozzá különösebb lóverseny-ismeret. A gép figyeli az európai játék menetét, favorit és kevésbé esélyes lovakat egyaránt belekever a mi tikettünkbe. Nagyon jó belépőjáték a többi lóversenyjátékhoz, mivel úgy tudja átélni az ember a lóverseny futamok izgalmát, hogy közben nem kell érteni a sportághoz.

A Magyar Derby mellett, több egyéb programmal, fesztiválokkal várja a szélesebb közönséget a park. Ezek mennyire népszerűek a látogatók körében?

Óriási sikerről számolhatok be, mert nagyon jók ilyen téren is az eredményeink. Az Ügetőszilveszter és a Food Truck Show évente kétszer hatalmas tömegeket vonz. Nemcsak régiós szinten, hanem még Nyugat-Európában is próbálják másolni a koncepciót. Megtörtént a generáció váltás, az idősek mellett, megjelentek a családok és a fiatalok is nálunk. Az 1960-as években, az Imperiál-korszakban, nagyon sok egyetemista kötelezte el magát a magyar lósport mellett, de utána sok generáció életéből kikopott ez a hobbi. A fogadók és a rajongók átlagéletkora egyre magasabb lett. A fesztiválokkal és a különböző kulturális eseményekkel sikerült áttörést elérnünk és újra meg tudtunk szólítani a fiatalabb korosztályt. Egy jelentősebb versenynapon kézzel foghatóan látjuk, hogy lényegesen csökkent a látogatóink átlagéletkora. Nagyon nagy sikerként könyveljük el, hogy lóversenyre járni divatos, trendi dologgá kezd válni Magyarországon. A világ rengetegen változott és ennek megfelelően a továbbiakban is speciális programokkal kötjük majd össze a lóversenyzést és a fogadást. Szeretnénk nemzetközi szinten ismertté tenni a Kincsem Parkot és a magyar lósportot, ezért idén az öttusa világbajnoksággal egy időben rendezzük meg a már jól ismert gasztro fesztiválunkat, a Food Truck Show-t, ami olyan szintre lép 2019-ben, amire a világon korábban még sehol nem volt példa.

A lovaglásról sokan úgy tartják, hogy férfias sport, bár egyre több női zsoké van jelen a versenyzők között. A nagymúltú brit lóversenyen, az ascoti derbin azonban régi tradíció, hogy egy napot kizárólag a hölgyeknek szentelnek. A Kincsemben volt már divatbemutató, de van esetleg további törekvésük arra, hogy a nők körében is népszerűsítsék a lóversenyzést, akár a sport, hobbi vagy a szórakozás szintjén?

Az nem titok, hogy a kommunikációnkban a női versenyzőinket intenzíven foglalkoztatjuk. A legjobb magyar női zsokékkal, Suták Csengével és Gönczi Rebekával folyamatosan találkozhat a közönség. A galopplovaglás valóban férfias sport, a világ top zsokéi még mindig férfiak, de maga a sportág és a hátország kezd elnőiesedni és sokkal több nő kötelezi el magát a lósport mellett mint férfi. A látogatók oldaláról a Derby és Divat Fesztivál kifejezetten a hölgyeket szólítja meg. Mi nem Lady's Day-t tartunk, hanem egy teljes hétvégét, ahol három napon át ismerkedhetnek a lovaglás nőies oldalával a hölgyek: a lósporttól a kalapdivatig. Nagyon jó fogadtatása volt ennek a kezdeményezésnek is, így ebben az évben sem mulasztjuk el megtartani június 28-30 között.

Film készül Kincsemről, a csodalóról, a tervek szerint mintegy 30-60 millió dollárból (6,5-13 milliárd forintból) megvalósuló alkotást 2015 tavaszán mutathatják be - hangzott el az előkészületekről tartott budapesti sajtótájékoztatón.

Leadfotó: Echo TV

Oldalak

Lifestyle
Lifestyle
A tini-romantika még mindig képes tarolni. Ismét megmutatjuk, hogy mely filmekre kaptak rá a nézők a magyarországi Netflixen!
Sztárok
Zac Efron, hírnevének megszerzése óta rengeteget utazik, mikor munkaügyben, mikor egyszerűen kikapcsolódás céljából. Ennek ellenére sok éven át megőrizte kaliforniai gyökereit, így mindenkit...
Lifestyle
Persze mind tudjuk, hogy a kávé lendületet és energiát ad, na meg persze nagyon finom és sokunk számára elmaradhatatlan kiegészítője a reggeleknek, valójában viszont még ettől is sokkal több rejlik...