Így befolyásolja az iskolarendszer a munkaerőhiányt

Az elmúlt negyedszázadban új jelenségekkel ismerkedhettünk meg a munkaerőpiacon. Munkanélküliséggel, és munkaerőhiánnyal. A szocialista rendszerben e fogalmak ismeretlenül csengettek az emberek fülében. Mára nagyot változott a világ e téren, de nem pozitív, hanem negatív irányba. Szakértőnk, Eideh Titanilla cikkét olvashatjátok.

Kevés a kreatív munkaerő, sok a robot típusú ember

Sokan nem is gondolnak arra, hogy az adott iskolarendszerünk is hatással van arra, hogy az ország bizonyos részei munkaerőhiánnyal küzdenek. A munkaerőpiacról eltűntek a szakmunkások, és helyettük a diplomás értelmiség került fölénybe. Ellenben egyre nagyobb szükség lenne megfelelő számú, és jó szakmai ismeretekkel rendelkező szakmunkásokra. Az iskolarendszer nem azt a célt szolgálja, és nem azt teszi első helyre, hogy minden gyerek olyan szakmát, hivatást válasszon az életben, amit szeret, kedvel és képessége is van hozzá. Egy adott hivatást, munkát csak úgy lehet szívvel-lélekkel végezni, ha az adott egyén örömét leli abban, amit csinál.

Hiányoznak a kreatív önálló gondolkodású emberek, akik képességeikkel, szemléletmódjukkal új lehetőségeket teremthetnének a munkaerőpiacon. Ehelyett jelen van a robot típusú, lexikális tudással bíró embertömeg. Sokszor olyan érzésem van, mintha ezeket az embereket szalag-, robot-vagy segédmunkára nevelték volna ki. Megmondják nekik, hogy mit és hogyan csináljanak, amit a munkáltatójuk elvár. A kreativitást és az önálló gondolkodást régen kiölték az emberekből.

De lássuk, mikor kezdődnek el ezek a dolgok. Tudjuk, hogy minden ember egyedi és megismételhetetlen. Ennek függvényében állíthatjuk azt, hogy mindenkinek olyan hivatást, szakmát lenne érdemes választania, ami a benne lakozó tudást, képességet aknázza ki. A mai oktatási rendszer nem erre helyezi a fókuszt, hogy minden egyes gyerekből kihozza azt a képességét, amiben kimagaslóan jó. Már az óvodában elkezdődik a megmérettetések időszaka. Nem a játékról, és az önfeledt gyerekkorról szólnak az ott eltöltött évek. Kezdődik a rivalizálás. Ki, hogy tud olvasni, számolni, milyen nyelvet tanul stb. A kreativitást, az érzelmi intelligenciát már ebben a korban kiölik a gyerekekből.

Lapozz, a cikk folytatódik a következő oldalon!

Fotó: YouTube

Oldalak

Szólj hozzá Te is!

Kövess minket a Facebookon is!