Enyhítsük célzottan a vállfájdalmakat - Videó

Valószínű sokakkal előfordult már, hogy akár egy hirtelen rossz mozdulatot követően, akár nagyobb erőkifejtésre, megerőltetésre, helytelen emelésre megfájdult a válla, karja. A különböző szabadidős vagy általános tevékenységek, mint a „teniszeztem két órát”, „megemeltem egy ruhásszekrényt”, vagy „ástam a kertben”, de még az általános munkahelyi használat is okozhat ilyen panaszokat. Gondoljunk például a fodrászokra, a festőkre, a bolti eladókra, vagy a fogorvosokra, akik a munkájukból kifolyólag sokat emelik a karjukat és közben finom mozgásokat végeznek kézzel.

Mozogj velünk! - Palotás Andrea, gyógytornász-fizioterapeuta

Palotás Andrea vagyok, gyógytornász-fizioterapeuta. A gyógytorna nemcsak a műtét utáni rehabilitációban fontos, hanem a megelőzésben, a mozgásszervi panaszok megelőzésében, valamint a sport rehabilitáció részeként is. A közösen végzett terápia során arra törekszem, hogy mindenki visszanyerje testi-lelki jólétét, és hogy a mozgás ismét örömteli, fájdalommentes legyen. Munkám során az éppen aktuális problémán kívül az egész testet figyelem, mert tapasztalataim alapján hatékonyabb kezelés érhető el hosszú távon, ha a teljes testet, mint egységet szemléljük. Tanácsaimat mostantól a Femcafén is végigkövetheted, tarts velem!

Mozogj velünk!

A home officeban dolgozóknál akkor gyakori, ha nem tudják a megfelelő ergonómiai beállításokat megteremteni. Ilyenkor a kar ugyancsak egész nap a levegőben van, miközben a billentyűzeten gépelnek és az egeret használják, és ez túlterheli a rendszert. A vállfájdalom hátterében ahogy láttuk számos tényező állhat. Ezek leggyakrabban túlterhelés, megerőltetés, sportsérülés, stressz, sorozatos fej fölötti tevékenység következtében alakulnak ki. Emiatt tehát létrejöhet gyulladás, ízületi kopás, izomsérülés, mészlerakódás stb. Ezek különböző panaszokat okozhatnak a fájdalmon kívül, mint pl. az izmok kóros feszülése, letapadása, izomcsomók kialakulása. Előfordulhat, hogy az ember nem tud az érintett oldalon aludni, és a mozgásban elmaradást észlel. Gyakori, hogy nem csak maga a vállízület fájdalmas, hanem a felkar, nyak, hát, lapockák területe is. Ezeken a területeken is kialakulhat feszülés, merevség érzet, mígnem bizonyos hétköznapi mozdulatok is fájdalmassá és korlátozottá válhatnak. Ezek a mozdulatok leggyakrabban a kar oldalra emelése, forgatása, illetve mellkas előtt keresztezése (pl. felöltözés, fésülködés, farzsebbe nyúlás).

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy ha már a fájdalmon kívül mozgásbeszűkülés is jelentkezik, mindenképpen javasolt szakorvost felkeresni, majd mihamarabb megkezdeni az egyénre szabott gyógytornát!

A szakorvos segíthet a fájdalom eredetének pontos meghatározásában és annak kiderítésében, hogy a vállat alkotó „elemek” közül melyik érintett és miképp. Mivel nagyon gyakran együtt jár a nyak és a váll fájdalma, azt is érdemes kideríteni, hogy hol van a probléma fő forrása, mennyire érintett a nyaki gerinc.

Gyógytornászként számtalan terápia, eszköz áll a rendelkezésünkre, amiket alkalmazhatunk.

Mivel maga a vállfájdalom is rendkívül változatos képet mutat, a terápia is ennek tükrében összetett. Úgy gondolom, hogy a vállon kívül a vállöv, nyaki és háti gerinc, mellkas, lapockák együttes kezelése hozza meg a legkiválóbb eredményt. A nyak- váll mobilizáló gyógytorna gyakorlatok mellett a triggerpont terápia, manuálterápia, stretching, tartáskorrekció, lapocka stabilizáció, rotátorköpeny erősítés, core stabilizálás is a terápia része lehet. Természetesen az, hogy ezek milyen ütemben és mikor kezdhetők el, személyre szabottak és az egyén aktuális állapotától függnek. Ezek mellett fontos megvizsgálni azokat az életmódbeli tényezőket, amik ide vezethettek, így fontos lehet még a túlterhelés kiküszöbölése, illetve minimálisra csökkentése, masszázs, stressz levezetés, relaxáció, munkakörnyezet megfelelő kialakítása.

Célunk természetesen az, hogy a meglévő panaszokat mielőbb csökkenteni tudjuk, és ezáltal egy fájdalommentes, rugalmas és könnyed mozgást kapjunk a hétköznapi és a szabadidős tevékenységek végzése során is. Ha mindehhez a páciens aktívan közreműködik, sokkal eredményesebb a gyógytornásszal való közösen végzett munka!

Leadfotó: Palotás Andrea

Oldalak