Hogyan előzzük meg a vércukorszint ingadozást a karácsonyi ünnepek alatt? A Femcafe dietetikusa válaszol

Dr. Takács Hajnalka dietetikus egészséges tápálkozással, életmóddal kapcsolatos tanácsokkal segíti a Femcafe olvasóit.

Dr. Takács Hajnalka dietetikus

​​​ Táplálkozással kapcsolatos problémák megoldásában, illetve a megfelelő testsúly elérésében segítek pácienseimnek. A személyes tanácsadás kiterjed az egészségesektől egészen a műtét utáni rehabilitáción levőkig.

Személyre szabott étrend kialakításával támogatom azokat, akiknek kialakult betegség – például cukorbetegség, inzulinrezisztencia, pajzsmirigy alulműködés stb. – miatt van szükségük életmódváltásra, táplálkozási szokásaik megváltoztatására.

A tényeken alapuló orvostudományban (Evidence-Based Medicine) hiszek - pácienseimnek átadott információim minden esetben a szakma álláspontját és a bizonyítékokkal alátámasztott kutatási eredményeket tükrözik.

Amennyiben személyre szabott tanácsra van szükséged, keress bátran az alábbi Facebook oldalon: www.facebook.com/dietetikusod. További tartalmakért látogass el Instagram oldalamra: www.instagram.com/dietetikushajni.

Ne felejtsünk el enni

Ha a cukorbeteg beadta az inzulint, az ünnepi sürgés-forgásban ne feledkezzen meg az étkezésről, mert a kihagyás komoly problémákhoz, hipoglikémiához vezethet. Ha hipoglikémia következik be, vagyis a vércukor értéke 3 mmol/l alá esik, az értéket azonnal meg kell emelni a súlyosabb tünetek elkerülése érdekében - keksszel, szőlőcukorral, súlyos esetben glukagon injekcióval.

Miben különbözik a cukorbeteg étrendje az egészséges emberétől?

A cukorbetegek étrendje nem különbözik az egészséges táplálkozás alapelveitől. Nem kell külön főzni és nincs olyan étel, amelyet ne helyettesíthetnénk egészségesebb alapanyagokkal. A kalóriabevitel és a szénhidráttartalom azonban rendkívül fontos szempont.

Mire figyeljünk a cukorbetegként?

  1. Ne hagyjuk figyelmen kívül az extra kalóriákat és szénhidrátbevitelt. Figyeljünk például arra, hogy az édesítőszerrel készített szaloncukrok esetében a maltitos, xilites (nyírfacukros) változatnak is lesz hasznosuló szénhidráttartalma, mely megemeli a vércukorszintet.
  2. A halászlé esetében a tészta mennyiségétől függően fontoljuk meg a kenyér mennyiségét, ha fogyasztunk mellé. Ez meghatározza, mennyi szénhidrát fogyasztható a második fogásnál.
  3. Az energiamentes édesítőszerrel készített édességekből sem ehet többet a cukorbeteg - a tésztából, töltelékből származó többlet kalóriabevitel súlygyarapodáshoz vezet, mely rontja a cukorbeteg életkilátásait, súlyosbítja a szövődmények kialakulását.
  4. A sós sütemények, bár nem tartalmaznak cukrot, lisztet és zsiradékot azonban igen. Készítsük zöldfűszerekkel, akár snidlingesen a pogácsát, hogy mérsékelhessük a bevitt só mennyiségét. Sovány túrós-sovány sajtos pogácsákkal a hozzáadott liszt mennyisége, így a szénhidrátbevitel is csökkenthető.

Az ünnepek után, ha azt tapasztalja a cukorbeteg, hogy a súlya gyarapodott, a vércukorszintje ingadozik, semmiképpen se kezdjen divatdiétába, amely gyors fogyást ígér. Ezek a diéták hiányállapotokat okozhatnak és még inkább felborítják a vércukorszint egyensúlyát, ezzel további rizikót jelentve a társbetegségek kialakulására.

A mozgásról se feledkezzünk meg, melynek vércukorszintet csökkentő hatása van és remek eszköz a felesleg leadására!

A sportról az ünnepek alatt se feledkezzünk meg

TUDATOSSÁG NÉLKÜL NINCS EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD!

Figyelmet kell fordítanunk, időt kell szentelnünk saját magunkra és az egészségünkre. A törődést szervezetünk meghálálja, meghosszabbíthatjuk a szövődmények nélkül eltöltött életéveket.

Forrás: Dr. Takács Hajnalka
Fotó és lead fotó: 123rf.com

Oldalak