Lifestyle

„Ha a szavak már nem segítenek, engedd, hogy a tested beszéljen” – így gyógyít a kontakt táncterápia

Csillag Tamás művészetterapeuta és kontakt impro tánctanárral beszélgettünk.

A test nem hazudik

Bessel Van Der Kolt szerint a trauma kezelésére 3 út létezik. Fordulhatunk gyógyszerekhez, amelyek kikapcsolják bennünk a nem helyénvalónak vélt vészreakciókat, vagy más technikákhoz, amelyek megváltoztatják az agyunkban lévő információszervezés működési módjait. Bár sokan még mindig elzárkóznak ettől a fajta segítségtől, néhány esetben elengedhetetlen lehet a használatuk a gyógyuláshoz, vagy szimplán a tünetmentesség eléréséhez. Létezik továbbá a fentről lefelé irányuló módszer, amely a beszéden és a másokkal való újrakapcsolódáson keresztül vezet minket és általa megengedjük magunknak a velünk történtek tudatosítását és megértését, miközben feldolgozzuk a traumához kapcsolódó emlékeket. Ezt alkalmazzák a pszichológusok is, viszont ahogy a gyógyszerek is elnyomnak bizonyos érzéseket, úgy a beszélgetés során is előfordulhat, hogy visszafogjuk magunkat és nem tudunk teljesen megnyílni a terapeuta előtt. Ekkor érdemes fontolóra venni a harmadik módszert, amivel lentről felfelé irányuló úton tesszük lehetővé, hogy a testünk olyan tapasztalatokat éljen át, amelyek mélyen és zsigeri szinten ellentmondanak a trauma nyomán fellépő tehetetlenség, düh vagy összeomlás érzésén. Csillag Tamás - szocio- és művészetterapeuta, kontakt improvizációs tánctanár – az utóbbi két módszer ötvözésében hisz.

Csillag Tamás művészetterapeuta és kontakt impro tánctanár

Traumafeldolgozás és tánc? Hol a kapcsolat?

„A művészetterápia alapja, hogy az adott témát egy alkotáson keresztül dolgozzuk fel. Ez az alkotás esetünkben a közös tánc – ezen keresztül értelmezzük a hozott témát. A táncok alkalmával a lentről felfelé módszert alkalmazva épül a kliensbe a megoldás megtapasztalása, majd a beszélgetések során fentről lefelé haladunk és tudatosítjuk a mozgásban történteket. Programom során kifejezetten nőkkel dolgozom együtt egyéni alkalmak keretében. Hiszek abban, hogy a sérülések a nőiségben, szexualitásban amennyiben azok egy férfi által történtek, úgy igazán akkor tudnak gyógyulni, ha azt egy olyan környezetben tesszük meg, ahol jelen van egy férfi - jelen esetben a terapeuta, azaz én. Módszerem lényege, hogy a problémát a táncon keresztül fedezzük fel, majd ezt tudatosan átbeszélve, ismét a táncba és mozgásba ereszkedve írjuk át, köszönhetően annak, hogy az érintés és mozgás a tudatos én-t megkerülve előbb tud hatni az idegrendszerre, mint egy tudatos beszélgetés és az eredeti hitrendszerünk nem képes védekezni az új élménnyel szemben, azaz lehetőség nyílik arra, hogy a régi már szükségtelen berögzüléseket átírjuk”

Hogyan jött létre a program és miért pont a női-férfi kapcsolódás a téma?

„Sokat jártam mindenféle szabad táncokra, különböző tanárokhoz és idővel felfedeztem magamon, hogy az, ami az én életemben zajlik, pontosan ugyanaz történik a tánctéren is. Ha épp ketten táncolnak, odamegyek, és nem fordulnak oda hozzám, elutasítást érzek, ugyanazt, amit a való életben is éreznék, viszont ha valamit ott megváltoztatok, az kint is egyből megváltozik. A tánc mellett elvégeztem egy művészetterápiás képzést, így a szakmai tapasztalatot gyúrtam össze az élet tapasztalásával. Eleinte főleg különböző gyakorlatokat csináltunk az ügyfelekkel, majd szép lassan kialakult az a módszer, amivel most dolgozom. Nem véletlenül csinálja minden segítő azt, amit. Mindenkinek dolga van az adott témával.”

Hogy zajlik egy terápiás alkalom?

„Megérkezés után röviden vázolom a kereteket, elmesélem, hogy mi fog történni ebben a 2 órában, majd arra kérem az ügyfelet, hogy írja le egy papírra a témát, amivel érkezett egy nyitott kérdés formájában. Ezután ezt a lapot elrakja magának és egy rövid bemelegítés után leülünk egymásnak háttal egy páros jóga pózban, ahol a hátunk összeér. Így ülünk csendben pár percig és ezalatt indul el a zene, amire mozgunk. A közös táncban szabadon mozdulunk, nincs elvárás, nincs rossz vagy jó mozdulat, egyszerűen hagyjuk, hogy a hozott téma egy sűrített verziója megjelenjen a teremben. Táncunk után elmesélem miket éltem át, milyen gondolatok és érzések jelentek meg bennem a mozgás alatt, ezután előkerül a hozott téma, majd miután az ügyfél is megosztotta az élményeit, elkezdjük kibontani és megkeresni a probléma forrását. Miután eljutunk egy olyan pontra ahol tisztán látható, hogy mi hiányzik a továbblépéshez én javaslok egy témát, amivel táncolunk. Ebben már a megélés a fontos – az, hogy a megoldáshoz vezető utat nem megmondják nekünk, hanem átéljük. Így tudjuk majd saját személyes élményként elvinni magunkkal.”

Mennyi idő szükséges ahhoz, hogy érezhető legyen a változás?

„Nálam egy alkalom általában elegendő szokott lenni, mivel a 2 órás program alatt eljutunk egy olyan erős belső változáshoz, amit lehet, hogy más módszerrel akár évek alatt sem lehetne elérni. De ha ez nem lenne elegendő valakinek, van egy 10 alkalmas újjászülető önismereti program is, aminek a hatása sokkal erőteljesebb. Azokat jobban is szeretem, mert ott végig tudom kísérni az illetőt. Látom, hogy honnan jött, hogyan bomlik le benne minden, amit hozott magával, hogyan jelenik meg a változástól való félelme és látom azt is, hogyan építi fel saját maga legjobb verzióját. Van még egy sexual heeling nevű program, ahol az első 2 óra ugyanaz, mint alapesetben, de a következő kettőben viszont csak egy kendő van rajtunk. Egy másfél órás zenei ívre mozgunk és megengedjük, hogy az, ami az első két órában feljött, és amit megdolgoztunk tovább folyjon. Ezt gyógyításra, gyógyulásra használjuk, nem pedig a vágyaink megélésére. Kioldjuk a meglévő hitrendszereket és téves gondolatokat az intimitással és a szexualitással kapcsolatban.”

Mik a leggyakrabban előforduló kérdések, problémakörök, amivel hozzád fordulnak?

„Nagyon sok nőnek fel kell vennie egy férfi szerepet. Ez lehet a szakmája, vagy a családi háttere miatt. A kérdés, hogy hogyan tud megpuhulni, nőiesebbé válni. Szexualitás, vallás, társadalom elnyomása, lelkiismereti kérdések és természetesen a gyerekkorból fennmaradó traumák is rendszeres témái az alkalmaknak.”

Megszólal a zene…neked mi az első gondolatod?

„Az, hogy ne legyen gondolatom. Megpróbálom kiüríteni magam, viszont onnantól kezdve, hogy jön egy érzés, azzal megyek, azzal mozdulok. Nincs olyan, hogy én nem vagyok itt. Itt vagyok, ezek az én érzéseim, az én mozdulataim. Emellett van bennem egy hit, hogy pont azok a mozdulatok fognak jönni, amiknek jönniük kell. Ebben 100%-osan hiszek, de persze mindig van egy határ, amit nem léphetek túl. Hiába érzek dolgokat, nem feltétlenül fogok aszerint cselekedni. Ekkor inkább szóban adom át, de olyan durvasággal, mint amit éreztem, hogy az illető is felfogja, hogy az mi volt. Menjen át neki, hogy mit váltott ki belőlem.”

A másik oldalról mindig keveset hallani, pedig terapeutaként segíteni is megterhelő. Téged mennyire visel meg lelkileg?

„Engem leginkább azok az esetek viselnek meg, amikben én is érintett vagyok, tehát ugyanolyan vagy hasonló történettel fordulnak hozzám, mint amit átéltem. Ilyenkor sokkal nehezebb kívül maradni. Volt egy elméletem a kezdetekkor, hogy rajtam ez majd átfut, de észre kellett vennem, hogy nem, ezzel valamit kezdeni kell. Van vele dolog, hogy ne viseljen meg. Én is járok szupervízióra, megyek táncolni, ahol én engedem ki azt, ami felgyülemlett bennem. Tök jó, hogy segíthetek, de belehalni nem sok értelme lenne.”

Egy sokkal intimebb módszerről van szó, mint egy szimpla terápia esetén. Naponta kerülsz bensőséges helyzetekbe különböző nőkkel. A párod mit szól ehhez?

„A második randinkon elhívtam és megmutattam neki, mivel foglalkozom, ne az legyen, hogy fantáziál erről az egészről, hogy itt vajon mik történhetnek. Tessék, én ezt csinálom, te pedig döntsd el, hogy neked belefér-e. Belefért.”

Mi volt az eddigi legnagyobb sikersztorid?

„Az volt a téma, hogy ő mindenkit elbír, de őt senki sem. Ezen dolgoztunk és igyekeztünk tudatosítani benne, hogy létezik valaki a világon, aki őt is elbírja. Majd a vége felé hangosan kimondta, hogy akar magának egy férfit, aki elbírja őt. Egy hét múlva mesélte, hogy találkozott valakivel, majd fél évre rá meghívtak az esküvőjükre.”

Korábban tartottál táborokat, idén nyárra vagy őszre van tervben valami?

„Tábor talán ősszel, de most egy könyvön dolgozom, ami a 10 alkalmas újjászülető program eseteit írja le. Ez tulajdonképpen egy jegyzőkönyv, amit én vezetek, arról, hogy min ment át egy ügyfél. 10 nő, 100 terápiás alkalom. Ezen kívül szeretnék még egy online kurzust is összerakni, önismereti szempontból, adott témákkal, adott kérdésekkel, amiket mindenki a saját otthonában tud feldolgozni. A tervek szerint szintén egy 10 hetes program lesz belőle.”

A történetmesélő dokumentarista fotózás során két kattintás között feltárul a család valódi arca. Nagy Orsi fotóriporter képei által enged betekintést a családok titkos életébe.

Fotók: Garai Edit / Mandarinfoto, instagram / dance_and_movement_therapy

Oldalak

Lifestyle
Sztárok
Február elején derült ki, hogy rákkal kezelik a 75 éves brit uralkodót. Egyes bennfentes szerint Károly király betegsége sokkal súlyosabb, mint azt a közvélemény eddig gondolta.
Sztárok
Bobbi a legendás énekesnőhöz kísértetiesen hasonló módon vesztette életét, mindössze 22 esztendősen, amikor még előtte állt az élet...
Sztárok
Varga Izabella a kezdetektől a megszűnésig, vagyis 1998-tól 2021-ig játszott a tévésorozatban.