Íróasztal kisokos - Avagy, a hatékony munkavégzés titka

Napi nyolc óra munkával egy átlagos irodai dolgozó körülbelül 80.000 órát tölt élete során íróasztal mellett, ezért fontos, hogy az asztal és a szék is ergonómiailag megfelelő legyen! (x)

Több, mint egy bútor

Íróasztalunk nemcsak egy lakberendezési tárgy, hanem legtöbb esetben munkaeszköz. Kiválasztásakor a designon és a praktikumon túl az ergonómia az egyik legfontosabb szempont. Minél több időt kell eltöltenünk íróasztalunk társaságában, annál fontosabb, hogy - egészségünk megóvása érdekében - ezt a számunkra ergonómiailag leginkább megfelelő mellett tegyük.

Mire érdemes figyelni?

Az asztallap magassága

A magasság akkor optimális, ha az, a hozzá való széken ülve a szék karfájára fektetett karunk meghosszabbítása. (Helyes ülőhelyzetben talpunk teljesen leér a földre, térdünk kb. 90 fokot zár be. Ha karunkat magunk mellé engedjük, könyökünket derékszögbe hajlítjuk (mintha a szék karfáján pihenne), tenyerünket pedig lefelé fordítjuk, akkor az ideális íróasztal magasság számunkra éppen a föld és tenyerünk közötti távolságnak felel meg). Átlagos testmagasság mellett ez az érték 72-75 cm, ami a napjainkban leggyakrabban gyártott íróasztal magasság tartományába esik. Gyermekek esetén mindenképp hasznos választás az állítható asztallap, hisz az íróasztal „együtt nő” gyermekünkkel.

Az asztallap mérete

Az asztalhoz közel ülve - hasunk szinte érinti az asztallapot - a térdünk ne ütközzön semmibe, a lábat kényelmesen előre tudjuk nyújtani. A másik ergonómiai szempont számítógép használata esetén, hogy a szemünk és a monitor közötti távolság 50 cm körül legyen. Mindezeket figyelembe véve felnőtteknek a kb. 80 cm, gyerekeknek pedig a 60 cm körüli mélység a nagyjából ideális méret.

Fontos, hogy a kiválasztott asztal rendelkezzen kellő számú polccal, fiókkal, tárolóhellyel, hogy minden a munkához, tanuláshoz szükséges eszköz a kezünk ügyében legyen.

Egyenes hát, rendszeres szünet

Egészségünk megőrzése érdekében munkavégzés közben egyenes háttal üljünk, és rendszeres időközönként tartsunk szüneteket (pl. 50 perc ülőmunka után 10 perc szünet). A szünetekben a lehetőségekhez mérten célszerű tornagyakorlatot végezni: nyújtózás, törzskörzés, nyakkörzés, hajolgatás, guggolás, séta. Ezek a gyakorlatok amellett, hogy megmozgatják az izmainkat, ízületeinket, serkentik a vérkeringést.

Szülőként a mi feladatunk az is, hogy figyelmeztessük és tudatosítsuk gyermekünkben a helyes testtartás fontosságát, hogy megelőzzük a későbbi gerincdeformitásokat (például gerincferdülés, porckorongkopás).

Vásárolj online vagy személyesen

Vásárolhatunk akár online is íróasztalt, de előtte mindenképp próbáljunk ki többet is személyesen! Menjünk el valamelyik kika áruházba és ha a sok próbálgatás után még mindig nem vagyunk biztosak a választásunkban, a kika tanácsadói szívesen segítenek, kérdezzük őket bátran!

A cikkhez tartozó galéria: 

Oldalak

Szólj hozzá Te is!