A víz elengedhetetlen a túléléshez - Ennyit fogyassz naponta

Fontos a megfelelő hidratáltság.

Kánikula

Ebben a rekkenő hőségben sokaknál gyakori a szédülés, fejfájás, hőhullám és különböző rosszullétek. Ezek nagyrésze az extrém meleg okán jön létre, de megfelelő hidratáltsággal ezek a tünetek megelőzhetőek.

A legtöbb embernek 8-12 pohár folyadékra van szüksége egy nap (kb. 2-3 liter). A pontos mennyiség eltér természetesen, mivel függ az életkortól, a nemtől és attól, hogy mennyire fitt valaki. De általánosságban elmondható, hogy minden 25 testsúly kilogrammonként 1 liter vízre van szükséged. Így tehát a legtöbb emberre igaz a gyakran ismételt javaslat, hogy legalább 8 pohár vizet kell meginni egy nap.

De miért is olyan fontos a megfelelő hidratálás?

Az emberi test kb. 60‑70%-a vízből áll, így joggal mondhatjuk, hogy a víz elengedhetetlen a túléléshez. Szabályozza a testhőmérsékletet, részt vesz az emésztésben és kiválasztásban, hozzájárul a kognitív (* EFSA Journal 2011;9(4):2075) és fizikai teljesítményhez, csak hogy néhány említsünk.

Az elfogyasztott víz hőmérséklete nem számít különösebben. Hidratálás szempontjából mindegy, hogy a folyadék meleg, hideg, vagy langyos.

Mind egyformán hidratálja testedet, habár hatással van arra, hogy milyen mennyiségben fogyasztod el. Néhányan például úgy gondolják, sőt gyakran kérdezik tőlem, igaz-e, hogy a jéghideg víz segít a fogyásban, mert a jéghideg víz felmelegítése testhőmérsékletre kalóriát éget. Elméletben lehetséges, de a felhasznált kalória annyira minimális, hogy szinte észrevehetetlen.

Tanulmányok bizonyították, hogy akár 1%-os dehidratáltság is jelentősen megváltoztatja a test hőmérsékletét, míg 2% folyadékvesztés már jelentősen csökkenti a teljesítményedet!

Az étkezések közbeni folyadékfogyasztás teljesen rendben van!

A víz nem hígítja fel az emésztőnedveket, nem befolyásolja az emésztést semmilyen szinten. Az sem igazán számít, hogy mikor iszod a vizet, mindaddig, amíg a megfelelő mennyiséget bejuttatod a szervezetedbe a nap során.

A gyümölcsök és zöldségek a folyadék­ szükségleted akár 20%-át is tudják biztosítani. A vizes ételek nagyon nagy részben beleszámíthatnak a folyadékbeviteledbe.

Ha az étkezéseid rengeteg gyümölcsöt és zöldséget tartalmaznak, akkor valószínűleg eléred a vízszükségletedet normális esetben. Itt ismét kiemelném, az extra hőségre való tekintettel az étkezéseken felüli folyadékfogyasztás – ideális esetben tiszta víz – a legfontosabb. Egy olyan étkezésben, amiben van saláta, brokkoli barnarizs és egy kis dinnye desszertnek, majdnem 3 pohár folyadékot tartalmaz. Ugyanakkor nagyon sok ember úgynevezett “száraz étkezést” folytat, ami rengeteg feldolgozott ételt tartalmaz – egy sajtburger és némi sültkrumpli például kevesebb, mint egy fél csésze folyadékot tartalmaz. Ezt érdekességképpen osztottam meg veletek, de a hangsúly még mindig azon van, hogy igyunk minél több tiszta vizet, illetve sehova ne induljunk el víz nélkül!

Írta: Boros Edit, dietetikus

Figyelj a megfelelő testtartásra, betegségeket is megelőzhetsz vele.

Leadfotó és fotók: 123rf.com

Oldalak

Szólj hozzá Te is!