Egészség

Előzd meg a tavaszi fáradtságot természetesen

Kialvatlanság, súlygyarapodás, lehangoltság, ingerlékenység… a tavaszi fáradtság tipikus tünetei, amelyek megkeserítik az első napsütéses napokat. Vesd be ezeket a természetes trükköket, hogy mihamarabb felébredj a téli álmodból.

Kialvatlanság ellen – reggeli fényfürdő

A téli időszakban, a kevesebb napfény hatására megnövekszik a szervezetünk melatonin-, úgynevezett „alvási hormon” szintje. Tavasztól, a nappalok meghosszabbodása miatt ez a szint fokozatosan csökken, ami átmeneti panaszokat okozhat az alvás-ébrenlét ciklusban. A reggeli napfény segít a szervezetnek „átállítani” a cirkadián óráját, amely előre jelzi, mikor kell felébredni és elaludni. Ezért érdemes reggel ébredés után egy órán belül legalább 10 percet, felhős időben 15-20 percet a szabadtérben tartózkodnod. A szembe érkező reggeli természetes fény megnöveli az egészséges kortizolszintet, amely felébreszti a szervezetet, és pozitívan befolyásolja az immunrendszer működését, az emésztést és a koncentrációs képességet. Vigyázat, ablaküveg mögül és napszemüveg viselésekor nem működik!

Fakó bőr és karikás szemek – hidratálás

A száraz hideg és meleg levegő, a teljes testet borító ruházat és a csökkent szomjúságérzet miatti kevesebb folyadékfogyasztás állandó dehidratációhoz vezethet. Az elegendő mennyiségű folyadékpótlás elengedhetetlen az egészséges hőháztartáshoz, a tápanyagok és az oxigén szállításához, valamint a méreganyagok kiürítéséhez. Már pár nap alatt javulhat bőrünk állapota, energikusabbnak érezhetjük magunkat, és a téli súlygyarapodást is könnyebben kordában tarthatjuk, ha tudatosan plusz vízszüneteket építünk be a napjainkba. Szervezetünk gyakran összekeveri az éhség- és szomjúságérzetet, ezért étkezések előtt mindig igyunk egy pohár vizet, hogy elkerüljük a szükségtelen plusz kalóriabevitelt.

Ha gondot okoz a vízivás:

Tavaszi gyümölcsbomba a Waterdroptól

Sok embernek okoz nehézséget az elegendő mennyiségű vízivás, mert a víz természetes, semleges íze nem ösztönöz fogyasztásra. A Waterdrop Microdrinkek szárított gyümölcsökből és növényekből készült italkockák, amelyek pár perc alatt kellemes ízű üdítőt varázsolnak a természetes vagy szénsavas vízből. A számos ízvariációban elérhető Microdrinkek legújabb állandó tagja, a Blackberry Microdrink áfonya, szeder és alma felhasználásával készült, C-vitamint, B9- és B12-vitaminokat tartalmaz. Ahogyan minden waterdrop Microdrink, a Blackberry is hozzáadott mesterséges ízfokozó, tartósítószer és cukor nélkül készült, gluténmentes, laktózmentes és vegán termék. A Microdrinkekhez a Waterdrop gyönyörű üveg- és nemesacél palackokat, termoszokat és kiegészítőket is tervez.

waterdrop szeder italkocka

Levertségre – vitaminpótlás

Bármennyire is igyekszünk, tél végére egész bizonyosan lemerülnek a vitaminraktárak. A friss idénygyümölcsök és az elegendő napfény még várat magára, ezért legalább kúraszerűen (3 hónapig) kezdd el a vitaminok pótlását. A teljesség igénye nélkül a D-vitamin és a C-vitamin az immunrendszer működésében, a B3-vitamin a szervezet számára hasznosítható energia létrehozásában, a B9-vitamin a sejtek anyagcseréjében és a vérképzés funkcióinak megőrzésében, a B12-vitamin a szellemi fittség megőrzésében és a központi idegrendszer működésében, a K-vitamin a vér alvadási képességében és a csontképző folyamatokban, a magnézium az idegrendszer, a keringési rendszer, az izmok és a vese megfelelő működésében játszanak jelentős szerepet.

Ingerlékenységre – séta

Mozgás során szerotonin termelődik a szervezetben, amely javítja a hangulatot, emellett endorfinok szabadulnak fel, amelyek általános jó érzést okoznak és fájdalomcsillapító hatással is rendelkeznek. Már napi fél óra könnyű mozgásnak is érezhető pozitív hatása van az egészségre. A vérkeringés fokozásával több oxigén és tápanyag áramlik a bőr sejtjeihez és a szervekhez, csökken a vérnyomás, javul az emésztés, növekszik a tüdő kapacitása. Egy kellemes séta nemcsak megelégedéssel tölt el, a gondolatokat, érzelmeket is segíti rendbe szedni.

Súlyproblémákra – a tányér átalakítása

Kellemetlen közérzet, fáradtság, búskomorság esetén könnyű a gyors enyhülést és átmeneti elégedettséget okozó cukrokhoz és a finomított szénhidrátokat tartalmazó ételekhez és italokhoz fordulni, esetleg magas zsír- és keményítőtartalmú ételeket kísérve. Sajnos a magas cukorfogyasztás és a nehezen emészthető, zsíros ételek csak rövid ideig biztosítanak jóllakottságérzetet és jobb hangulatot. Az önsanyargatás helyett az okosabb választások, az új ízek felfedezésére és az arányok elmozdítására érdemes hangsúlyt fektetni. Kezd vagy legalább egészíts ki minden fogást friss vagy párolt zöldségekkel, válassz egészséges köreteket, a nassolásra készülj friss gyümölcsökkel és natúr vagy enyhén sózott magokkal. Kísérletezz fűszerekkel, szószokkal, amelyek új világot nyithatnak meg előtted. Legyen az evés öröm, ne jutalom vagy vigasz.

Vedd komolyan a saját érzéseid

Ha úgy érzed, a rossz közérzet vagy levertség túlmutat egy átmeneti fáradtságon, vedd komolyan! Vannak olyan gyakori betegségek, amelyek tünetei szinte megegyeznek a tavaszi fáradtság panaszaival. Egyszerű vérvétellel a hormonszintek és a vitaminháztartás is ellenőrizhető, és számos későbbi kellemetlenség vagy betegség kialakulása megelőzhető.

Ha a napfényes órák növekedése ellenére a hangulatod folyamatosan romlik, egyre kevésbé érzed magad motiváltnak, ne habozz segítséget kérni a szeretteidtől, a barátaidtól vagy akár ismeretlenektől és szakemberektől. A vigyázzunk magunkra egyben azt is jelenti, hogy hagyjuk, hogy valaki más segítsen.

Oldalak

Egészség
Sztárok
Véget ért a klubszezon Szoboszlai Dominik számára, mivel sem az Európa-liga, sem az FA-kupa döntőjében nem lép pályára a Liverpool FC. Egy kupát a középpályás azért így is nyert a csapattal.
Lifestyle
A Juno szonda a Jupiter bolygó egyik holdját, az Europát vizsgálta, amikor érdekes felfedezésre bukkant. Emiatt a tudósoknak is leesett az álla!
Sztárok
Hailie Jade Scott neve sokak számára ismerős lehet, különösen mivel édesapja, Eminem már kislánykorában többször beleszőtte nevét dalszövegeibe.