Egy szemtelenül fiatal és sikeres tervező, aki a jogot kifutóra cserélte - interjú Drencheva Natival

Még csak 27 éves, de ma ő az egyik legnépszerűbb tervező Magyarországon, lassan pedig nemzetközi berkekben is elismertté válik. Pontosan tudja, mit akar elérni az életben, céltudatos és ambiciózus személyiségénél csupán kedvessége lehengerlőbb. A Femcafe.hu új, magyar tervezőkkel foglalkozó divatblogjának keretében Drencheva Natival, a NANA's alapítójával beszélgettem.

FemDivat - a magyar tervezők blogja

Női magazinként a divat, mint téma mindig is rendkívül fontos volt a Femcafe.hu számára. Régóta nagy vágyunk, hogy a nemzetközi szinten is egyre népszerűbb és elismertebb magyar tervezőinket jobban megismertessük az olvasóinkkal. Ez a küldetése a FemDivatnak, mely arra hivatott, hogy bemutassa a hazai divatélet kiemelkedő és feltörekvő szereplőit egy valódi, őszinte, autentikus szűrőn keresztül, aminek keretében talán olyat is merünk kérdezni, amit más nem. Jövünk szombatonként, havonta háromszor. A szerző: Huszár Bianka.

Jogi pályáról a kifutóra - interjú Drencheva Natival

"Ne kövesd a trendeket! Ne hagyd, hogy a divat kisajátítson téged, te döntsd el, mi vagy, és mit akarsz kifejezni azzal, ahogyan öltözöl, ahogyan élsz!" Gianni Versace idézete tökéletesen illik a bolgár származású magyar tervezőre, aki elmondása szerint mindig azt tartotta szem előtt, hogy elsősorban magának feleljen meg, ne másnak. Kollekcióiban visszaköszön személyisége és hitvallása, miszerint saját maga a legnagyobb kritikusa, és soha nem aggódott azon, mit gondol róla a környezete. Drencheva Nati fiatal kora ellenére már sok mindent elért a szakmában, a jelek szerint pedig fényes jövő várhat rá, amennyiben megtartja a pozitív életszemléletét és továbbra is megőrzi erős akaratát, céltudatosságát. A Femcafe.hu FemDivat blogjának első vendégével beszélgettem. Interjú a NANA's alapító-tulajdonosával.

Nagyon ritka, hogy valakinek ilyen fiatalon sikerül megvalósítani az álmait. Te korán bekerültél a divatiparba, felépítetted a saját márkád, de az út feltehetően nem volt egyenes. Számodra mi volt a legnagyobb kihívás ebben a szakmában?

Valóban nem volt az, de annál jobban tudom értékelni, amit elértem. Szinte minden része kihívás volt, hiszen a végzettségem nem divattervező volt, hanem menedzser. Az összes lépést autodidakta módon tanultam meg, és örülök, hogy így történt, mert átlátom és értem/értékelem a munkavégzés összes szakaszát. De az egyik legnagyobb kihívás a gyakorlati oldalon a gyártás része, hiszen óriási szakemberhiányban szenved a szakma. Kreatív oldalon pedig az, hogy meg tudjam tartani az „üzleti” és a „tervezési” balance-ot. Sokszor alkalmazkodom inkább a piaci igényekhez tervezésnél, hiszen a márka a vásárlóknak szól.

Ha jól tudom, eredetileg jogot tanultál. Ehhez a pályához képest a divatvilág éles váltás. Mi történt?

Jogot szerettem volna tanulni, igen, de szerencsére időben észbe kaptam. (nevet) Már felvettek az ELTE-re, amikor kiutaztam Londonba néhány napra, ahol akkora inspirációs löket ért, hogy csak arra tudtam gondolni, az álmaimat szeretném megvalósítani és nem érdekel, ki mit gondol majd. Gyerekkorom óta ruhákat rajzoltam és már a gimnáziumban fejből tudtam, kin milyen ruhák vannak, plusz valahogy sohasem akartam beleolvadni a tömegbe öltözködés terén, mindig valamilyen érzés vitt előre, hogy épp mit vegyek fel, vagy mivel kombináljam, ami nem annyira szokványos, de azért hordható. Ez a márka alapja egyébként.

Ma már ez a piac is eléggé telített, nagyon sokan próbálkoznak tervezőként boldogulni, de a feladat nem egyszerű. Szerinted te és a kreációid mitől különlegesek?

Azt gondolom, amellett, hogy természetesen minden tervezőnek megvannak a sajátosságai, „signiture darabjai” én egy kicsit más perspektívából közelítem meg a dolgot. Engem általában az emberek inspirálnak, vagy a mostani piaci helyzet – áprilisban kijött az első melegítő kollekciónk, aminek óriási sikere volt. Mindig olyan ruhákat próbálok tervezni, amelyeket könnyű hordani, variálni, akármivel kombinálhatóak és nem mennek ki a divatból egy szezon alatt. Szinte minden darab nőies, de egyben kényelmes és letisztult.

Hol látod a márkát és saját magad 10 év távlatában?

Ha minden a mostani tervek szerint halad, akkor nemzetközi piacon. Legfőképpen erős online jelenléttel. És még egy nagyon fontos dolog: minél nagyobbak leszünk annál fontosabb, hogy odafigyeljünk a fenntarthatóságra és a környezetünkre. Szeretnék minél többet visszaadni a közösségnek és szeretném, ha el tudnánk kezdeni újrahasznosított anyagokkal dolgozni - ezen a fronton rengeteg ötletem van, és a 2020-as év csak jobban felerősítette bennem ezeket a gondolatokat.

Bulgáriából származol, bár gyerekkorod óta Magyarországon élsz. Nem hiányzik az „otthonod”?

De, nagyon is. Főleg most, a Covid idején. A tavalyi évben sajnos csak kétszer tudtam hazamenni meglátogatni a nagyszüleimet és a rokonaimat. A tengerpart is rettenetesen hiányzik, de remélem, hogy ebben az éven lazulnak a korlátozások és minél előbb ki tudok majd utazni. Egyébként Magyarországot, Budapestet ugyanúgy „otthonomnak” tekintem, de valahogy a két érzés mégis más. (nevet)

Azt vallod, hogy elsősorban magadnak akarsz megfelelni, ez tükröződik a stílusodon és a kollekcióidon is. Mit szeretnél közvetíteni azoknak a nőknek, akik viselik a ruháidat? Hogyan érezzék magukat bennük?

Magabiztosnak, erősnek, szépnek és divatosnak anélkül, hogy feszélyezve éreznék magukat. Egy csinosabb, akár szűkebb fazonnál mindig odafigyelek arra, hogy például rugalmasabb anyagból legyen, éppen ott takarjon, ahol kell és minél előnyösebben álljon, miközben nőies is. Szeretném, ha ki tudnák fejezni magukat a ruhákon keresztül, ha mindenki úgy hordaná őket, ahogyan az az ő stílusukba beleillik.

Az alkotói folyamat végtelen kreativitást és ötletgazdagságot igényel. A kollekcióidra jellemző a letisztultság, az elegancia és a nagyvárosi nő személyiségének megtestesülése. Amikor megálmodsz egy új repertoárt, honnan meríted az ihletet? Vannak kedvenc tervezőid, akik motiválnak és példaképekként tekintesz rájuk?

Mint ahogyan a fentiekben említettem, általában az emberekből a vásárlókból merítek inspirációt, de természetesen vannak egyéb dolgok is - az egyik ilyen az utazás. Ilyenkor kikapcsol az agyam a hétköznapi teendőktől és néha elönt a kreativitás, az ötletek. Természetesen tervezésnél szoktam máshonnan is inspirálódni, rengeteg bloggert, street fashion oldalt követek és a nagy divatházak kollekcióit is folyamatosan figyelem, de van, hogy a semmiből jön egy ötlet, amit azonnal le kell rajzolnom. Kedvenc tervezőm egyébként Alexander McQueen - sajnos ő már nem él, de ő volt a korszak egyik legnagyobb újítója. Elképesztő dolgokat csinált, ajánlom mindenkinek a dokumentumfilmjeit.

Ha választhatnál egyetlen tervezőt, akinek a ruháját életed legfontosabb napján viselhetnéd, ki lenne az?

Alexander McQueen vagy sajátot, nem tudom eldönteni. (nevet) Mindkettő jelképez számomra valamit - egy McQueen ruha a divatszakma iránti szenvedélyemet, a sajátom pedig a személyiségemet, a brandet és a rengeteg munkát, amit beletettem.

A hazai divatélet kiemelkedő alakjai egyre elismertebbek nemzetközi szinten is. Számodra mit jelent ez a szó, az elismertség? Mikor mondhatja egy ilyen fiatal tervező azt, hogy valaki a szakmában?

Elismertnek lenni szerintem mindenkinek mást jelent, ez egyénfüggő. Számomra ez több részre oszlik. Ha a családom büszke rám, a vásárlók szeretik a ruhákat és visszatérnek a brandhez, akkor tudom, hogy jól csinálom. Azt gondolom, hogy minden elismerés a vásárlókon múlik, hiszen nélkülük nem tud életben maradni a brand, és számomra ez mindig is fontosabb volt, mint bármilyen szakmai elismerés. De azért hozzá szeretném tenni, hogy én nagyban gondolkozom, és ha még három-négy Európai nagyárosban lesz üzletünk és erős online jelenlétünk Európában, Amerikában és Angliában, akkor talán elégedett leszek.

A te neved is ismert az országban, viszont alapvetően a tervezőkre jellemző, hogy elsősorban nem ők, hanem a kreációik vannak reflektorfényben. Mennyire fontos neked az, hogy az emberek téged, mint nőt, mint Natit megismerjenek?

Az első években nagyon fontos volt, most is az, de most leginkább az én személyiségemet a branden keresztül szeretném átadni, mert a kettő majdnem egy és ugyanaz. A saját értékrendemet igyekszem beleépíteni a márkába, szerencsére ezt a vásárlók 80 százaléka tudja és ismerik a történetemet, de remélem a jövőben erősebben át tudjuk majd adni az új vásárlóknak is, hogy mit is képvisel a NANA’s.

Mi a következő nagy lépés vagy mérföldkő, amit szeretnél elérni, megvalósítani a közeljövőben?

Remélem, hogy hamarosan eljutunk a külső tőkebevonásig és a jövő év közepétől egy nagyon erős rebrandinggel el tudunk indulni először a Balkán piacon. Ezen dolgozunk már hónapok óta.

Mi a véleményed a magyar divatról? Sokan mondják, hogy az öltözködés pénz kérdése – erről mit gondolsz? Miért nem tudnak stílusosan felöltözni a magyarok?

Pontosan az „öltözködés nem pénz kérdése” gondolat indította el a brandet annak idején. Engem kifejezetten idegesített 19-20 évesen és ma is zavar az a tervezői hozzáállás, hogy minden darabot az egekig feláraznak, és értem, hogy high-fashion meg minden, de az én korosztályom és a fiatalabb réteg nem tudja megengedni magának azt, hogy 200 ezer forintért vásároljon egy ruhát. Én ezt a gapet próbálom betölteni olyan darabokkal, amik szintén designer darabok, minőségi darabok de megfizethető áron. Azt gondolom egyébként, hogy mivel egyre több designer brand van a fővárosban - legalábbis egyre divatosabbak az emberek -, talán nyitottabbak is az új trendekre, de sosem lehet majd összehasonlítani Budapestet mondjuk Milánóval vagy Londonnal, ahol az emberek alapból nyitottabbak mindenre és más a mentalitásuk is.

Azt mondják, sokszor az ember munkája, hivatása is formálja a személyiségét. Szerinted ha nem a divatszakmát választottad volna, hanem a jogot, akkor most egy teljesen más Drencheva Natival beszélgetnék?

Valószínűleg nem. Nagyon erős a személyiségem, szerintem ez bármelyik irányban kijött volna. De nem tudom elképzelni magam más úton.

Mi a legfontosabb dolog, amire téged ez a szakma megtanított?

Arra, hogy milyen erős vagyok és hogy bármi lehetséges, mindent meg tudsz teremteni, mindent meg tudsz tanulni, csak hit és akaraterő kérdése. És arra is, hogy igenis lehetséges változást hozni - ezt számtalan jótékonysági bemutatónkon éreztem, de hogy hétköznapibbá tegyem: ha kapunk egy üzenetet egy vásárlótól, hogy egy NANA’s ruhában ment férjhez és nagyon jól érezte magát benne, számomra már az is óriási dolog.

Fotók, leadfotó: Drencheva Nati
A cikkhez tartozó galéria: 

Oldalak