Hatvan éve történt Budapest legsúlyosabb légikatasztrófája
1961. augusztus 6-án a Malév HA-TSA lajstromjelű utasgépe aznapi hatodik városnéző repülésén volt, amikor balesetet szenvedett Zuglóban, a Lumumba (ma Róna) utca 224-es számú lakóházára zuhant. A tragédiában a személyzet, az összes utas, és a földön tartózkodó három gyermek lelte halálát. Cikkünkben bemutatjuk, mi is történt pontosan hatvan évvel ezelőtt.
Már a gép Magyarországra jutása is kalandos volt
A balesetet szenvedett C–47 Skytrain típusú gépet 1943-ban, Kaliforniában, a Long Beach repülőgépgyárban építették, a második világháború alatt pedig az Amerikai Egyesült Államok légierejében szolgált. Magyarországra egy kisebb konfliktus következtében került: 1951. november 19-én a repülőnek négy amerikai katonát kellett volna a németországi Erdingből Belgrádba szállítania. Az akkor még ellenségesnek számító Magyarországot megpróbálták elkerülni. Aznap erős délnyugati szél fújt, ami a magyar határ felé terelte a gépet, a pilóták pedig már későn vették észre, hogy a jugoszláv főváros helyett a Mecsekhez érkeztek.
A gép ezután visszafordult Jugoszlávia felé, de ott – mint amerikai határsértő repülőre – azonnal tüzet nyitottak rá. Innen Romániába menekült, de ott is ágyúkkal várták, ezért visszatért a magyar területre. Ekkor már a Szovjetunió is tudomást szerzett az ügyről, ezért két vadászrepülőgép leszállásra kényszerítette a katonai gépet Pápán.
A repülőt azonnal kikiáltották kémgépnek, utasait kiutasították az országból, a repülőgépet viszont elkobozták, és mivel pont ugyanolyan volt, mint több, a Malévnál szolgáló jármű, rögtön be is sorozták a flottába. A következő években a Magyar Néphadsereg használta, majd 1956 elején a Malév átvette, kicserélte a motorját, és forgalomba állította, mint utasszállító repülőgép.
Korábban a repülőgép szenvedett már egy kisebb balesetet: 1960. december 16-án Szegedről Budapestre indult négy utassal. A szegedi felszállás közben, a nekifutás során, az elemelkedés pillanatában kidurrant a baloldali futómű, de Németh János kapitány ezt csak a felszállás után észlelte. Végig kiengedve maradt kerekekkel repültek. A ferihegyi kényszerleszállásnál megbillent, és az orrán állt meg a repülőgép.