Szabadulj meg a gerincproblémáktól - Könnyű gyakorlatok a kínzó fájdalmak ellen - Videó

A gerinctorna, gerinctréning úgy gondolom minden mozgásforma, minden sporttevékenység alapja. Ha gerincet érintő problémáról van szó, ami fájdalommal jár, akkor azt evidensnek gondoljuk. Én azonban előszeretettel beépítem egyes elemeit akár egy sportspecifikus tréningbe, vagy egy ficamodott váll késői rehabilitációjába is. A gerinctorna egyik kulcsa, alapja a helyes testtartás megéreztetése. Azt gondolom, ez nem csak a gyakorlatok kivitelezése alatt fontos, hanem a mindennapok során is. Az, hogy figyelünk magunkra, a gerincünk egészségére, kihúzzuk magunkat a széken ülve és egyenes gerinccel hajolunk előre, a mindennapok részévé kéne hogy váljon. Eleinte ez minden bizonnyal nagy odafigyelést igényel, de aztán később beivódik, és rutinszerűvé válik.

Mozogj velünk! - Palotás Andrea, gyógytornász-fizioterapeuta

Palotás Andrea vagyok, gyógytornász-fizioterapeuta. A gyógytorna nemcsak a műtét utáni rehabilitációban fontos, hanem a megelőzésben, a mozgásszervi panaszok megelőzésében, valamint a sport rehabilitáció részeként is. A közösen végzett terápia során arra törekszem, hogy mindenki visszanyerje testi-lelki jólétét, és hogy a mozgás ismét örömteli, fájdalommentes legyen. Munkám során az éppen aktuális problémán kívül az egész testet figyelem, mert tapasztalataim alapján hatékonyabb kezelés érhető el hosszú távon, ha a teljes testet, mint egységet szemléljük. Tanácsaimat mostantól a Femcafén is végigkövetheted, tarts velem!

Mozogj velünk!

A gerinctorna, gerinctréning az alap terápiák közé tartozik akkor, ha a gerinc valamely szakaszán van a fájdalom. Legyen az az alsó szakaszon, mondjuk egy derékfájás formájában, vagy a felső részen, mondjuk egy feszes, merev csuklyás izom formájában, ami fájdalmat okoz. Maga a gerinctorna, gerinctréning rendkívül változatos lehet. Gyakorlatok, testhelyzetek és eszközök hada áll rendelkezésünkre, amiket használhatunk. Hogy éppen aktuálisan milyen gyakorlatokat választunk, sok mindentől függ. Legfőképp természetesen a pácienstől. A helyes testtartás, neutrális helyzet megéreztetésén túl fontos eleme a tornának a mobilizálás. Itt nem csak a gerinc mobilitására gondolunk, hanem a csípő- és vállízületekre is. Ha nincs meg a kellő rugalmassága egy adott területnek, a másik fog helyette kompenzálni, ami túlterheléshez vezethet ezen a területen, és ez fájdalmat okozhat. Az izomerősítés és a stabilizálás is nagyon fontos része a tornának. Ez utóbbi túlmutat azon, hogy erősek az izmaink, egy megfelelően működő ideg- izom kapcsolatot feltételez, ami biztosítja a törzs stabilitását. Éppen ezért, mivel az idegrendszert is „megcélozzuk” a gyakorlatok által, nem annyira a mennyiségre, mint inkább a minőségre törekszünk. Lehet csinálni 100 fekvőtámaszt, de ha abból csak 25 a pontosan kivitelezett, a többi mondjuk úgy, hiábavaló. Sőt a helytelen tartás miatt előfordulhat váll vagy derékfájás is, illetve a helytelen mozgásminta rögzül, ami további problémákhoz vezethet. Természetesen minden mozgás fontos záró akkordja a nyújtás, és ez itt sincs másként.

Egy gerinctréninget nagyon jól fel lehet dobni egyszerű eszközökkel, mint ahogy arról már szó esett. Ilyen egyszerű eszköz a nagylabda is, amely szinte minden háztartásban van. Sokszor hallom a vendégeimtől, hogy van otthon nagylabdájuk, csak nem tudnak vele mit kezdeni. Azon kívül persze, hogy ráteszik a lábukat amikor ülnek a kanapén. Ez inspirált a következő torna során, hogy miként lehet még használni ezt az egyszerű eszközt. Kreatívan, sokféle testhelyzetben. Használható lazításra éppúgy, mint erősítésre, egyensúly- és koordináció fejlesztésre. Az erősítő, stabilizáló, egyensúly és koordináció fejlesztő része a gyakorlatoknak viszont általában nehezebb, mint labda nélkül- hiszen ez gurul, így nehezebb megtartani magunkat rajta, és az idegrendszert is állandó aktivitásra készteti. Azokra is gondolunk természetesen, akiknek nincs otthon, mutatunk alternatívákat nagylabda nélküli változatra is. A lényeg, hogy csináljuk, és legyünk mozgásban!

Leadfotó: Palotás Andrea

Oldalak