Sminkelni lehet, de a magassarkú tabu – Így élnek a magyar buszsofőrnők

Az első magyar női buszvezető éppen 40 évvel ezelőtt állt munkába.

Nők a volán mögött

Sokan nem tudják, de a huszadik század közepén még törvény tiltotta, hogy nők üljenek az autóbuszok volánjai mögé. Szerencsére a törvényt 40 éve, 1979-ben eltörölték, így azóta a nők autóbuszvezetőként is megállhatják a helyüket. Erről a különleges jubileumról 2019. március 6-án, szerdán 11 órakor egy pódiumbeszélgetéssel emlékezett meg a BKV, ahol a résztvevők, Háromszéki Csabáné és Flámis Gabriella, aktív autóbuszvezetők, valamint az első női buszvezetők egyike, Gulyás Istvánné osztották meg gondolataikat, emlékeiket a női autóbuszvezetésről.

Nincs két egyforma út

Jelenleg a BKV Zrt.-nél 135 női autó- vagy trolibuszvezető, 94 metró- és 234 villamosvezető dolgozik, a vállalatnál összesen 1612 nő tölt be valamilyen állást. Nem volt azonban ez mindig így. Gulyás Istvánné, Ilona a 80-as években tette le a D-kategóriás jogosítványt, hogy édesapjához hasonlóan ő is buszvezetőként dolgozhasson, így négy évtizeddel ezelőtt ő volt Budapesten az egyik első női buszsofőr. A szokatlan helyzet eleinte sokakat meglepett, de napjainkban már egyáltalán nem hökkenünk meg, ha a vezetőfülkében egy férfi helyett, egy mosolygós női arcot pillantunk meg. A kezdetekről, sikerekről és nehézségekről kérdeztük a már nyugdíjba vonult asszonyt, aki negyven éven át, szakadatlan szállította a budapestieket egyik helyről a másikra.

Mi kell ahhoz, hogy valakiből nőként jó buszvezető váljon?

A legfontosabb, nemtől függetlenül, hogy szeresse és tudjon bánni az emberekkel. Másképp nem lehet megmaradni ebben, mert előfordul, hogy váratlan vagy stresszes helyzetekbe kerül az ember egy-egy forgalmi szituáció során. Meg kell tartani magunkat úgy, ahogyan odamentünk, kedvesnek és mosolygósnak. Ehhez a munkához is kell valami speciális érzék vagy rátermettség, ami abban segít, hogy a feszültebb helyzeteket is kezelni tudjuk, még akkor is, ha sokszor kimerülünk az állandó koncentrációban.

Hogyan telt egy átlagos napja, amíg dolgozott?

Vidékről jártam be Pestre, így hosszabb volt a nap, mint azoknak, akik a fővárosban éltek. Reggelente ötkor felkeltem, elkészítettem a gyerekek reggelijét, elvittem őket az óvodába, iskolába, majd felvettem a munkát és 8 órakor már a buszon ültem és délután 4 órakor végeztem. Mire hazaértem, a gyerekek már otthon voltak. Úgy teltek a napjaim, mint bármelyik másik magyar asszonynak, hazaértem, főztem és megbeszéltük az asztalnál, kivel, mi történt aznap. Annyi különbséggel, hogy a vezetés egy nagyon komoly idegi munka, így estére rendszerint eléggé elfáradtam.

Mit szóltak a szülők, amikor kiderült, hogy a család egy szem lánya buszvezető szeretne lenni?

Végtelenül büszke volt rám az édesapám, aki szintén ezt a pályát választotta. Amikor meglett a vizsgám csuklósbuszra, ő már nyugdíjas volt, de mindenkinek lelkendezve mesélte, hogy a lánya túlszárnyalta. Mindig ő volt rám a legbüszkébb és a gyerekeim. Az édesanyám végigreszkette az életét, de végtelenül sokat támogatott. Egy darabig együtt laktunk, akkor hatalmas segítségem volt a háztartás vezetésében. Idővel beletörődött, hogy imádom a munkámat, és megszokta. Amikor váratlanul elveszítettem őt, valami megrendült bennem. Elment a jobbik felem. Ekkor már apukám sem élt, így még jobban megviselt a helyzet. Érzelmileg nagyon megterhelő időszak volt, de két évig csináltam, dolgoztam nap mint nap. Nagyon vártam, hogy diszpécser lehessen belőlem, mert már úgy éreztem, nem tudom úgy csinálni a vezetést, ahogy kéne. Beláttam, hogy a saját szorult helyzetem miatt nem veszélyeztethetek másokat, hiszen emberi életekért felelünk.

Miért ajánlja ezt a hivatást azoknak a hölgyeknek, akik most a pályaválasztás vagy váltás előtt állnak?

Lehet, hogy sokan nem ezt gondolnák, de egy nagy járművet vezetni sokkal biztonságosabb, mint egy kisebbet. Ha valaki nem szereti az embereket vagy hamar ingerlékeny lesz, annak viszont biztosan nem való ez a munka. Akinek fontos az anyagi biztonság és jól tud kommunikálni az emberekkel, az bátran válassza ezt a foglalkozást. Szerencsére elmondhatom, hogy nagyon előzékenyek és toleránsak a hölgyekkel a kollégák, én két gyerek mellett is tudtam részmunkaidős állást vállalni. Ettől a szakmától senki nem lesz férfias, a legtöbb utas élvezi, ha egy ápolt és mosolygós nőt láthat a volán mögött. A smink és a szép frizura nem akadály, egyedül a magassarkú cipő tilos, mert a szabályzat szerint csak zárt, lapostalpú cipőben lehet vezetni. Nőnapkor a kolléganőimmel rendszerint szoknyát viseltünk és mindig jól estek ilyenkor az elismerő pillantások.

Méhészvásáron beszélgettünk országunk Mézkirálynőjével, aki beavatott minket édes titkaiba.

Leadfotó és fotól: BKV Zrt.

Oldalak

Szólj hozzá Te is!