A konfliktuskerülő vezető csapdája

Sok vezető akad, aki nem szeret vagy nem mer beleállni bizonyos vitákba és konfliktushelyzetekbe. Ez a fajta hozzáállás azonban olyan kompromisszumokhoz vezethet, amely könnyen veszélyeztetheti a cég hosszútávú céljait és küldetését.
Most megmutatjuk neked azt, hogyan lehetsz jó vezető úgy, hogy ha kell, állást foglalsz, határozott döntést hozol, és éretten kezeled a vitás szituációkat.
Miért nem jó kerülni a vitás helyzeteket
Még egy igazán kemény kezű vezető esetében is előfordulhat, hogy igyekszik elkerülni egy vitás helyzetet. Ennek több oka is lehet. Nem szeretne konfrontálódni a kollégákkal, siet vagy akár csak fáradt.
A vitás helyzetek kerülése rövid távon hatékonynak tűnhet, hosszabb távon azonban egyáltalán nem jó döntés. Egyrészt azért, mert vezetőként később egész biztosan frusztrálni fog, ha nem érvényesíted az akaratodat, és kellemetlen légkör kialakulásához vezet. Másrészt pedig azért, mert egy felelőtlen döntés egy komoly projektet, sőt, akár az egész céget is rossz irányba viheti.
Hogyan veszti el a konfliktuskerülő vezető az irányítást?
Amikor a kollégák megtapasztalják azt, hogy a vezető nem konfrontálódik, konfliktuskerülő módon viselkedik, egy idő után alkalmazkodnak a viselkedéséhez. Megnő a magabiztosságuk, egyre determináltabban viselkednek, egyre határozottabban nyilvánítják ki a véleményüket.
Azt is mondhatnánk tehát, hogy egyre intenzívebbé válik a kollégák érdekérvényesítése, a konfliktuskerülő vezető kezéből kiesik a gyeplő. Így, ha nem is a szó szoros értelmében, de az alkalmazottak átveszik a cége felett az irányítást.
Miért veszélyes a folyamatos konfliktuskerülés?
A folyamatos konfliktuskerülés eredményeképp könnyen romlik a munkahelyi morál. Gyakran előfordul, hogy egy konfliktuskerülő vezető körül az erős érdekérvényesítő személyiséggel megáldott kollégák összetűzésbe kerülnek egymással.
Minél hosszabb ideje áll fenn tehát a konfliktuskerülő állapot, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy a cégen belül egyre több konfliktust fog előidézni. Fontos tehát, hogy vezetőként ezeket az állapotokat a lehető leghamarabb rendezni kell.
Így rendezzük hatékonyan a konfliktushelyzeteket
Ha úgy érzed, hogy konfliktuskerülő vezető vagy, a legjobb megoldás, ha beleveted magad a mélyvízbe. Merj beleállni a konfliktushelyzetekbe, hiszen, ha nem cselekedsz időben, a problémák csak elhatalmasodnak és újabb konfliktusokat szülnek. Lépj addig, amíg kicsi a tét, és ne tedd kockára a munkamorált, a szervezeted egészét!
Első lépésként érdemes megtanulnod az énüzenetekkel való kommunikációt. Ez annyit tesz, hogy elmondod a kollégáknak azt, amit gondolsz, amit érzel, ami zavar. Ezen kívül légy nyitott és mindig kérdezz. Kérdezz rá arra, mi a probléma forrása, hogyan lehetne azt közösen, szervezeti szinten orvosolni.
Végül ne feledd: minden egyes nap, minden egyes hét, amikor nem kezeled ezeket a problémákat, nem kezeled a vitás helyzeteket, a rossz hangulatot, legitimálja azt, hogy minden oké. Hiszen, ha valamit nem kezelünk, akkor az rendben van. Ugye nem szeretnéd, hogy ez idővel majd a Te céged, a Te kollégád gondolkodásmódjába is beépüljön? Érdemes megnézned még Magyarország ELSŐ és EGYETLEN vezetéspszichológiai Akadémiáját, ahol megtanulod, hogyan válj sikeres és szerethető vezetővé.



























