A sportos az új szexi? A Z generáció átalakítja az elegáns fogalmát

Tudjuk, hogy a divat állandóan változik, a különféle stílusirányzatok és trendek körforgásban vannak. A Covid és a karantén az elmúlt egy évben meglehetősen átalakította a szépség- és divatipart - a kényelmes lett az új norma, a sportos, laza pedig az elegáns. De nem a koronavírus az egyetlen tényező, amely határozott gyomást gyakorol a sikkre - a fiatalok, a Z generáció befolyása is egyre számottevőbb.

Divat átalakulóban - a sportos az új elegáns

A Z generációról általánosságban

A Z generáció tagjai jellemzően 1995 és 2010 között születtek. Ezek a fiatalok már nem úgy nőttek fel, mint elődeik - a milleniálok vagy ezredfordulósok -, szocializációjukban nagy szerepet játszott a technikai fejlődés, az okoseszközök megjelenése és a közösségi média hatalmának konstans növekedése. Erre a csoportra Marc Prensky amerikai író fogalmazott meg egy találó kifejezést: ők az úgynevezett "digitális bennszülöttek", akik nem tudják elképzelni az életüket internet nélkül, és a virtuális térben élik a mindennapjaikat.

A felgyorsult világ és a rengeteg inger, illetve információ, amely naponta áramlik a fiatalok felé (felénk nyilván ugyanúgy, de most a Z-tagokról van szó) az oktatást is meglehetősen bonyolítja. A pedagógusoknak egyre nehezebb a figyelmet fenntartani és kivívni ezektől a tinédzserektől és gyerekektől, hiszen hozzászoktak a rendkívül gyors kódoláshoz. Pillanatok alatt befogadnak és továbbítanak üzeneteket, képesek egyidejűleg több dologgal foglalkozni, multitaskingolnak, ezeknek köszönhetően pedig kevés tevékenység köti le hosszú ideig őket - kivéve az Instagram vagy a Facebook persze.

Hogy mindez miért fontos a divathoz: a Z generációt nyilván szeretné kiszolgálni az iparág, hiszen a fiatalok szeretnek a leginkább öltözködni, sminkelni, foglalkoznak a szépségápolással és a megjelenésükkel. Lehet, hogy a Covid miatt is esett vissza az utóbbi egy évben az elegancia színvonala, de a trendeken nagyon látszik, hogy a csinos fogalma átalakult. Ma már előtérbe kerül a kényelem és a sportos, laza szettek veszik át az uralmat a sikkes lookok felett. Ez pedig javarészt a Z-k "hibája".

Mit visel a Z generáció

Ha megnézzük a hazai fast fashion üzleteket, látszik, hogy nagyon a fiatalokat igyekeznek megnyerni és kiszolgálni. A trendek egyre merészebbek, a felsők rövidebbek, a színek élénkebbek, a minták játékosabbak. Számos stílus eklektikus, kissé már dekadens is, de a Z generáció az összeset kipróbálja, bevállalja.

Modern, furcsa napszemüvegek, crop topok, vagány farmerek, különleges sneakerök, laza, kényelmes szettek, sportos outfitek. Ezek a legnagyobb trendek jelenleg. Nem állítjuk, hogy sehol nem találkozunk egy irodába való kosztümmel, elegáns, Chanel stílust idéző tweed ruhával vagy hagyományos ballonkabáttal, amely önmagában tekintélyt parancsol, de az biztos, hogy magasabb arányban van jelen előbbi, mint utóbbi kategória.

Félreértés ne essék, azt sem állítjuk, hogy mindenkinek a minimalista, letisztult, kifinomult eleganciát kellene követnie, mert nem erről van szó. Viszont tény, hogy a közösségi médiában is minden második fiatal ugyanúgy néz ki a különféle platformokon - és most kivételesen nem a FaceApp az oka a jelenségnek. Ha pedig már elkezdtük ezt a gondolatmenetet, folytassuk kicsit a virtuális térben...

A mai divatot a fiatalok formálják. De mi formálja a mai fiatalokat?

A Z generáció tagjai honnan inspirálódnak a legfrissebb trendeket illetően? Hol tölti egy átlagos 16-25 éves lány/srác a szabadidejének jó részét? Bátran kijelentjük, hogy az Instagramon. A közösségi média felületein látott hírességek, akiket követnek a Z-k bizony akarva-akaratlanul példát mutatnak a gyerekeknek öltözködés terén. Persze tisztelet a kivételeknek, akiket hidegen hagyja a social media befolyása, mert el tudnak vonatkoztatni, de azért valljuk be, ilyenből kevesebb van (sajnos). A lényeg, hogy a tinédzserek innen tájékozódnak az aktuális divatról, minden másra ott a Pinterest.

Mondhatnánk, hogy "de hát ott vannak a nagy divatházak, a világmárkák, sőt, a hazai tervezők is, akik még mindig lelkes képviselői a szó szoros értelemben vett eleganciának". Ez így van, de sajnos vagy nem sajnos a fiatalok a fast fashionhöz nyúlnak elsősorban, nem az említett brandekhez. A fast fashion pedig aláveti magát a Z-vásárlóerőnek.

Mostantól akkor nem is lehetünk elegánsak?

A kérdés jogos, de nem kell ilyesmi miatt aggódnunk. Egyrészt a 21. században, így 2021-ben már azt viselünk, amit akarunk, másrészt az, hogy tisztában vagyunk vele, hogyan alakul át a divat mostanság és milyen irányba fejlődik, csupán egyfajta tudás, amivel vagy kezdünk valamit, vagy nem. De nem kell meglepődnünk, ha egyre több sportos szett jön velünk szemben az utcán, vagy tanúi leszünk néhány furcsa trendnek.

Leadfotó: Pexels

Oldalak