Mindent megsózol? Komoly egészségügyi problémákhoz, sőt, elhízáshoz is vezethet a túlzott sófogyasztás

A sós étrend az elhízás esélyét is növelheti. Egy tudományos kutatás eredményei szerint a túlzott sófogyasztás állandósíthatja az éhségérzetet, túlevéshez vezethet továbbá a só megköti a vizet a szervezetben, mely nem csak pluszt jelenthet a mérleg nyelvénél, de a vesék munkájára is terhet ró. A kutatásban résztvevő űrhajósok a magas sóbevitel (12 g/nap) hatására (a magyar átlag sajnos 12 g nőknél, férfiaknál 17 g), kevesebbet ittak és éhesebbek voltak.

Dr. Takács Hajnalka dietetikus

Táplálkozással kapcsolatos problémák megoldásában, illetve a megfelelő testsúly elérésében segítek pácienseimnek. A személyes tanácsadás kiterjed az egészségesektől egészen a műtét utáni rehabilitáción levőkig. dr. takács hajnalka dietetikus
Személyre szabott étrend kialakításával támogatom azokat, akiknek kialakult betegség – például cukorbetegség, inzulinrezisztencia, pajzsmirigy alulműködés stb. – miatt van szükségük életmódváltásra, táplálkozási szokásaik megváltoztatására.
A tényeken alapuló orvostudományban (Evidence-Based Medicine) hiszek - pácienseimnek átadott információim minden esetben a szakma álláspontját és a bizonyítékokkal alátámasztott kutatási eredményeket tükrözik.
Amennyiben személyre szabott tanácsra van szükséged, keress bátran az alábbi Facebook oldalon: www.facebook.com/dietetikusod. További tartalmakért látogass el Instagram oldalamra: www.instagram.com/dietetikushajni.

Napi 1 teáskanál só elegendő!

Igen igen a nátrium klorid elengedhetetlen a létfenntartáshoz, én sem azt mondom, hogy ne együnk sót, viszont, ha 5 dkg sonka, 5 dkg sajt, két zsemle és egy adag savanyúság tartalmazza ezt a mennyiséget (és még nem vettünk végig egy napi étkezést), akkor oly könnyen érhetünk el odáig, hogy a te táplálkozásod is hozzájárul ahhoz, hogy a magyar átlag a napi szükséges sófogyasztás 3,5-szerese.

Milyen só az egészséges?

Amit mértékkel fogyasztunk! Higgyétek el, hogy ha patika só, ha himalája ha akármilyen, a napi 4-5 grammnál több sónak negatív hatása lesz a szervezetünkre. Ebben a naponta 4-5 grammnyi szükséges mennyiségben pedig nincsen égbekiáltó különbség só és só között.

Mi jellemző a sózási szokásaira? Kérdezem én a konzultációimon. A válasz sokszor: Nem eszem sósan, majd visszakérdezek, és a zöldségeket megsózza? Ja, azokat igen! Sajnos nem szabad megnyugodnunk, hogy a magasvérnyomásunk gyógyszerrel be van állítva, ha nem változatunk az életmódunkon (pl nem szoktatjuk hozzá magunkat a sózás nélküli kóstoláshoz), sajnos a gyógyszer mennyisége egy idő után nem lesz elég, több vagy más gyógyszer kell, ami terhelheti a májat. Ha eddig nem kellett gyógyszer, sajnos kelleni fog, ugyanis kevesebb ennél erősebb evidencia van a táplálkozástudományban, mint az hogy a túlzott sózás magasvérnyomást okoz.

Választhatunk olyan konyhatechnológiai megoldást is, ami segít abban, megtapasztaljuk, nem csak sózással érhető el finom íz. Például, ha pirítjuk az ételt vagy ha grillezzük mondjuk a zöldségeket és karamellizálódik a cukortartalma, vagy ha zöldfűszereket használunk vagy ha savanykásabb, édes savanyú ázsiai ízvilágot is kipróbálunk vagy hawaii csirkét készítünk ananásszal, tehát megpróbálkozunk az ízáthangolással. Számos verzió van a só túlzott preferenciájának helyes mederbe való terelésére, de akár fokozatosan egyre kevesebbet és kevesebbet használva is leszoktathatjuk magunkat róla. Az agyunk és az ízlelőbimbónk 3-4 hét alatt megszokja. 3-4 hét vagy akár évekkel kevesebb egészségben eltöltött életév? Te döntesz!

Forrás: Dr. Takács Hajnalka Fotó: 123rf

Oldalak