Részletes útmutató: Ezt kell tudnod a mesterséges és természetes édesítőkről

Ma már szinte alapvetés, hogyha valaki fogyni szeretne vagy egészégesebb táplálkozásra vált, a hagyományos cukrot hagyja el elsőként étrendjéből. Persze az édes ízre ettől még ugyanúgy vágyik, vágyhat. Milyen lehetőségek vannak az édesítésre anélkül, hogy egy halom fölös kalóriát vinnénk be a szervezetünkbe? Dietetikus szakértőnk, Boros Edit legrissebb cikkében a természetes és mesterséges édesítőkről ír részletesen.

Következő témaként a cukrot és a cukor helyettesítésére szolgáló édesítőszereket helyezem fókuszba. Azért esett erre a választásom, mert megfigyelésem szerint a társadalom e tekintetben háromféle nézetet vall. Egyik harmada csak és kizárólag cukrot fogyaszt, illetve cukorral készített élelmiszereket, a második harmad épp ellenkezőleg, hallani sem akar a cukorról (itt most nem a cukorbetegekre gondolok, hanem azokra, akik sajátos meggyőződés miatt vélekednek így), viszont az édes ízt szereti, a legutolsó halmaz pedig ellenségként kezeli mindkettőt. Kicsit nézzünk szét, tegyük rendbe, hogy mi micsoda és mire tudjuk használni. Kezdjük talán a cukorral...

Amit mindenki ismer

Étkezési cukorként – szacharóz - a cukorrépából előállított répacukrot vagy a cukornádból előállított nádcukrot ismerhetjük. Ezekből több termék készül, például a kristálycukor, a porcukor, a kockacukor, illetve különböző édességek is tartalmazhatják. Európában a répacukor előállítása a legolcsóbb, ezért ez a legelterjedtebb. Melegebb éghajlatú területeken a nádcukrot részesítik előnyben, amit cukornádból állítanak elő, illetve ismert még a juharcukor, amit északi országokban a juharfa nedvéből nyernek.

A finomított cukor nem csak az elhízásban játszik szerepet, hanem több betegség kialakulásában is felelőssé tehető.

A múltban a cukor igazi különlegességnek számított, csak kivételes alkalmakkor fogyasztották. Nem úgy, mint ma, amikor egy-egy üzletbe betérve nehéz olyan terméket találnunk a polcokon, amely valamilyen formában ne tartalmazna cukrot. Még ennek fényében is drasztikusnak hat az a tény, hogy az 1800-as évek átlagos cukorfogyasztásához képest, ami 4,5 kg volt évente / fő, ma ez a szám már átlagosan 45 kg-ra növekedett!

A cukor a mai tárasadalomban ellenséggé vált. Nem véletlenül. Mint az előző adatból is kiderült, az emberek számolatlan mennyiségben kezdték el fogyasztani, s a mértéktelenség nem maradt következmények nélkül. A legszembetűnőbb az elhízás, illetve ennek kapcsán kialakult másodlagos betegségek.

A fogyni vágyók, a cukorbetegségben szenvedők a legtöbb esetben mást sem hallanak, mint ne egyél cukrot, kerüld az édeset, iktasd ki és hasonlók, holott abszolút nem erről van szó. Nem kell lemondani az édes finomságokról és arról az ízvilágról. Napjainkban az édes íz kiváltására már igen sok lehetőség van.

A legősibb édesítőszerek a méz vagy a juharszirup. Jellemzően nem csak cukrot tartalmaznak, hanem további tápláló alkotóelemeket is. A cukorhoz viszonyítva valamivel kisebb glikémiás indexszel rendelkeznek, de túlzott fogyasztásuk nem javasolt! A legismertebbek a fent említetteken kívül a kókuszpálma cukor és az agave.

Cukor helyett - de mit?

Az édesítőszereknek vannak természetes - azaz tápértékkel rendelkező - és mesterséges változatai, amiknek előzővel ellentétben nincs tápértékük. Vegyük sorba szépen mindet.

A folytatásért lapozz!

Oldalak

Szólj hozzá Te is!