Bárdosi Ildikó: Az életmódváltásnak köszönhetem a gyerekeimet

Ha a meddőség problémájával találjuk szembe magunkat, nem kell rögtön kétségbeesni. Néhány életmódbeli változtatással elérhetjük a várt eredményt, a családalapítás pedig egy életre szóló kalandot jelenthet.

Regeneráció

Minden nőt foglalkoztat, hogy ha kisbabát szeretne, mivel növelhetné esélyeit, milyen életmódot alakítson ki annak érdekében, hogy megérkezzen a várva várt gyermek. Ha viszont már megszületett, akkor pedig az az egyik legnagyobb kérdés: hogyan regenerálódhat az édesanya minél gyorsabban és hatékonyabban. Ezekről ad rövid tájékoztatást Bárdosi Ildikó, edző, a Bárdosi Küzdősport Akadémia tulajdonosa. A szakembernek pedig te is felteheted saját kérdéseidet személyesen a szombati Fitbalance rendezvényen.

Fitbalance - A Magyar Sport Fesztiválja

A 2019-ben megújult Fitbalance-on a legnagyobb nevű trénerek gondoskodnak arról, hogy megmozgassák azokat, akik kilátogatnak a Magyar Sport Fesztiváljára, május 4-én a Papp László Sportarénába. A számos látványosság és szolgáltatás mellett rengeteg sportág kipróbálására nyílik lehetőségük a vendégeknek. Idén külön női, sportfashion és gasztro zónával is várják az érdeklődöket, itt a szakemberek tanácsadással segítenek a hozzájuk fordulóknak.

Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a www.fitbalance.hu oldalon tudsz!

Milyen program keretein belül találkozhatunk veled a Fitbalance rendezvényen?

Nem előadást fogok tartani, hanem kötetlen beszélgetés lesz. Minden kérdésre próbálok majd úgy válaszolni, hogy minden igényt kielégítsek. A célom az, hogy segítsek azokon a nőkön, akik már szeretnének, mégsem tudnak teherbe esni. Szeretném felhívni arra a figyelmüket, hogy az egészséges életmóddal és a sporttal meg lehet oldani ezeket a problémákat, és hozzásegít ahhoz, hogy egy nőnek kortól függetlenül gyereke lehessen. Én is végigmentem ezen az úton, úgyhogy a saját történetemmel szeretném majd megismertetni az érdeklődőket, mert úgy gondolom, hogy az a legmegfoghatóbb, ha valaki nem egy könyvből olvasva mondja el az ismereteit, hanem saját tapasztalatokról tud mesélni. Ebből kiderül, hogy nincs lehetetlen, ugyanis nekem nyolc éve azt mondták, hogy csak valamilyen csoda folytán lehetek terhes, és mára már két gyermekem van.

Veled mi történt pontosan és hogyan küzdöttél meg a nehézségekkel?

Kevesen hinnék el, de én nagyon rosszul étkeztem, egyenes úton jártam a cukorbetegség felé. 23 éves koromban kiderült, hogy azért nem lehet gyerekem, mert kialakult egy olyan fajta inzulinrezisztenciám, amire ha hosszú évekig nem figyeltem volna oda, az cukorbetegségbe torkollt volna. Ekkor mondtam azt, hogy én nem fogok gyógyszert szedni és inkább elkezdek egy diétát, amivel minden cukrot és lisztet kiiktatok az életemből, és csak jó minőségű élelmiszereket eszek. Ezt egyik decemberben kezdtem el, így karácsonykor sem ettem semmilyen sütit és hasonló finomságot. Rá öt-hat hónapra egy barátnőm megkért, hogy csináljak egy tesztet, mert gyanús voltam neki. Csináltam, és kiderült, hogy akkorra már öthetes terhes voltam. Nyilván amikor az orvosok azt mondták, hogy nem lehet gyerekem, és rá négy évre, egy életmódváltás következtében mégis várandós lettem, nagyon sok motivációt adott, ugyanakkor rádöbbentett arra, hogy eddig mennyire nem figyeltem az étrendre. Nem adtam meg neki a sportot, az egészséges ételeket. Amikor terhes lettem, már egy percre sem fordult meg a fejemben, hogy a kilenc hónap alatt bármi probléma lehetne, és így is álltam hozzá végig. Volt terhességi cukrom, sokszor volt hányingerem, nem maradtak bennem meg az ételek, majd diétáznom kellett, de ezektől függetlenül minden rendben volt.

Mi történt a szülés után? Hogyan nyerted vissza a korábbi formád?

Miután valaki hozzászokik egy ilyen egészséges életmódhoz, nehezen nyúl már egy tésztához vagy zsíroskenyérhez. Nagyon szerettünk volna még egy babát, de álmomban sem gondolhattam volna, hogy ismét könnyen jöhet, így próbáltam tartani a sportot és a magamnak kialakított egészséges életmódot. Amikor másfél éves volt a fiam, ismét terhes lettem. Annyira látszódott és éreztem azt, hogy a szervezetem rendben van, hogy azon gondolkodtam: nem is annyira nehéz, bonyolult ez, mint ahogy sokan gondolják. Annyi, hogy komoly elhatározás kell hozzá, amit látok, hogy kevesen tudnak tartani. Miután az én történetemnek híre ment, nagyon sokan kerestek meg, és azóta is próbálok segíteni mindenkinek, mert látom, hogy nagyon sok nő küzd a meddőséggel az egészségtelen életmód és a stresszfaktor miatt.

Min múlik szerinted a hosszútávú siker?

Azt szoktuk mondani, hogy 70 százalék az étkezés és 30 százalék a sport. Sokan azt gondolják, hogy ha sportolnak, utána elmehetnek egy gyorsétterembe, de ez sajnos nem így van. A sport magát az izomzatot erősíti, de leginkább az számít, hogy mit eszel, mennyit és mikor. A lényeg az egészben szerintem az, hogy tudatosak legyünk. Mindenkinek igyekeznie kellene odafigyelni, hogy reggelivel indítsa a napot. Jó reggelivel! Vagy elkészítse saját ebédjét. Ha erre nincs ideje és egy menzára megy el, akkor is biztosan tud zöldségköretet rendelni, valamilyen natúr hússal, de én mindig azt mondom, hogy zöldséget, magokat és gyümölcsöt akár étkezések között is jó lenne rágcsálni. Én is amikor jöttem-mentem a városban, mindig volt nálam kölesgolyó vagy gyümölcs. Én valahogy állandóan ettem, amivel szinten tudtam tartani vércukorszintemet, fogalmam sem volt róla, mi az az éhségérzet. Sokszor együnk egészséges dolgokat, sose hagyjuk éhezni magunkat.

Szülés után hogy tudunk regenerálódni leginkább, mik a legfontosabb tudnivalók?

Ez nagyon egyénfüggő. Valaki erősebb, van, akinek viszont több támogatás kell. Én azt a megoldást találtam ki, hogy vállalok személyi edzést anyukáknak, babával. Figyelünk a babára és közben edzünk is. Nem mindegy viszont az sem, hogyan szültünk: császárral vagy természetes úton. Az első hat hetet mindig meg kell várni, de ezután se futással indítsuk a dolgot. Terhesség alatt kilenc hónapon át változik a testünk, így kilenc hónapot kellene adni arra is, hogy ez visszaálljon. A legalapvetőbb probléma az, hogy a nők nagyon gyorsan akarnak visszaváltozni. Időt kell adnunk magunknak. A legfontosabb, hogy a babánkra koncentráljunk, szoptassuk, legyünk vele, ugyanis ez a gyerek időszaka. Nagyon fontos viszont, és ezt sokan nem tudják, hogy nem mindegy, hogyan végezzük a napi feladatokat a baba körül: hogy emeljük fel őt, hogy tesszük be a kocsiba, milyen testhelyzetben szoptatjuk vagy akár az anyaság elején hogyan tartjuk magunkat porszívózás közben, ugyanis néhány mozdulattal nagyon sokat árthatunk testünknek, izmainknak, és ennek megtanulásában csak egy szakember tud segíteni. Ezek után már vissza lehet vezetni akár a funkcionális edzést is a mindennapi életbe, amivel én foglalkozom.

Ha valaki már terhesség előtt is rendszeres testmozgást végez, annak könnyebb a regeneráció, vagy ez is személyenként változhat?

Határozottan könnyebb. Sokan úgy vannak vele, hogy nem sportoltak szülés előtt és gyengének, fáradtnak érzik magukat szülés után. Ekkor vágnak bele először, hogy formába hozzák magukat, de így még nehezebb. Ha az ember akarja sem biztos, hogy meg tudja csinálni a nehéz feladatokat, mert idegrendszeri szinten a teste még nem képes azokat az izmokat megmozgatni. Ha pedig nem sportolt szülés előtt az illető, a teste nem úgy fog reagálni egy hirtelen terhelésre, mintha sportolt volna előtte is. Fokozatosan, preventíven kell a mozgást visszavezetni az életébe.

A szoptatás milyen hatással lehet az anyuka vonalaira?

Nagyon fontos, hogy szoptassuk a babát. Biológiailag így vagyunk kitalálva: ha a baba jól étkezik, teljesen jól felhasználja és „leeszi” anyukáról a felesleget. A szoptatás, a tej előállítása rengeteg energiát vesz el az anyukától, a szervezet az előállításon fog dolgozni. Ha egészségesen étkezik ebben az időszakban, akkor a szoptatással leolvadnak róla azok a kilók, amik lerakódtak. Még mindig él viszont az a tévhit, hogy szoptatás alatt nem szabad sportolnunk, mert kevesebb tej lesz, de ez nem igaz. Nem fog emiatt elapadni a tej, akkor sem, ha kevesebb szénhidrátot viszünk be szoptatás alatt, úgyhogy megfelelő táplálkozás és mozgás mellett sem lesz semmi gond. Fontos viszont, hogy senki ne vágjon bele otthoni edzésbe, interneten található videókon keresztül többet árthat magának, mint használna. Ha viszont mindenképp magunkat akarjuk edzeni, akkor pedig válasszuk azokat a felvételeket, gyakorlatokat, amik kifejezetten a szülés utáni regenerációra vannak.

A gyönyörű tanácsadóval az életmódváltás fontosságáról, a helyes fogyókúra követéséről, valamint saját tapasztalatairól is beszélgettünk.

Leadfoto: instagram.com

Oldalak

Szólj hozzá Te is!