A Candida-diéta alapjai

Az ember bélrendszerében található Candida albicans nevű sarjadzógomba hozzátartozik az egészséges szervezethez és annak működéséhez. Túlszaporodása esetén azonban sokak életét megkeserítheti; a női problémákon át a depresszió hátterében is állhat. A szakemberek általában a kimondottan a gomba visszaszorítására létrehozott diétát javasolják, mely nemcsak a gyógyulni vágyóknak jelenthet megoldást, hanem akár a túlsúllyal küzdőknek is.

Mi okozza?
A modern, városi ember életvitele kiváló alapot ad a bélrendszerben túlszaporodó gombáknak. A stresszes, mozgásszegény életmód, a sok finomított, tartósítószerrel, színezékekkel és egyéb adalékanyagokkal telerakott élelmiszerek mellett az állati fehérjék túlzásba vitt fogyasztása is előidézheti a Candida túlszaporodását. A normál bélflóra érzékenyen reagálhat az antibiotikumokra is, melyek nemcsak a káros baktériumokat pusztítja el, hanem az emberi szervezet egészséges működéséért felelős úgynevezett "jó" baktériumokat is. Normál esetben a bélflóra szerencsére magától regenerálódik, illetve mi magunk is sokat tehetünk a folyamat felgyorsításáért.

A diéta alapjai
A Candida az esetek többségében azért alakult ki, mert kedvező feltételeket talált az emberi bélrendszerben. A diéta lényege pedig éppen az, hogy ezeket a feltételeket megszüntesse, és ezáltal visszaszorítsa és visszaállítsa a bélflóra helyes működését.

Éppen ezért mérsékelni kell a szénhidrátfogyasztást: elsősorban az egyszerű, finomított szénhidrátok, mint a cukor, a méz, illetve az ezekből készült termékek (sütemények, csokoládé, cukorkák, lekvárok, kekszek, fagylaltok) fogyasztását száműznünk kell étrendünkből. A diéta első két hetében a gyümölcsöket sem ajánlják a bennük található fruktóz miatt. Később a fanyar gyümölcsök, mint a meggy, grapefruit, citrom, narancs, ribizli, nyári alma, kivi már fogyasztható mértékkel.

Ha mégis édes ízekre vágyunk, felejtsük el az édesítőszereket, hiszen a rengeteg mesterséges anyag mellett fruktózt is tartalmazhatnak! Szakemberek helyette a nyírfacukrot, illetve a sztíviát javasolják, melyek mértékkel, de bátran fogyaszthatók a diéta alatt. Ezek természetes alapanyagokból készülnek, mindamellett szerkezetüknél fogva a sarjadzó gombák sem tudják hasznosítani őket, így nyugodtan fogyaszthatók a diéta során. Kalóriatartalmuk is sokkal kisebb a nád- és répacukoréhoz képest, éppen ezért fogyókúra esetén is használhatóak.

Teljes kiőrlésű pékáruk, tészták megengedettek, illetve a puffasztott rizsből, búzából készült élelmiszerek és a gabonakásák (köles, hajdina, zab) is.
A tejcukor tartalma miatt szintén kerülendő a tejfogyasztás, a sajtok többsége, de különösképpen a penésszel érleltek, illetve a gombás erjesztés miatt a kefírek is. Az élőflórás, natúr joghurtok fogyasztása ajánlott, hiszen nemcsak értékes kalciumot tartalmaznak, hanem segíti helyreállítani a normál bélflórát is. Szintén ajánlottak még az úgynevezett savós sajtok, mint a mozzarella és a feta például, illetve a házi tejből, otthon erjesztett aludttej és a növényi eredetű tejek (rizstej, mandulatej). Húsfélék közül kizárólag a szárnyasok, a halak, a tenger gyümölcsei és a vadhúsok ajánlottak, míg zöldségek megkötés nélküli mennyiségben fogyaszthatóak nyersen, párolva, avagy habarás és rántás nélkül, főzelékként elkészítve is. Alkoholt fogyasztani a diéta alatt tilos, hiszen a szervezetben cukron keresztül bomlanak le.

Szakemberek a diéta betartását általában 3-6 hónapra javasolják, a páciens egészségi állapotától függően. Mivel alapjaiban véve egészséges élelmiszerek fogyasztását írja elő, ezért fogyókúrázóknak is irányelvet mutathat a Candida-diéta.

Oldalak