Lifestyle

Nyolcvannál is több ember veszett oda: ez volt az autóversenyzés történetének legdurvább balesete

A franciaországi Le Mans melletti sarthe-i pályán 1923 óta megrendezett 24 órás autóverseny az Indianapolis 500 és a Forma-1 Monacói Nagydíj mellett a motorsport hármas koronájának egyike.

A végzetes körülmény

A kocsik és a versenyzők számára is kihívást jelentő versenyen az autók – váltott pilótákkal – köröznek a 13,626 kilométer hosszú, 38 kanyarral tűzdelt pályán, időnként 300 kilométer feletti sebességgel; a győztes az lesz, aki a legnagyobb távolságot teszi meg a 24 óra alatt. A tartóssági versenyzéssel egyet jelentő futam alaposan próbára teszi a gyártók technológiai fejlettségét és a pilóták erejét, koncentrációját is - írja az MTI.

A néhol közutat is magában foglaló, a második világháború után újjáépített sarthe-i pályát akkoriban a nézőktől egy földsáncon kívül semmi sem választotta el.

A rendkívül keskeny bokszutca sem volt szeparálva, a versenyzők egyszerűen a pálya szélre lehúzódva álltak meg tankolni, szerelésre, kereket, vezetőt cserélni, ráadásul a nézők többsége a látvány miatt éppen itt összpontosult. A bokszutca előtt nem volt lassítósáv és a pilótáknak egy jobbkanyarra is figyelniük kellett, ez a két körülmény bizonyult utólag végzetesnek.

Video Kulisszatitkok Solti Ádámtól: Őszintén beszélt a munkáról és a magánéletről

Az 1955-ös versenyt rendkívüli várakozás övezte, a pálya mellett csaknem 250 ezer néző szurkolt. A futamon 15 gyári csapat 60 autója indult, a csapatok között volt a három előző évi győztes, a Ferrari, a Jaguar és a Daimler-Benz is. A német gyártó rendkívül erős és modern versenyautóval érkezett, a Mercedes 300 SLR 2982 köbcentis, 290 lóerős motorral rendelkezett, a gyakorlás során az argentin Forma-1 világbajnok Juan Manuel Fangio 292 kilométeres sebességet ért el vele a hat kilométer hosszú, híres-hírhedt mulsanne-i nyílegyenes szakaszon. A Mercedesek pilótái között volt Fangio és váltótársa, a brit Sterling Moss mellett a francia Pierre Levegh és váltótársa, az amerikai John Fitch.

A verseny a hagyományoknak megfelelően 1955. június 11-én délután négy órakor kezdődött, az élen felváltva haladt a Fangio vezette Mercedes és a brit Mike Hawthorne vezette Jaguar, az addigi körrekordot a második körben egy Ferrari döntötte meg. A végzetes baleset a 35. körben, hat óra 26 perckor következett be: az élen száguldó Hawthorne tankolni készült ugyan, de csak az utolsó pillanatban lassított és rántotta jobbra a kormányt, hogy maga mögött tartsa vetélytársait. Mögötte a brit Lance Macklin haladt egy jóval lassabb Austin Healey-vel, aki kétségbeesetten fékezett, de elvesztette uralmát a jármű felett, és kivágódott balra.

Fotó: Getty Images

Lapozz, rögtön folytatódik a cikk!

Oldalak

Lifestyle
Lifestyle
Évtizedek óta foglalkoztatja a kutatókat, vajon mi árulja el legpontosabban, hogyan öregszik a testünk. Egy tudományos irány most meglepő választ ad.
Lifestyle
Ahogy közeledik az év vége, a legtöbben már az ünnepi nyugalomra és a meghitt pillanatokra hangolódnak. Az asztrológia azonban úgy látja: három csillagjegy számára a 2025-ös karácsony előtti hetek...
Lifestyle
A karácsony kétségkívül az év egyik legvarázslatosabb időszaka. Ahogy felgyúlnak az adventi gyertyák első fényei, sokan máris lázas készülődésbe kezdünk, és ünnepi pompába öltöztetjük az otthonunkat...
Sztárok
III. Károly király otthonában csak egyetlen unokája fotója kapott helyet, ami sokak szerint többet elárul a családi kapcsolatok jelenlegi állapotáról, mint gondolnánk.
Sztárok
A félelmek nem válogatnak: a reflektorfényben élő sztárok életét is ugyanúgy beárnyékolhatják, mint bárki másét. De vajon kinek hogyan sikerült győzedelmeskednie a szorongása felett egyszer s...
Lifestyle
Karácsony közeledtével sok család fejében megfogalmazódik a gondolat, hogy a gyerekeket egy apró szőrgombóccal lepik meg a fa alá, aki aztán a kicsik legjobb barátjává válik. Ez mind szép és jó,...