Szabadabban viselkednek a magyarok az otthonaikban, néhányan még a fürdőszobából is dolgoznak

A magyarok többsége úgy érzi, hogy az otthonában önmaga lehet, de a felújítási munkák vagy a ház körüli feladatok gyakran okoznak fejfájást számukra. A nagy bútoráruház Élet otthon[1] 2022 fogyasztói felméréséből az is kiderül: a magyarok egyelőre óvatosak, és az olyan nagyobb döntésekkel, mint például az otthonfelújítás, most várnak addig, amíg ismét stabilabbnak érzik a gazdasági körülményeket.

A magyarok 34%-a teljes mértékben egyetért azzal, hogy az otthonuk tükrözi a személyiségüket, ami kicsivel magasabb, mint a globális átlag (30%) – a legerősebben az 55 év felettiek, a két fős háztartásban élők, és azok éreztek így, akiknek már kirepültek a gyermekeik. A magyarok közül a legtöbbeknek az általuk vásárolt vagy általuk készített tárgyak segítenek abban, hogy az otthonukat a sajátjukénak érezzék.

A felújítások és a rendetlenség miatt bosszankodunk a legtöbbet

A globális átlaghoz képest a magyarok inkább a sajátjukénak érzik a lakásukat, ráadásul 24%-uk pozitívabban érez a lakóhelyével kapcsolatban, mint ez előző év azonos időszakában. 5-ből 4-en rendszeresen éreznek frusztrációt is az otthonuk miatt: a legtöbben amiatt bosszankodnak, mert nem tudják, hogyan végezzék el a felújításokat vagy javításokat, nincs helye a dolgaiknak, vagy háztartási munkát kell végezniük.

A felújítások, illetve azok hiánya lehet, hogy további problémát jelenthet majd a hazai válaszadóknak, akik a világátlaghoz képest nagyobb mértékben aggódnak a gazdasági helyzet miatt. A megkérdezettek több mint fele (52% szemben a világátlag 35%-ával) elképzelhetőnek tartja, hogy ha a megélhetési költségek jelentősen emelkednek a jövőben, az negatívan befolyásolja az otthona felújításával kapcsolatos terveit; ezt a gyermekeikkel egy háztartásban élők tartják a legvalószínűbbnek, akiknek több mint 65%-a számít erre.

Otthon igazán elengedjük magunkat

A megkérdezettek 64%-a úgy érzi, hogy az otthonában önmaga lehet. Ennek alátámasztásaként a magyarok nagymértékben értenek egyet azzal is, hogy az otthonuk minden benne élő számára biztosítja a magánélet lehetőségét, és úgy gondolják, rendelkezni tudnak az otthonuk kinézete és elrendezése fölött, ami nagy szabadságot jelent számukra.

Ez a szabadság pedig azt is jelenti, hogy az otthonukban szabadabban viselkednek: az elmúlt egy évben a magyaroknak például 35%-a evett már az ágyában, ami jóval magasabb, mint a világátlag. 10-ből majdnem 3 ember beszélt már magában, mikor egyedül volt otthon, sőt, a magyarok 15%-a már a szobanövényeihez is. 4-ből 1 ember aludt már a lakásán belül máshol, mint az ágya, és 4% bevallotta, hogy dolgozott már home office során a fürdőszobájából.

Óvatosabbak vagyunk a családtervezéssel, de a többség nem vár a gazdasági helyzet miatt

Az otthoni élményeken és tevékenységeken túl a kutatás azt is vizsgálta, hogy miként befolyásolja a gazdasági események alakulása a költözködési vagy éppen családalapítási terveket. A globális átlaghoz képest a magyarok a családtervezéshez is valamivel óvatosabban állnak hozzá, és van, aki úgy érzi, érdemes várni addig, amíg a gazdasági nehézségek rendeződnek. A megkérdezettek 14%-a valószínűleg elhalasztja az esküvőt vagy a gyermekvállalást, amíg stabilabb nem lesz a pénzügyi helyzet, globálisan ezt a megkérdezettek 11%-a gondolta így. A válaszadók közül azok tartják a legvalószínűbbnek, hogy a gazdasági helyzet negatívan befolyásolja majd a családi életre vonatkozó terveiket, akik jelenleg másokkal, de nem partnerükkel és/vagy gyermekükkel élnek együtt.

„Az IKEA Élet otthon felmérés célja, hogy többet tudjunk meg arról, hogyan élnek a fogyasztók otthonaikban” – mondja Andor Katalin, az IKEA cseh-magyar-szlovák régiójának Consumer/Customer Insights vezetője. „A kutatással szeretnénk reálisabb képet kapni az emberek életéről és szokásairól, illetve arról, hogyan látják a jövőt, és mitől érzik sajátjuknak az otthonukat. Az IKEA célja, hogy segítsen megvalósítani az emberek otthonukkal kapcsolatos terveit, ehhez pedig nélkülözhetetlen, hogy megismerjük, milyen kihívásokkal küzdenek és milyen elképzeléseik vannak.”

[1] A kvantitatív felmérést a YouGov elemző intézet készítette, egy országos szintű reprezentatív mintán, 37 országban, a 18 év felettiek körében, összesen 37 405 interjúalany megkérdezésével. Az adatgyűjtést 2022 júliusa és augusztusa között végezték.

Oldalak

Sztárok
Zac Efron, hírnevének megszerzése óta rengeteget utazik, mikor munkaügyben, mikor egyszerűen kikapcsolódás céljából. Ennek ellenére sok éven át megőrizte kaliforniai gyökereit, így mindenkit...
Lifestyle
Persze mind tudjuk, hogy a kávé lendületet és energiát ad, na meg persze nagyon finom és sokunk számára elmaradhatatlan kiegészítője a reggeleknek, valójában viszont még ettől is sokkal több rejlik...
Sztárok
György hercegnek számos regulának kell megfelelnie, melyek között van olyan, ami azt szabályozza, milyen ruhák alkothatják a gardróbját.