Görögország apró ékköve - Sarti háromlábú szigete

Ouzo, csokoládés óriáspalacsinta, a vegetarianizmus elleni heves lázadozás. Hamisítatlan "bazi nagy görög" élmény részesei lehetünk, ha elutazunk a Chalkidiki-félszigetre, és belevetjük magunkat Sarti romantikusan pezsgő, idilli forgatagába. A zárkózottabbik énünket illik otthon hagyni, a fényképezőgép használata viszont kötelező!

Elhelyezkedése
Görögország északkeleti részén, a Chalkidiki-félsziget Sithonia nevű nyúlványának keleti csúcsán helyezkedik el Sarti, a mindössze 1000 lelket számláló idilli görög település. A Posseidon-villa után gyakran háromlábú szigetként emlegetett Sarti nevét történelmi adatok alapján egykori királyáról, Sartio-ról vagy Sartis-ról kapta. Az általa alapított Sartoupoli államot egy földrengés ugyan a tengerbe temette, Sarti ma is él és virul, turisták tízezrei keresik fel minden évben, pihenést és egyben aktív szórakozást is remélve. Merthogy Sarti egyszerre mindkettőt nyújtja.

Érdemei
Számos érv szól az ide való kirándulás mellett. A mennyei, ám első nekifutásra elfogyaszthatatlannak tűnő, hatalmas óriáspalacsintát muszáj legalább életünkben egyszer megkóstolnunk. A község legtisztább vizű tengerpartján, amelyért Sarti az elmúlt években többször is Európai kék zászló kitüntetést kapott, örök élmény marad a tengerrel való találkozás. A hullámokkal azonban legyünk elővigyázatosak: én 11 évesen minden intő figyelmeztetés ellenére bátran és lelkesen vetettem magam a tündöklő kék habok közé... és azok ugyanilyen bátor lelkesedéssel dobtak ki engem pár méterrel kijjebb.

Fotó: sarti-info.hu

Az egykori halászfalu lakosai nem csak a fürdőhelyekre figyelnek ilyen példamutató pedánssággal, hanem a falu egyéb részeit is rendszeresen takarítják, épületeit pedig rendszeresen újrafestik. A régi hófehér, kékzsalus házak mindig lenyűgöző látványt nyújtanak, a jórészt idegenforgalomból élő helyiek pedig rendkívüli vendégszeretettel, kényelmes apartmanokkal fogadják az ideérkezőket.

Vendégszeretetükről tanúskodnak a tavernák magyar nyelvű étlapjai is. Ha beülünk egy ilyen étterembe, és befizetünk egy igazi görög estre, számíthatunk rá, hogy a vacsora végeztével visszautasíthatlan táncos mulatság közepén találjuk magunkat, amely közben elsajátíthatjuk a szirtaki lépéseit, és néhány percre mi is valahogyan görögökké válhatunk.

Nevezetességek
Miután kifürdőztük magunkat a fehér homokon, pecsenyebarnára sültünk és kellőképpen közelről megismerkedtünk a görög gasztronómia remekeivel, vagy éppen megalapoztuk az egész estét kitöltő széles mosolyunkat a görögök nemzeti italával, az Ouzoval, megtekinthetjük a környékbeli nevezetességeket. Mindössze 500 méterre a településtől megtaláljuk a 10. században épült Xenophonos-kolostort, melynek tornya sötétedéskor gyönyörű kék fénnyel világít. Ellátogathatunk az ország második legnagyobb városába, a nyüzsgő Thesszalonikibe is, de szervezett kirándulások keretén belül juthatunk el az Athosi-félszigetre, és Görögország egyik leghíresebb vidékéhez, a Meteorákhoz is.

Oldalak

Sztárok
Az 59 éves színésznőt nemcsak a nagysikerű szuperhősfilmben (és folytatásaiban) láthattuk: játszott az Aranyszem című James Bond-filmben, sőt az Elrabolva-sorozatban is ő formálta meg Liam Neeson (ex...
Egészség
A kertedben hasznos gyógynövény lehet, a szántóföldeken viszont sok bosszúságot képes okozni.
Sztárok
Csütörtök délelőtt jelentették be, hogy az 55 esztendős ausztrál énekesnő is fellép majd az idei Sziget Fesztiválon.