A visszajelzés fontossága: merj kritizálni és dicsérni is - Így csináld helyesen
Mindenki azt szeretné, ha a munkaadó visszajelzést adna a munkájáról. De miért fontos annyira, hogy véleményt alkossanak arról, amit elvégeztünk, és hogyan kell helyesen dicsérni, kritizálni? Őri Júlia szakértőnk cikkét olvashatjátok.
Miért fontos a visszajelzés?
A munka világában azonkívül, hogy szert teszünk a szükséges szaktudásra, tapasztalatra, időről időre meg is kell méretni magunkat. Ennek számos módja lehet, függ a vállalati környezettől, a vállalati kultúrától, de a multinacionális vállalatok életében szinte elképzelhetetlen az egyéni teljesítmények rendszeres kiértékelése, és ennek visszajelzése a dolgozók felé.
Azt gondolom, nincs ezzel baj, mindenkinek hasznos, ha építő jellegű visszajelzést kap a munkájára vonatkozóan. Ha a visszajelzés konstruktív, nem személyeskedő és nem személyiségében kritizálja a munkavállalót. Ha képesek vagyunk meglátni a jó szándékot benne, akkor sokat tanulhatunk belőle. A szakmai életünkben is fontos, hogy képesek legyünk megmutatni magunkat. Próbáljuk objektíven értékelni a teljesítményünket, lássuk be a hibáinkat vagy hiányzó kompetenciánkat, de ne szégyelljük, ha valamiben kiválók vagyunk, az eredményeink jóval az átlag teljesítménye felett vannak.
Azt tapasztalom, hogy magunk ilyen fajta kiemelése, fókuszba helyezése a 40 feletti korosztály számára nehézséget jelent, a „nem illik” kategóriába tartozik. Mintha kimondottan ciki lenne kiemelni az erősségeinket, azokat a képességeinket, amik nagyszerű teljesítmények eléréséhez segítettek minket.
Mi, magyarok sokszor a dicsérettel is bajban vagyunk. Sokszor látom, hallom, ha valakit megdicsérnek a ruhája, frizurája, stb. miatt, az illető egyből elkezd szabadkozni. Elkezdi saját magát bírálni, arról kezd beszélni, hogy milyen régi már az a rajta levő ruha, a haja színe sokkal izgalmasabb szokott lenni, és a sor végtelen hosszú. Általában - és biztosan vannak kivételek is - nem tudunk mit kezdeni a minket ért pozitív vagy negatív megjegyzésekkel. Dicséret esetén miért nem tudjuk azt mondani: „Köszönöm, nagyon jól esik a dicséret, én is nagyon kedvelem ezt a ruhát, jól érzem benne magam.”
Kritika esetén pedig rögtön személyes sértésnek vesszük, ha valaki figyelmeztet egy hiányosságunkra, kifejezi elégedetlenségét vagy tudtunkra adja, hogy a probléma kezelésünk nem volt kedvére való.