Fékezzünk vagy ne, ha vadat látunk az úton? Ekkora sebesség mellett elkerülhető egy végzetes baleset

Ha vadveszélyről van szó, a magyar autóvezetők többsége továbbra is tájékozatlan. Különösen nagy veszélyforrást jelenthetnek az őszi-téli hónapokban, amikor az emberi közlekedés csúcsidőszakai egybe esnek a vad mozgási idejével. Ilyenkor többféle, akár csoportban közlekedő fajjal is találkozhatunk az erdővel-mezővel szegélyezett utakon. Utánajártunk, hogyan tudjuk elkerülni az ütközést.
Ősszel az állatok is megindulnak
Már júliusban elindul a vadgázolások szezonja: habár a vad az év bármely szakaszában szembejöhet velünk, ilyenkor számos faj párzási időszaka zajlik - hívja fel rá a figyelmet Kőrös András, a Groupama tanpálya szakmai vezetője, a VIONN GO vezetéstechnikai szakértője. “A vad a fényviszonyokhoz alkalmazkodva éli az életét, így az év sötétebb időszakában gyakrabban kerülnek az utunkba. Az őzek párzási időszaka már július második felében megkezdődik, míg a szeptember a gímszarvasok, október a dámszarvasok szezonja. Ezután pedig a vaddisznók következnek” - mondja a szakértő, aki azt is kiemeli, hogy míg az őzek általában külön közlekednek, a gím- és dámszarvas valamint a vaddisznó esetében csapatokkal, illetve kondákkal kell számolnunk.
De mi a helyzet, ha már elkerülhetetlen az ütközés?
Ebben az esetben törekedjünk arra, hogy az intenzív fékezés mellett az állat mögé húzzuk a járművet. Ha el is ütjük, akkor sem mindegy, hogy telibe kaptuk középre, a szélvédőre, vagy oldalra penderül, és az út szélére zuhan. Az állat mindenképpen rosszul jár, de az autóban és a vezetőben is súlyos kárt tehet. Rossz hír, hogy 90 km/óra feletti tempónál már reagálni sem lesz időnk, azaz fékezés és kormányzás nélkül fogunk találkozni a vaddal. “A gímszarvas a motorháztetőn landolhat, ha elütjük, de 100 kilométer/órás sebesség mellett akár egy ötkilós mezei nyúl is kitépheti alólunk a futóművet. Egy többszáz kilós, agancsos szarvas pedig akár a szélvédőt is áttörheti” - emeli ki Kőrös András.