Az óvodáskor legjobb fejlesztő eszköze a labda - Ilyen életbevágóan fontos hatásai vannak

Mindenki szereti. Nem látsz olyan gyereket, felnőttet, aki nem tud vele mit kezdeni. Képességektől, tudástól függetlenül talán a labda a világon az egyetlen olyan találmány, amihez minden ember ért egy picit még akkor is, ha sosem tanulta. Mi a szerepe a labdának az óvodáskori gyermek fejlődésében és miért olyan népszerűek a labdás sportok? Szakértőnk, Sebestyén Kata szakedző, gyermeksport szakértő cikkét olvashatjátok.

Milyen életbevágóan fontos képességfejlesztő hatásai lehetnek a labdának?

Labdázni lehet az egészen apró gumilabdától az óriási medi-ball-ig mindennel kisgyermek korban, sőt csecsemőkorban is. Talán a legkisebb (ping-pong labdánál is kisebb) gumilabdát ekkor még kihagyhatjuk, hiszen a szájába veheti, de 2-3 éves korban már ettől sem kell tartani.

Mozgásfejlesztés

Labdás játékok nélkül nem teljes a mozgásfejlesztés. A labdás gyakorlatok fejlesztik a testi- és idegrendszeri funkciókat, a szem-kéz és szem-láb koordinációt, továbbá hatással vannak a térbeli tájékozódás fejlesztésére és a gömbérzék fejlesztésére. A kisgyermekkori labdás gyakorlatok nagy hatással lehetnek a mozgások térbeli és időbeli érzékelésére és pontosítására. Tökéletesen fejleszti a ritmusérzéket, az egyensúlyérzéket, segít kialakítani a gyerekben a vizuális érzékelést, az irányított figyelmet, a szabálytudatot és természetesen erősíti a fizikai erőnlétet is.

Csecsemőkorban a kisbabák szeretnek a guruló labda után eredni. A labdával fejleszthető a baba kúszása és mászása, erősen fejleszthető a figyelme és a látása egyaránt. A bölcsődések már többnyire járni, futni is tudnak, ami által egy teljesen új világ a „szabad világ” nyílik meg számukra. Ebben a korban érdemes már kétkezes dobásokat és elkapásokat tanítani nekik. Ezekkel nemcsak a figyelmüket és a koncentráló képességüket fejleszthetjük, hanem – az ebben a korban mindig a legfontosabbnak számító - szem-kéz koordinációjukat is, ami az óvodai mozgásfejlődő foglalkozások egyik legfőbb motívuma. Hogy miért annyira fontos ez? Mert az élet minden területén a szem-kéz koordináció adja meg az alapvető élethez szükséges mozgásformák alapját.

A szem-kéz koordináció fejlesztése

A szem-kéz koordináció azt a képességet jelenti, amikor a látást és a kéz mozgását célzottan összekapcsoljuk. Ezek az alapvető képességek előfeltételei mindenféle tevékenységnek, így az írás és olvasás elsajátításának is. Az írás alapja is ez. Az íráskészség attól függ, hogy a gyermek a szemével tudja-e követni a keze mozgását anélkül, hogy közben nem a kezére, hanem a leírt szövegre koncentrál és a periférikus látását használja a keze irányításához.

A szem-kéz koordináció bonyolult dolog, hiszen azon túl, hogy a csecsemőkori reflexek leépítésére szolgál, tudatos cselekvések begyakorlásának sorozatából áll. Az óvodapedagógusok fegyelmező eszköznek, figyelemfelkeltésre is gyakran használják a labdát. A labda, mint „vonzó tárgy” határozottan sikeres eszköz akkor, ha szeretnék egy kisebb ovis csoport folyamatos figyelmét fenntartani.

Fotók: Sebestyén Kata

Oldalak

  • 1
  • 2

Szólj hozzá Te is!