Megfosztva oktatástól és közösségtől: a koronavírus miatt egy egész nemzedék került elszomorító helyzetbe

Továbbra is több mint 635 millió diákot érint a teljes vagy részleges iskolabezárás. Január 24. az oktatás nemzetközi napja volt, melynek alkalmából az UNICEF szeretné felhívni a figyelmet a lassan két éve tartó Covid-19 világjárvány oktatásra gyakorolt hatására.

A koronavírus oktatásra gyakorolt hatása

Márciusban lesz két éve, hogy a COVID-19 világszerte rendkívüli kihívásokat okoz az oktatási rendszerekben. Szinte leküzdhetetlen mértékű veszteségekkel állunk szemben ezen a téren” – nyilatkozta Robert Jenkins, az UNICEF oktatási vezetője. „A nehézségek leküzdéséhez ma már nem elegendő az iskolák puszta újranyitása. A diákoknak intenzív szakmai támogatásra van szükségük ahhoz, hogy bepótolhassák az elvesztett oktatási időt és közösségi élményeket. Az iskoláknak a tanulás fizikailag is elérhető helyszínén túlmenően a gyermekek mentális és fizikai egészségét, szociális fejlődését is támogatniuk kell” – mondta el a szakértő.

A fizikai oktatás hiányában a gyerekek a világ sok táján elvesztették az alapvető számolási és olvasási készségeiket is. Gyermekek milliói maradtak le jelentősen arról a tudásról, amelyet csak akkor szerezhettek volna meg, ha az osztályteremben tanulhattak volna. Ezeket a veszteségeket leginkább a fiatalabb és a hátrányos helyzetben élő gyermekek szenvedik meg.

Néhány beszédes adat:

  • Az alacsony és közepes jövedelmű országok esetében az iskolabezárások eredményeként a vizsgált 10 évesek akár 70 százaléka nem tud olvasni vagy megérteni egy egyszerű szöveget, szemben a járvány előtt mért 53 százalékkal.
  • Etiópiában az általános iskolásoknak csak a 30-40 százaléka fért hozzá a tananyaghoz a becslések szerint.
  • Az Egyesült Államokban számos államban, köztük Texasban, Kaliforniában, Coloradóban, Tennessee-ben, Észak-Karolinában, Ohióban, Virginiában és Marylandben is megfigyelték az iskolabezárásokhoz köthető teljesítményvisszaesést. 2021-ben Texasban például a 3. osztályos gyerekek kétharmada a minimum szint alatt teljesített matematikából, míg 2019-ben a gyerekek fele nyújtotta ugyanezt a teljesítményt.
  • Több brazil államban 4-ből 3 második osztályos gyermek nem tud olvasni, míg a járvány előtti időszakban ez az arány 2 gyermekből 1 volt.
  • Dél-Afrikában az iskolások 75 százaléka egy teljes tanévnyi lemaradásban van. A jelentések szerint 2020 márciusa és 2021 júliusa között mintegy 400 000-500 000 diák maradt ki az iskolákból.
  • Világszerte több mint 370 millió gyermek maradt ki az iskolai étkeztetésből az iskolabezárások idején, elveszítve ezzel azt, ami sok gyermekszámára az egyetlen megbízható napi élelemforrást jelentette.
  • Egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy a COVID-19 a gyermekek és fiatalok körében nagy mértékben okozott szorongást és depressziót. Egyes tanulmányok szerint a lányok, a serdülők és a vidéken élők körében jelentkeznek ezek a problémák a legnagyobb valószínűséggel.

Mi a helyzet Magyarországon? Lapozz!

Fotó: Unicef

Oldalak

  • 1
  • 2