Lifestyle

Három tuti app gyermeked pénzügyi neveléséhez

Te is szembesültél már azzal, hogy a gyermekednek adott egyheti zsebpénz néhány óra alatt elfogyott? Vagy ahelyett, hogy értelmes dolgokra költötte volna a locsolásért kapott ezreseket, csak cukros üdítőt és csipszet vett rajtuk? Ezek a példák is jól mutatják, hogy a pénzügyi tudatosságra való neveléssel felesleges várni, mindenkinek jobb, ha azt már gyerekkorban elkezdjük. De hogyan?

A jó hír az, hogy a fiatalok által oly nagyra értékelt eszközt, az okostelefont, illetve az online teret hívhatjuk pillanatok alatt segítségül ahhoz, hogy akár velünk, akár helyettünk fejlesszék csemetéink pénzügyi ismereteit.

Ma már ugyanis számos remek applikáció és játék segít szórakoztatóan és szinte észrevétlenül megtanulni, hogy mi a pénz szerepe a világunkban, miért értékes, hogyan tudjuk megőrizni, vagy éppen fialtatni.

Most három olyan mobilalkalmazást mutatunk, amelyek az iskolástól egészen a fiatal felnőttkorig segíthetik a pénzügyi tudatosságra való nevelést.

1. Platypus Edu App

Rövid leírás:

A Platypus az OTP Fáy András Alapítvány által kifejlesztett mobilapplikáció, amelynek egyértelmű célja a fiatalok pénzügyi nevelése. Az első látásra egy sci-fi videójátéknak tűnő alkalmazás mind kerettörténetében, mind terminológiájában, mind pedig tudáspróbáiban ezer szállal kötődik a financiális, illetve a munka világával kapcsolatos fogalmakhoz, jelenségekhez. Olyannyira, hogy ezt a két fő területet szét is választja két különböző játékrészre.

A Platypus multiverzum kalandjainak főszereplői a kacsacsőrű emlősök, akik a FinLit Story pályáin haladva, galaxisról galaxisra utaznak, hogy megmentsék a kozmoszt a pénzügyi pusztulástól. Míg a S.M.A.R.T. kvadráns fejezetben a karriertervezés és a munkaerőpiac kihívásaival szembesülve egyengetik saját jövőjüket.

A játék menete:

Rögtön a nyitóoldalon választanunk kell, hogy melyik küldetést szeretnénk teljesíteni, majd bármelyik mellett is döntünk, egy rövid animációban képet kapunk az aktuális kerettörténetről. Megismerjük a világ pénzügyi stabilitása felett őrködő Kacsacsőrű Konzorciumot, illetve a játékban későbbiekben általunk irányított kacsacsőrűeket, akik például olyan nevekre hallgatnak, mint Cash, Flow vagy éppen Yen. De már ekkor felbukkannak olyan kifejezések is, mint a hitel vagy a tőzsde.

Hőseinkkel az első játékrészben az univerzum galaxisaiba indulunk, hogy felszámoljuk a pénzügyi sötétséget, de rögtön azzal szembesülünk, hogy nincs elég pénzünk űrhajót vásárolni, így hitelre van szükségünk, amelyet a hosszú játék során törlesztenünk kell.

Innentől az előrehaladás két részre oszlik, az egyik a tipikus videójáték, amelyben ujjunkkal irányítjuk a kacsacsőrű figurát a különböző pályákon, és pénzt, azaz Galaktikus Nebulát, valamint értékes sushit gyűjtünk vele.

A másik vonal pedig a tudáspróbák sorozata, amelyekkel egyrészt akkor szembesülünk, ha nem vagyunk elég ügyesek az ujjunkkal, és figuránk nekiütközik valaminek, másrészt pedig akkor, ha magunktól döntünk a kvíz mellett pénzgyűjtés céljából.

Kvízkérdéseket olyan témakörökben kaphatunk, mint háztartás, állam, bank, vállalkozás, pénzügyi tudatosság vagy éppen pénztörténet. Jó hír, hogy a tudáspróba előtt elolvashatunk egy összefoglalót, amire a kérdések vonatkoznak. De ha így sem tudjuk a választ, utánanézhetünk a Földi adatbázisban, a Konzorcium tudástárában is, ahol minden pénzügyi és karrier infót megtalálunk, ám ehhez regisztráció szükséges.

Ha kellő mennyiségű pénzünk van már, betérhetünk a shopba, ahol további tagokat vásárolhatunk a legénységbe. De akár valós ajándékokra is válthatjuk pontjainkat.

Fő funkciók:

A Platypus szórakoztatóan, a gyerekek igényeihez igazodva fejleszti azok pénzügyi és munkaerőpiaci tudását, úgy hogy közben megismerteti őket a kapcsolódó gazdasági fogalmakkal, jelenségekkel is.

Még izgalmasabbá teszi a játékot, hogy a fiatalok nemcsak a virtuális pontokat és a tényleges tudást nyerhetik vele, hanem valódi ajándékokat is.

Nagy értéke az alkalmazásnak az is, hogy akár tanórai kereteken belül is használható, és segítheti a háztartások kiadásairól vagy épp a vállalkozásokról való tanulást.

Fejlesztett készségek:

Elmélet: Pénzügyi, munkaerőpiaci és általános gazdasági alaptudás megszerzése
Gyakorlat: Takarékoskodás, költségvetés-tervezés, pályaválasztás

Előnyök:

Minden szempontból részletes és jól kidolgozott, hatalmas tudásbázissal rendelkező alkalmazás, amely hosszan fenntartja a fiatalok figyelmét.

Hátrányok:

Nem feltétlenül hátrány, de inkább elméleti, mint gyakorlati tudást ad.

Szülői kontroll:

A játék nem igényel szülői kontrollt, viszont a regisztrációhoz, illetve a pontok ajándékra váltásához 16 éves kor alatt szülői beleegyező nyilatkozat is szükséges.

Ajánlott életkor:

10–24 év. Az alkalmazás videójáték részével már az egészen kicsik is tudnak játszani, de az edukációs részhez úgy gondoljuk, a minimum 10 éves kor betöltése szükséges. Mi leginkább középiskolásoknak ajánljuk. A fejlesztők nem szabtak meg korhatárt, de az appban megszerezhető pontok ajándékokra váltása csak 24 éves kor alatt lehetséges, és érvényes diákigazolvány meglétéhez kötött.

Nyelv: magyar

Ár: ingyenes

Platformtámogatás: iOS vagy Android

2. Zöldiránytű

Rövid leírás:

A Pénziránytű Alapítvány applikációjának alapvető célkitűzése a fenntartható életmódra nevelés, ezzel azonban szorosan összefügg a tudatos pénzügyi gazdálkodás, illetve a takarékoskodás is. A Zöldiránytű alkalmazás nem elsősorban bonyolult pénzügyi vagy gazdasági alapfogalmak megtanítására hivatott, hanem inkább arra, hogy gyakorlati tanácsokkal, a mindennapjaikat érintő praktikus tippekkel lássa el a felnövekvő generációt. A program számos érdekes információval szolgál Földünk erőforrásaival kapcsolatban, és arra is kitér, mit tudunk tenni mi azért, hogy megóvjuk környezetünket, ezzel együtt pedig a családi kasszát is. Az egyes fejezetekhez valamilyen kapcsolódó kérdés megválaszolása, fejtörő, véleményszavazás vagy kvíz is tartozik, ezekhez nem ritkán speciális weboldalra navigál el az applikáció.

A játék menete:

Ahogy az a fentiekből is kitűnik, ez nem egy gamer, hanem egy szórakoztatva oktató, úgynevezett edutainment applikáció. Azaz inkább olvasni kell a használata közben, nem pedig valamilyen figurát irányítani. Alapvetően egy középiskolás fiatal mindennapi tevékenységeit, és az azokhoz kapcsolódó döntéseket taglalja részletesen az alkalmazás. És hogy melyek ezek a döntések? Például, hogy elvitessük-e magunkat a suliba vagy menjünk biciklivel? Vagy hogy hogyan és miért érdemes diákmunkát vállalni, és mire figyeljünk, ha bulizni megyünk?

De a program a fiatal felnőttek előtt álló kihívásokkal is szembesít, mint például a pályaválasztás, a jogosítvány megszerzése, a munkakeresés friss diplomásként vagy az otthonteremtés. Azaz a hosszú távra szóló pénzügyi döntések is a középpontba kerülnek.

Az egyes fejezetekhez mindig az alábbi felosztásban vannak csoportosítva az információk: Pénztárcakímélő ötletek, Környezetkímélő ötletek, Pénzügyi csapda, Ciki vagy menő?, Sztori, Tudtad?, Véleményszavazás, Tippelős, Pénzügyi kisokos és Fenntarthatósági kisokos.

A témákhoz kvázi linkeket is kapunk, és egy kattintással ki tudunk ugrani az appból, át olyan elsősorban szintén edukációs célú oldalakra, mint például a Maradék nélkül.

Fő funkciók:

Ismeretterjesztés, gyakorlati életvezetési és tervezési tanácsok a pénzügyek és a fenntarthatóság terén.

Az alkalmazás ismeretanyaga nemcsak személyes használatra alkalmas, hanem arra is, hogy azt tanórai keretek között fokozatosan dolgozzák fel a diákok a pedagógus segítségével. Ehhez a program szakértői egy óravázlatot is elérhetővé tettek a Zöldiránytű oldalán.

Fejlesztett készségek:

Elmélet: Pénzügyi és környezetvédelmi, a mindennapi élet során használt alapfogalmak.
Gyakorlat: Konkrét ötletek, tanácsok ahhoz, hogy a fiatalok takarékosan és fenntarthatóan tudjanak élni a hétköznapi és a szünidei tevékénységeik során is.

Előnyök: Nemcsak megismerteti az iskolásokkal az elméletet, hanem gyakorlati tanácsokat is ad.

Hátrányok: Az applikáció középpontjában a szöveges tartalom áll, amit csak olvasni lehet, viszont a betűméret meglehetősen kicsi, nem kellemes a szemnek.

Szülői kontroll: nem szükséges

Ajánlott életkor: 8–19 év.

Nyelv: magyar

Ár: ingyenes

Platformtámogatás: iOS vagy Android

3. Gimi - Pocket money app

Rövid leírás:

A Gimi egy a gyermekeknek és szüleiknek szóló angol nyelvű applikáció, amely megtanítja a legkisebbeknek, hogy hogyan osszák be a zsebpénzüket, hogyan juthatnak plusz pénzhez vagy hogy hogyan kell spórolni, ha kitűztek maguknak valamilyen célt, mondjuk egy bicikli megvásárlását.

Fontos, hogy mivel a gyerekek általában a szüleiktől kapják a zsebpénzüket, ezért a programban ők is részt vesznek csemetéjük mellett, azaz nekik is le kell tölteniük az alkalmazást. Így anya vagy apa telefonja össze tud kapcsolódni a gyerkőcével, és kezdődhet a digitális malacperselybe való gyűjtögetés, a plusz zsebpénzért elvárt házimunka nyomon követése, illetve természetesen a pénz értékének megtanítása.

A játék menete:

Ahogy már említettük, az alkalmazás használatakor a gyermek pillanatok alatt eljut arra a pontra, amikor a rendszer megkéri, hogy hívja meg szüleit is a programba. Illetve természetesen ez fordítva is igaz, sőt belépéskor rögtön dönteni is kell, hogy milyen szerepben használjuk az applikációt.

Szülőként a villámgyors regisztrációnál mindjárt meg kell adnunk a telefonszámunkat, egy profilképet és egy nevet. Ezután el kell végeznünk az összekapcsolódást gyermekünkkel, majd pedig hozzá kell adnunk az alkalmazáshoz a bankkártyánkat, hiszen erről utaljuk majd a zsebpénzt gyermekünk virtuális számlájára. Ha ez megtörtént, már fel is tölthetjük az első heti vagy havi zsebpénzt, és létrehozhatjuk az első házimunkát.

Ezzel tulajdonképpen el is érkeztünk az app egyik lényegéhez: ennek a funkciónak köszönhetően csemeténk összekapcsolja magában a munkát a jövedelemmel, és megtanulja a felelősségvállalást.

Beállíthatjuk tehát például a mosogatást, annak határidejét, és hozzá rendelhetünk 500 forintot. Az app értesíti gyermekünket, aki elvégzi a munkát, mi pedig jóváhagyjuk a teljesítést, és a pénz megérkezik a kicsi virtuális számlájára.

Innentől gyermekünk dolga, hogy kezelje a pénzét, spóroljon, célokat tűzzön ki és terveket készítsen. Természetesen minden a mi felügyeletünk mellett történik, de segít ebben az alkalmazás kabalafigurája, Piggy a malac is, akivel cseten tud beszélgetni a gyermek, és aki animációs videókkal ad pénzügyi leckéket.

Fő funkciók:

Zsebpénz küldése, kezelése, és felhasználásának nyomon követése. Házimunka kiosztása.

Takarékoskodás konkrét célokkal.

Fejlesztett készségek:

Elmélet: A videóknak köszönhetően alapfogalmak megismerése már kisgyerekkorban.
Gyakorlat: Tervezés, takarékoskodás, időgazdálkodás, a felelősségvállalás fejlesztése.

Előnyök:

Biztonságos, könnyen kezelhető, segíti a gyermek és a szülők közötti pénzügyekkel kapcsolatos kommunikációt.

Hátrányok: A tényleges pénzhez jutáshoz a gyermeknek bankszámlára van szüksége, ami Magyarországon csak 14 éves kortól lehetséges.

Szülői kontroll: Az alkalmazás a “játék” jellegénél fogva lényegében csak szülői kontrollal működik.

Ajánlott életkor: 14–18 év. Az applikáció svéd fejlesztői már 4 éves kortól ajánlják a Gimit, mi a magyarországi lehetőségekhez mérten inkább középiskolásoknak és szüleiknek gondoljuk jónak.

Nyelv: angol, holland, görög, norvég, svéd

Ár: Az alapverzió ingyenes.

Platformtámogatás: iOS vagy Android

Társasjátékok kicsiknek

A legkisebbek talán még nem használnak mobiltelefont, vagy szülőként egyelőre nem engedjük nekik, hogy applikációkat töltsenek le. Az ő pénzügyi érzékenyítésüket is megkezdhetjük azonban például különböző társasjátékokkal. A Megtakarítás Gyerekeknek oldal összeállításában a klasszikus és a modern társasjátékokból is kapunk ízelítőt. A Gazdálkodj okosan! és a Monopoly persze mindenkinek magától is eszébe jut, de a Cashflow101, a Café vagy a Víz alatti városok már nem biztos, hogy mindenki előtt ismertek.

Utóbbi egy többszörösen elismert fikciós játék, amelynek kiindulópontját egy valós probléma, a Föld túlnépesedése adja. Az emberek emiatt a tengerek alá költöznek, és lényegében itt kezdődik a játék, hiszen fel kell építenünk új, víz alatti életterünket, városainkat. Az ehhez szükséges nyersanyagok beszerzése, a tervezés, az úthálózat és lakóparkok építése mind izgalmas kihívás, ahogy aztán a már működő település fenntartása is. Nem lehetünk ugyanis pazarlóak, fontos a fenntarthatóság, a hatékonyság. A játék megtanít arra, hogy mielőtt döntünk, számoljunk, és mindig igyekezzünk logikusan gondolkodni.

Ha további társasjáték ötletekre is kíváncsi vagy, kattints ide!

Kezdjük el mihamarabb!

Ma már számos játék, illetve mobilalkalmazás segíti abban a felnőtteket, hogy megtanítsák a gyermekeiknek a pénzügyi alapfogalmakat, illetve a tudatos gondolkodást, tervezést. Fontos az is, hogy ráébresszék őket: későbbi anyagi helyzetük a saját felelős vagy éppen felelőtlen döntéseik következménye lesz.

Sajnos ezeknek az online programoknak jelentős része angol nyelvű, és magyarul csak néhány érhető el, de mindenképp érdemes, akár minimális nyelvtudással is valamelyiket elkezdeni, és legalább a zsebpénz beosztására és ésszerű felhasználására megtanítani csemeténket.

Jó lenne, ha szülőként te is rá tudnád szánni az időt arra, hogy együtt játsz gyermekeddel, hiszen szüksége lehet segítségedre, magyarázataidra, vagy éppen csak arra, hogy vigyázz rá. Emellett pedig neked is érdemes megismerni azt, hogy gyermeked hogyan gondolkodik, ha pénzügyekről van szó.

Oldalak

Video Nagy 2025-ös szerelmi horoszkóp
Lifestyle
Egészség
Ez az eszköz a hétköznapi életünk része, és ha már minden kezd okos lenni, akkor miért ne lehetne a fogkefe is az?
Lifestyle
Az agyunk másodpercek alatt reagál az illatokra – de van egy, ami különösen gyorsan hat ránk.
Sztárok
Azt sokan tudják, hogy Donald Trumpnak vannak érdekes megnyilvánulási, és most megint ő lopta el a showt.
Home&Design
A fa, a terrakotta és a napfényes színek újra belopják magukat a szívünkbe – így teremthetsz toszkán hangulatot a saját konyhádban.
Utazás
Ki lehet szúrni, ha egy utazási iroda nem túl profi. Ha ezeknél foglalsz, jobb, ha felkészülsz egy problémás nyaralásra.
Sztárok
A nézők még tavasszal, a TV2 Nagy Duett című műsorának élő adásában értesülhettek a betegségéről, ami végül legyőzte Schmuck Andort.