„Ilyen helyeken nem jár naponta ember” – exkluzív interjú Gyetván Csabával

Húsmentes bécsi szelet, fenntartható pezsgőgyártás és kókuszpaplanon termett paradicsomok. Gyetván Csaba újabb izgalmas gyártási folyamatokat mutat be nekünk a Made In ötödik évadában.

Ismét különleges helyszínre kalauzolják a nézőket

Gyetván Csaba, a Discovery Channel hazai gyártású sorozatának karizmatikus műsorvezetője ismét különleges helyekre kalauzolja el a nézőket a Made In vadonatúj részeiben. A műsor történetében először külföldi helyszíneken is bepillanthatunk a gyártási folyamatok kulisszái mögé: Franciaországban a pezsgő titkainak, Németországban a fenntartható gyógynövénytermesztés mikéntjeinek járnak utána. A hazai pályán pedig többek között a karácsonyfadíszek, az adatközpontok és a zöldségtermesztés titkait ismerhetik meg a nézők a Made In Gyetván Csabával legújabb, ötödik évadából.

Gyetván Csaba Made In Discovery műsor

Mitől különleges az idei évad? Készültök meglepetésekkel a nézőknek?

Az idén a műsor történetében először a nyolc helyszín közül kettő külföldi volt, ráadásul nem is akármilyeneket látogattunk meg: az egyik legnagyobb franciaországi Champagne gyártót és egy Németországban található biodinamikus gyógynövénykertet, amely egyben Európa legnagyobbja is. A pezsgőgyárban megmutatták a római kori pincéjüket, ilyen helyeken pedig nem jár naponta ember, pláne nem fogadja őt az egyik örökös a kastélyában. A gyógynövénykert pedig a legmodernebb, innovatív technológiákra épül, alap a vegyszermentesség, de az egész folyamatot is egy ciklikusságba helyezik, ezért egy ilyen helyen a fenntarthatóságot is nagyon könnyen érdekessé lehet tenni. A Champagne ház látogatása során megtekinthettük a kastély öreg pincéjét, és belevéshettük a Discovery nevét egy falba, a többi nemzetközi stáb neve mellé, akik korábban ott forgattak. Nagyon felemelő érzés volt a hatalmas produkciók mellett látni magunkat.

Kiknek ajánlanád a műsort?

Igyekszünk a témákat úgy válogatni, hogy minél szélesebb érdeklődésű nézőt be tudjon vonzani a műsor, tehát például a mostani évad foglalkozik az információs technológia, az adatközpontok és az elektromos kábelek világával, de ugyanúgy a női kozmetikumokkal, gyógynövényekkel és karácsonyfadíszekkel is, vagy a hatalmas ipari csarnokok betonozásával. Széles körben mozognak tehát a témák, és mindig igyekszünk újszerű megközelítést vinni a bemutatásukba is. Fontosnak tartom, hogy a tradicionális és modern technológiák kapcsolatát ismertessük, például Champagne-ban ugyan hagyományos módszerekkel készül évi hatmillió palack pezsgő, de ez modern technológiák és gépesítés nélkül elképzelhetetlen volna.

Hazánkban is van olyan hely, ahol találkoztatok a hagyományok és a modern megoldások hasonló ötvözetével?

Igen, például Szentesen, a lecsó hazájában. Sokan meglepődnek, hogy paprikát és paradicsomot itt már nem a talajban, hanem kókuszpaplanon termesztenek. Nagyon sok országban nincs elegendő rendelkezésre álló termőföld a zöldségtermesztéshez, például az elsivatagosodás miatt, így a kókuszpaplanhoz hasonló innovatív megoldások a jövőt jelentik az emberiség élelmezésében. A talajban már csak olyan növényeket termesztenek, amelyek máshol nem nőnek meg, így a paprikát és paradicsomot nagyiparilag szinte kizárólag kókuszpaplanon termesztik. A gyártó és én is meglepődtünk, ahogy a kommenteket olvasva világossá vált számunkra, hogy az embereknek ez egy teljesen új információ, még annak ellenére is, hogy már lassan tíz éve így folyik a termelés hazánkban is.

Milyen szempontok alapján választjátok ki a soron következő helyszínt vagy gyártási folyamatot?

Próbálunk a nézők fejével gondolkodni, és ez alapján szűrni a tartalmat, előrelátni, hogy milyen témák és dolgok lesznek érdekesek a nagyközönség számára. Mivel szimultán készítek tartalmakat YouTube-ra és egyéb online felületekre, a műsor hangvételében és látványában is igyekszem minél frissebb lenni. Kis létszámú stábbal dolgozunk, ami megengedi számunkra, hogy állandóan és rugalmasan mozgásban legyünk, mind a témák, mind a helyszínek tekintetében. Ez alapvető feltétele a műsor formátumának, hiszen nagy stábbal elképesztően nehézkes lenne gyorsan és folyamatosan helyszínt változtatni. Jeff Bezos mondta erről, hogy ha a csapatodat nem tudod két pizzával megetetni, akkor az túl nagy – mi pedig bőven jól tudunk lakni két pizzával. A leforgatott anyag utómunkálataiban egy nemzetközi csapat is részt vesz, amely szintén nagyban hozzájárul a műsor minőségéhez.

Melyik volt a kedvenc helyszíned az idei, illetve a korábbi évadokban?

Ha mindenképpen választanom kell egyet, akkor a bankjegyekről egy korábbi évadban készült epizód a kedvencem. Számomra azért volt különösen érdekes, mert ugye bankjegyeket gyakorlatilag minden nap tartunk a kezünkben, mégsem ismert számunkra, hogy a gyártási folyamatuk mennyi apró részletből áll, és milyen biztonsági megoldásokat alkalmaznak a hamisítás ellen. Gyakran kapok visszajelzéseket, hogy egy adott epizód a területtel foglalkozó szakiskolákban – például nyomdaipari vagy agráripari iskolában is nagy népszerűségnek örvendett, és az órákon is vetítették azt. Az új évadban is nagyon sok érdekes helyszín volt, onnan a pezsgőgyárat emelném ki, azóta egészen más szemmel nézek a pezsgő és borgyártásra. A tradicionális metódusok ultramodern technológiákkal való ötvözése hihetetlen vívmánya a modern iparnak. Úgy látom, hogy a mai generáció tagjai, akik még a cipőfűzést is a YouTube-ról tanulják meg, sokkal fogékonyabbak az információ befogadására, ha az videó formájában jut el hozzájuk. Ezt pedig egyre több tanár is kezdi felismerni, és ebben segítségükre lehet a Made In is. Az eddigi nézettségi adatokból is látjuk, hogy a fiatalok is szívesen leülnek a tévé elé megnézni a műsort.

Ha kíváncsi vagy a Made In Gyetván Csabával legújabb, ötödik évadára, irány a Discovery Channel, november 22-től hétfőnként este 21:00 órakor.

A szakma fortélyairól, inspirációról, sztárokról és a hétvégén esedékes V. Fotósok Online Hétvégéje eseményről mesélt nekünk a sztárfotós egy villáminterjú keretein belül.

Fotók: Discovery Channel

Oldalak