Lifestyle

Egy mosoly, ami egyenesbe hozhat mindent: így segíti a kacagás a tanulást

Érdekes, hogy a cím után egyből egy sírós jelent rémlett fel az online oktatás kihívásokkal teli időszakából. Anya sík ideg, hogy megint leesett a radír, amit percekig tart megtalálni, megint felgyűrődött a füzet sarka, kitört a ceruza hegye, meg „pisilni kell” és „szomjas vagyok”. Mindezt bőgős képsorok követték sokunk háztartásában. De ezen már túl vagyunk! – és rájöttünk, hogy nem kell ahhoz online oktatás, hogy egy hétvégi dolgozatra készülés hasonlóan történjék...

Amikor egy kevésbé részletes leírással panaszkodtam a tanító néniknek arról, hogy nem tudom, mit mondjak a fiamnak, hogy rávegyem a tanulásra, ő azt mondta, hogy varázsmondat nincs, helyette varázslás van. Mary Poppins jutott eszembe: „Csak egy kis cukor kell és lemegy az orvosság! Lemegy az orvosság!” Vagyis „a cukrot” nem jutalmazásra használjuk a végén, hanem motiválásra menet közben. De mi lehet ez a cukor?

FemAnyu - kendőzetlenül az anyaságról

Azt mondják, gyereket nevelni mindenki tud. Tegye fel a kezét, akinek vannak kétségei, problémái és óriási szíve, amivel a békés megoldásokat keresi! Nektek szól a FemAnyu.

A szerző: Fekete Imola, a Nekünk bevált könyv szerzője, online mentálhigiénés tanácsadó.

A „humor professzornál” találtam választ erre a kérdésre. Ronald A. Berk, a John Hopkins Egyetem professzora arról híres, hogy előszeretettel, mi több szisztematikusan fölépítve alkalmaz humort az óráin annak érdekében, hogy lekösse a hallgatóságát. Több tanulmány arra enged következtetni, hogy a kacagás oldja a feszültséget, csökkenti a szorongást és növeli a tanulók motivációját az adott tárgy elsajátításában. Ezen felül a hallgatók nagyobb valószínűséggel emlékeztek vissza akár a száraz statisztika anyagra is, amikor releváns témákról szóló vicceket ékelt a tananyagba. Jobban megjegyezzük azt az információt, amihez érzelmeket is társítunk, azon belül is pozitív érzelmeket.1

Mit profitálhatunk ebből szülőként?

Ezen a ponton a hallgató/tanuló szavakat nyugodtan behelyettesíthetjük a „szülő”-vel, mert a humor áldásos hatásai ránk is érvényesek, amint a gyerekünkkel való tanulásban alkalmazzuk. A humor segít kapcsolatot teremteni az én nyűgöm és az ő nyűgje között, hogy az onnantól kezdve a közös nyűgünk legyen a látszólagos érdekellentét ellenére. Ő játszani akar, én viszont haladni a tanulással. De csak azért, mert már ésszel felérem, hogy „most van rá időnk”, különben teljesen máshoz lenne kedvem nekem is, nem vitás. Lényegében osztozunk abban az érzésünkben, hogy mindketten mást csinálnánk. Hogy ez miért jó kiindulási alap?

tanulás gyerekkel játék helyett

Ez is egy stratégia

Pontosabban egy megküzdési stratégia arra az esetre, amikor felül kell kerekednünk önmagunkon. Jó esetben szülőként ezt könnyen meg tudjuk tenni (jó, most nem a 23:58 perckor ráindított sorozatunk „na még egyet” epizódjáról van szó), de belátható, hogy az alsó tagozatos gyereknek ehhez még segítségre van szüksége. Lépésről lépésre, tapasztalatról tapasztalatra építi ki magában ezt a stratégiát. Ami pedig azért hasznos, mert önállóan is tudja majd alkalmazni.

Nem lehet elég korán kezdeni

Emlékszem, amikor másfél éves korában a reggeli markolózás bosszankodásba torkollott, mert nem sikerült a harmadik építőkockát felmarkolni, és a teherautóra pottyantani. Durr! – hirtelen arrébb repült mindkettő, sírásszerű nyafogást húzva maga után a levegőben. Mit is mondhatnék erre – tűnődtem, – hogy nem bánunk így a játékainkkal? Igen, ezt mindenképpen. A „semmi baj” helyett, hogy megértem, ha most elvesztetted a türelmedet. A „kicsikém, hagyd abba a hisztit, és a nem kell egyből kiakadni”-t inkább lenyeltem. Azzal folytatnám, hogy ügyes vagy, az első párat simán beleraktad. De még mielőtt belendültem volna, egy csokorba fogtam a gyerekkoromból derengő intelmekkel, és inkább kérdezgetni kezdtem a szőnyeg szélét kapirgálót:

Játék a tanulás!

Az UNO-t sem lehet elég korán kezdeni! Fények, színek, számok, dalok, betűk –rengeteg móka és vidám játék a Fisher-Price bébi UNO babáknak való változatával, ami még a finommotoros készségeket is fejleszti.

– Tudod, hol van a dob? – összeráncolt szemöldökkel felnézett, és a polcra mutatott.

– És hogy kell rajta dobolni? – felderülve dobolt a levegőben. És hogy mosol fogat? Hol van a fürdőszoba? Hogy repül a repülőgép? Hol a szemed? És a másik? Milyen színű ez az autó? – folytattam a kérdések sorát, és a válaszokból az derült ki, hogy bizony már elég sok mindent tud. Felkacagott! Aztán visszakanyarodtunk az ominózus jelenethez:

- Hogy markolod fel ezt az építőkockát a markolóval? – megmutatta.

Egy évvel később mindez úgy festett, hogy ha hirtelen felkapta a vizet, egy mozdulattal lesodort mindent az asztalról. Korosztályos reakció.

– Egyáltalán nem könnyű tornyot építeni, igaz? Nem baj, ha nem megy még. Emlékszel, hogy régebben a gyümölcsös kirakót sem tudtad egyedül kirakni? Mindig együtt csináltuk, mert olyan nehéz volt. Most meg seperc alatt kirakod egyedül – itt már rendszerint mosolygott, és velem együtt mondta: „Mert megtanultam!”

tipegő tanulás játékkal nevetés

Az iskolás verzió

Ezeken az alapokon nyugszik az, ahogyan a kisiskolással próbálunk felnőni egy következő feladathoz: a matekhoz, olvasáshoz, íráshoz, angolhoz. Első lépésként az empátia a „szuperbalzsam” most is, – azaz a közös nyűg megfogalmazása, amitől azonnal csillapodnak a kedélyek. Ezután humorosan körbetisztogathatunk az észérvekkel, hogy mindezek ellenére miért is vettük rá magunkat arra, hogy a tanulással foglalkozzunk. „Én azért, mert benne van a szülői munkaköri leírásomban. Neked milyen érdeked fűződik a tanuláshoz, fiam?”

Mi legalább egy évet időztünk ennél a stádiumnál, míg iskolás szintre „érett” a feladattudata. Persze mindez összefüggésben volt a képességeivel és nehézségeivel, amik a siker- és kudarcélménnyel korrelálnak. Minél gördülékenyebben ugorjuk meg ezt a szintet, annál rövidebb időn belül fedhetjük le egy steril, egybehangzó döntéssel, hogy „hórukk, most további 20 percet adunk ennek a nyavalyás szorzótáblának”. Sok időbe telt eleinte egy ilyen visszahangolódás a kiborulás után, de biztató, hogy ez is egy fejlődési folyamat.

1https://www.apa.org/monitor/jun06/learning

Oldalak

Lifestyle
Utazás
Most először nyilatkozott a Rákosrendezőn kialakítandó új városrész, a mini-Dubajként emlegetett részleteiről Mohamed Alabbar, a befektető tulajdonosa.
Sztárok
Hetek óta vad pletykák keringenek arról, hogy Vilmos újra régi szeretője, Rose Hanbury mellett találta meg a boldogságot, akivel állítólag jelenleg is Katalint csalja. Nos, Rose most tiszta vizet...
Lifestyle
Mivel ösztönös mozdulatsorról van szó, ezért az emberek többségének fel sem tűnik.