Van olyan étel, ami megvéd minket a COVID-19-től? A Femcafe dietetikusa válaszol

Dr. Takács Hajnalka dietetikus mostantól egészséges tápálkozással, életmóddal kapcsolatos tanácsokkal segíti a Femcafe olvasóit.

Dr. Takács Hajnalka dietetikus

​​​ Táplálkozással kapcsolatos problémák megoldásában, illetve a megfelelő testsúly elérésében segítek pácienseimnek. A személyes tanácsadás kiterjed az egészségesektől egészen a műtét utáni rehabilitáción levőkig.

Személyre szabott étrend kialakításával támogatom azokat, akiknek kialakult betegség – például cukorbetegség, inzulinrezisztencia, pajzsmirigy alulműködés stb. – miatt van szükségük életmódváltásra, táplálkozási szokásaik megváltoztatására.

A tényeken alapuló orvostudományban (Evidence-Based Medicine) hiszek - pácienseimnek átadott információim minden esetben a szakma álláspontját és a bizonyítékokkal alátámasztott kutatási eredményeket tükrözik.

Amennyiben személyre szabott tanácsra van szükséged, keress bátran az alábbi Facebook oldalon: www.facebook.com/dietetikusod. További tartalmakért látogass el Instagram oldalamra: www.instagram.com/dietetikushajni.

Fontos az immunrendszer erősítése

A csattanót nagyon hamar lelövöm: nincs egyetlen olyan nyersanyag sem, ami önmagában egészségessé vagy beteggé tenne minket. Ami számít az az, hogy milyenek a táplálkozási szokásaink, illetve étrendünk tápanyagösszetétele, ugyanis annak, hogy milyen ételek teszik ki étkezéseink zömét, bizony szerepe van az immunrendszer erősítésében!

Mit tehetünk immunrendszerünk felvértezésének érdekében?

Acélozzuk meg védekezőrendszerünket táplálkozással és ne csak az általános higiéniés előírásokra figyeljünk! Tápláljuk emésztőrendszerünk mikrobiomjait! A mikrobiom egészsége, illetve egészséges működése kulcsfontosságú a koronavírus elleni védekezésben.

De mi is az a mikrobiom? Nagyon egyszerűen fogalmazva: szervezetünkben élő mikroorganizmusok összessége. Az emésztőrendszer mikrobiomjaihoz tartozó baktériumflóra egészsége támogatja pl. a tüdő és a szív védelmét, ami a COVID-19 vírusfertőzésnek igencsak ki van téve.

Hogyan támogathatjuk a mikrobiom egészségét?

Ha változatosan táplálkozunk, fenntarthatjuk a mikrobiom sokszínűségét, amely az idő előrehaladtával fokozatosan csökken, így az idősebbeknek még fontosabb figyelniük a kiegyensúlyozott, minden fontos tápanyagot tartalmazó napi menüre.

Kutatások alátámasztják, hogy a mikrobiom egészségét a növényi eredetű, rostban gazdag élelmiszerek fogyasztása támogatja, valamint az is, ha az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztását csökkentjük.
Amivel biztosan nem segítjük a szervezetünket az az, ha üdítőitalokat, csomagolt sós rágcsálnivalókat, bolti süteményeket, feldolgozott húsokat, por formájú és előcsomagolt leveseket fogyasztunk.

Változatos, zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étkezéssel tehetünk a mikrobiom egészségéért

Mivel kedvezünk az egészségünknek?

Ha étrendünk bővelkedik gyümölcsökben, zöldségekben, illetve tartalmaz sótlan olajos magvakat, teljes kiőrlésű gabonákat, sovány húsokat, értékes zsírsavforrásokat - mint az extra szűz olívaolaj vagy a magolajok és a halak - azzal kedvezünk az egészségünknek.

Ezeket az ajánlásokat foglalja magában az Okostányér ®, melyet a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége alkotott meg. Ez az ajánlás foglalja magában azokat a legfontosabb javaslatokat, amelyek az egészségmegőrző, betegségmegelőző táplálkozáshoz szükségesek. Az ajánlás idén októberben megújult. Nézzük mik a legfontosabb változások.

Amellett, hogy eddig is rendkívül fontos volt, hogy a napi táplálékunk fele zöldségből és gyümölcsből álljon, a grammokban meghatározott mennyiség minimum 400 grammról minimum 500 grammra emelkedett.

Lényeges, hogy minden főétkezés tartalmazzon teljes értékű fehérjét. Minden nap szerepeljen tej vagy tejtermék és a húsok közül soványakat válasszunk. A megújult ajánlás felhívja a figyelmet a következőkre:

  • Hetente legfeljebb 350-500 g főtt/ párolt/sült (500-700 g nyers) vöröshúst (pl.
  • marha, sertés) fogyasszunk.
  • Feldolgozott húsipari termékeket legfeljebb alkalmanként, kis mennyiségben szerepeljen - a hazai halakat részesítsük előnyben!
  • Ha tej helyett növényi italokat választunk, tegyük azt hozzáadott cukortól mentes, dúsított fajtákból.
  • A változatos alapanyagfelhasználás miatt és a környezettudatosság érdekében is kiemelendő, hogy lehetőleg hetente egyszer iktassunk be egy húsmentes napot!
  • Nem csak környezetünkért, de immunrendszerünk érdekében is akkor tesszük a legjobbat, ha évszaknak megfelelő, szezonális alapanyagokat, kevésbé feldolgozott élelmiszereket választunk.
  • Részesítsük előnyben a hazai, helyben termelt alapanyagokat.
  • Továbbra is fontos, hogy naponta legalább 8 pohár folyadékot fogyasszunk, melyből víz legalább 5 pohárnyi legyen.
  • Rendkívül fontos, hogy csökkentsük az elfogyasztott só, cukor, zsír mennyiségét, melyből sajnos hazánkban jóval többet fogyasztunk az optimálisnál.
  • Legyünk fizikailak aktívak! Heti 150 perc mérsékelt intenzitású vagy 75 perc intenzív testmozgás javasolt.

Te ráerősítesz immunrendszered működésére valamilyen étrend-kiegészítővel? Kérlek segítsd munkámat és töltsd ki ezt a kérdőívet:

https://forms.gle/RxSz9SfMWwmhC2vq5

Válaszaid alapján szeretnélek további információval ellátni az őszi-téli immunerősítéssel kapcsolatban.

Fotók és forrás: Dr. Takács Hajnalka
Lead fotó: 123rf.com

Oldalak