Fashion&Beauty

Pénzügyi diplomától a kifutóig - egy dizájner, aki önerőből építette fel magát

Varga Viktória nevét ma már sokan ismerik, akik jártasak a divatéletben. A kreációi elsőre megkapóak a szemnek, a vibráló, vidám színek és elegáns szabásvonalak rengeteg nőt rabul ejtenek. Ő egy olyan tervező, aki kicsiben kezdte: önerőből épített saját márkát, a legnagyobb álma pedig, hogy nemzetközi kifutókon is megjelenhessen. A legújabb FemDivatban a VIKTORIAVARGA brand tulajdonosáé a főszerep.

FemDivat - a magyar tervezők blogja

Női magazinként a divat, mint téma mindig is rendkívül fontos volt a Femcafe.hu számára. Régóta nagy vágyunk, hogy a nemzetközi szinten is egyre népszerűbb és elismertebb magyar tervezőinket jobban megismertessük az olvasóinkkal. Ez a küldetése a FemDivatnak, mely arra hivatott, hogy bemutassa a hazai divatélet kiemelkedő és feltörekvő szereplőit egy valódi, őszinte, autentikus szűrőn keresztül, aminek keretében talán olyat is merünk kérdezni, amit más nem. Jövünk péntekenként. A szerző: Huszár Bianka.

Merész színek, visszafogott fazonok - interjú Varga Viktóriával

Amikor először nézegettem Varga Viktória kollekcióit, egyértelműen lejött, hogy milyen nőknek tervez. A kifinomult, elegáns stílusú ruhák, visszafogott fazonok és bátor árnyalatok egyszerre konzervatívak és dögösek - olyan hölgyekre szabottak, akik magabiztosak, intelligensek és inkább sejtetnek, mintsem magamutogatóak. Utóbbi szemlélet a mottója a dizájnernek is, aki a FemDivat legújabb részében elárulta, honnan indult, miként került be a divatszektorba, illetve milyen jövőbeli tervei vannak. Interjú a VIKTORIAVARGA alapítójával.

Merész, különleges, könnyed, elegáns, egyedi – ezekkel a szavakkal jellemzed a kreációid, amelyek a városi nő erejét hivatottak tükrözni. Mitől egyediek ezek a darabok?

Ami nagyon fontos, az az anyag. Szeretek nagyon finom, természetes anyagokkal dolgozni, illetve a színekkel is - gyakorlatilag erről szól a márka. Nem félek belenyúlni élénkebb árnyalatokba vagy mintákba, nagyon szeretem keverni is ezeket, és úgy érzem, jól megtalálom a harmóniát. Kedvelem a kézműves megoldásokat, szeretem, ha egy ruha belül is szépen van elkészítve, de azt is, ha csak egy apróság emelkedik ki, például egy gyönyörű gomb. A márka két részből áll, vannak a hétköznapokban hordható darabok - amiket mi "ready to wear"-nek nevezünk (nyilván ezeknél is egy elegánsabb nőtípust képviselünk), illetve vannak a "signature" darabok, amikben nagyon sok a kézzel készült részlet, a technológiákat mi magunk kísérleteztük ki. Vannak olyan jellemző technikáink, amelyeket már abszolút felismernek, például a szalagok, a pomponok, valamint festek is a ruhákra - ezeket mind én találom ki. Ezeknek köszönhetően a művésziesség is meg tud jelenni. A Covid helyzetnek köszönhetően bővítettük a póló választékunkat, ezeknél is megjelenik a kézművesség, és nagyon szeretik őket, ráadásul a sportosabb vonalat is tudjuk képviselni velük.

Bátran bánsz az élénk színekkel, neutrális darabokkal ritkán találkozunk a kollekcióidban, pedig az erős árnyalatok megosztóak tudnak lenni. Nem féltél ettől az irányvonal kialakításakor?

Minden nőtípusnak vannak olyan színek, amelyek jól állnak. Erre odafigyelünk, hogy egy adott árnyalatból ne csak egy meleg vagy egy hideg változat legyen. Nagyon sok múlik a melegségén a színeknek. Nyilván mi az erősebb, teltebb színeket képviseljük, de igyekszünk úgy alakítani a kollekciókat, hogy mindegyik nőtípusnak - tavasz, nyár, ősz, tél - megfeleljenek. A fehéret ettől függetlenül például mindig használom, mert gyönyörűen mutat minden színnel. Nyilván kell egy bátorság ahhoz, hogy valaki bevállalja az élénk árnyalatokat, de a repertoárunkban vannak szofisztikáltabb, visszafogottabb darabok is, ha esetleg olyan érkezne hozzánk, aki nem annyira merész.

A ruháidat nézve olyan jelzők jutnak eszembe, mint konzervatív fazonok, finom anyagok, nőies, vidám minták és elegáns szabásvonalak. A klasszikust részesíted előnyben a kifejezetten modern stílus helyett?

A klasszikus nem annyira trendi kifejezés - de én szeretem. Erre úgy tudnék válaszolni, hogy fontos mindkettő. Fontos az is, hogy az elegáns mellett modern legyen, arra mind színben, mind anyagban odafigyelünk. Lényeges, hogy minden darab a mai korban helytálló legyen. Tény, hogy abszolút nem erősítem a kihívó, provokatív stílust és kategóriát, nekem fontosabb, hogy egy nőt úgy öltöztessek fel, hogy inkább sejtelmesebb legyen, mint sokat mutasson. Szeretem, ha maximum egy merészebb részlete van egy ruhának - vagy legyen a szoknya kicsit rövidebb, vagy a kivágás legyen kicsit bátrabb, de ne legyen sok a szemnek.

Milyen nőt tudsz elképzelni a ruháidban, aki milyen értékeket közvetít?

Szeretem, ha egy nő erős, karakteres, egy igazán nőies nő, aki tisztában van az erejével. Van egy idealizált képem: számomra egy kiemelkedő nő olyan valaki, aki tudja, hol a helye, magabiztos, önerőből felépíti magát, független - rájuk szeretek a legjobban tervezni, ők inspirálnak. Szerencsére sok ilyen ismerőssel vagyok kapcsolatban. Szeretem a ruháimmal kifejezni, hogy egy nő tud erős lenni, miközben törékeny marad.

Ahogy láttam, mindig van egy fő téma, ami köré építed a kollekcióidat. Honnan az ötlet egy-egy összeállításhoz, miből inspirálódsz?

Általában előre van egy téma, amihez az utazás ad inspirációt. Választok egy helyszínt - egy várost, egy országot -, ahol jártam, ahonnan vannak saját élményeim. Figyelem az építészetet, motívumokat abból szoktam átvenni, akár csak egy apróbb részletet, de burkoltan megjelenítem az inspirációt. Röviden, a saját élményeimből nyerek ihletet, amik számomra fontosak - ezeket fordítom le a saját nyelvemre. Természetesen a trendek is szerepet játszanak az alkotói folyamatban, az előrejelzést mindig megnézem, de ebből csak olyan elemeket emelek át, amelyek megállják a helyüket a kollekciókban.

Teniszedző voltál, pénzügyi diplomát szereztél, mégis a divat világában kötöttél ki. Hogy jött ez a 180 fokos fordulat?

A divat mindig jelen volt az életemben, nagyon szerettem öltözködni. Abból indult ki a divattervezés mint új irány, hogy soha nem találtam olyan ruhadarabokat, amiket igazán szívesen viseltem vagy tetszettek volna, mindig át akartam alakítani a meglévőket. Megtanultam autodidakta módon varrni, és rájöttem, hogy izgalmas dolgokat tudok létrehozni. Sok jó visszajelzést is kaptam. Felismertem, hogy talán érdemes lenne ezzel foglalkozni, hosszabb folyamat volt, de megérte. A művészet is mindig nagyon vonzott, dolgoztam galériákban, így alakult ki még szorosabb kötődésem ehhez a világhoz. Kezdetben csak magamnak készítettem ruhákat, de nagyon sűrűn jöttek oda hozzám ismeretlenek és kérdezték, honnan szereztem be az adott szetteket. Nem hiszem, hogy azok a ruhák annyira különlegesek voltak, abban mindenesetre segítettek, hogy elgondolkodjak, jó választás lenne ez a pálya számomra. Mindenképp szerettem volna kifejezni valamit, ami a művészetre abszolút igaz. Közben lehetőségem adódott Torontóban megismerkedni több dizájnerrel, és ez az új világ pillanatok alatt beszippantott.

A pénzügyi vonal egy racionális, földhözragadt terület, míg a divat művészet kategória. A környezeted maximálisan támogatott a döntésedben, vagy akadtak, akik megkérdőjeleztek?

Sok megkérdőjelezést kaptam. Nyilván azok, akik a legközelebb állnak hozzám, támogattak, de nem mindenki hitt bennem. Viszont én eldöntöttem, mit szeretnék és erős voltam, ráadásul mivel ott volt az első szakma, volt B opcióm, ahova vissza tudtam volna térni. A pénzügyet továbbra is kamatoztatom, főleg így, hogy saját vállalkozást viszek, viszont a művészi énem már jobban érvényesül.

A kreációid korántsem mondhatók hétköznapinak, ilyen darabokat az ember inkább különleges alkalmakkor visel, mintsem hétfőtől-péntekig. Mindig ez a díva-vonal lesz a cél?

Az alkalmi, igazán szép ruhák előtérben vannak, mert mutatósabbak, de a kollekciókban abszolút megtalálhatóak hétköznapibb, lazább, kényelmes darabok is, amiket például fel lehet venni irodai környezetben is. Vannak rugalmas anyagból készült blúzaink és bővebb szoknyáink, gyapjúnadrágjaink – melyek a hétköznapokban is tökéletesek.

Esküvői ruhákat is tervezel – ez egy szerelemprojekt?

Szép dolog ebben részt venni. Az esküvői repertoárban egy modernebb stílust képviselünk, nem egyszer terveztünk már például színes ruhát esküvőre. Ezek a kollekciók izgalmasabbak, mint egy klasszikus csipke - persze van, aki azt részesíti előnyben, én egy kicsit mást képviselek ebben a kategóriában is.

Részese vagy a Magyar Divat & Design Ügynökség mentorprogramjának. Miben változtatta meg ez a hozzáállásod a divatiparhoz, mit adott hozzá az eddigi tudásodhoz? Gyümölcsözőnek képzelem az együttműködést.

Nagyon sok tanácsot kapunk szakértőktől, akár a kollekció felépítésével, akár a tudatosabb tervezéssel kapcsolatban. Emellett segítenek az üzleti tervezéssel, PR-ral és a kommunikációval kapcsolatos feladatokban is. Stabilabb hátteret adnak a működéshez, és segítenek megerősíteni az alapokat.

Manapság egy önálló brandet létrehozni, fenntartani úgy, hogy tényleg eladható legyen és a szakmában elismert lehessen egy adott tervező, nem egyszerű, főleg fiatalon. Minek a hatására döntöttél a saját márka mellett?

Mindig az volt a legfontosabb, hogy minél több nőt tegyek boldoggá. Ebben benne van az ismertség és az elismertség is - szeretném, ha minél több hölgy gardróbjában ott lennének a VIKTORIAVARGA-ruhadarabok. Számomra a visszajelzés a legnagyobb elismerés - amikor például valaki elújságolja, hogy megnyert egy állásinterjút a ruhánkban. Ezek tesznek igazán elégedetté és boldoggá.

Az önálló márkához háttér is szükséges, mind tudásban, mind financiálisan – minden adott volt ahhoz, hogy belevágj?

Nem úgy kell elképzelni, hogy sok félretett pénzem volt. Hosszú folyamat volt, önerőből. Amikor eladtam egy ruhát, annak az árából vettem új anyagot – a bevétel jelentős részét mindig visszaforgattam, és szép lassan ahogy a kereslet nőtt, úgy a kínálat is bővülni tudott. Így volt lehetséges organikusan fejlődni és folyamatosan növekedni az elmúlt évek alatt.

Mi a legnagyobb célkitűzés, amit 5-10 éven belül szeretnél megvalósítani?

A célom - amiért tulajdonképpen a mentorprogramba is jelentkeztem -, hogy nemzetközi szinten is ismert és elismert legyek. Online most is vannak külföldi vásárlóink - lengyelek, britek, osztrákok például -, a virtuális térben nincsenek határok, de szeretném, ha a jövőben tudnék külföldi kifutón bemutatni. Egy milánói show például nagy álmom lenne, ahogyan akár egy párizsi is. Természetesen itthon is boldog vagyok, szeretnék majd egy saját üzletet nyitni ebben az évben, meglátjuk, milyen lehetőségeket hoz az élet. A továbbiakban is az organikus fejlődés a cél.

Mit vársz 2021-től?

Én bízom benne, hogy hamarosan megnyílik a világ. Ami nagyon hiányzik, azok a személyes találkozók és a bemutatók varázsa. A tavaszi kollekciónk a Budapest Central European Fashion Week keretein belül még digitális formában debütál, de remélem az év második felében lehetőség lesz az élő show-ra is, ahol találkozhatunk a vendégeinkkel is. Napjainkban az előre tervezés kicsit nehézkes, mert vannak céljaink, de az élet könnyen felülírhatja őket. Szerintem fontosabb az, hogy gyorsan reagáljunk az adott helyzetre. Remélem, hogy tavasszal változnak a körülmények, és mielőbb visszatérhetünk a normál kerékvágásba.

Kattints a további képekért!

Fotók, leadfotó: Magyar Divat & Design Ügynökség, Vágó Csaba

Oldalak

Fashion&Beauty
Sztárok
Bár a brit királyi család életét számos szigorú szabály és kötelezettség terheli, olykor azért mégis bepillantást nyerhetünk életük apró részleteibe, például, hogy mely fogásokat kedvelik a leginkább...
Utazás
Vannak slágerországok, amiket a magyarok imádnak meglátogatni az előszezonban. Közben már érdemes lesz kigondolni, külföldön, vagy belföldön kapcsolódnánk-e ki a nyáron.
Sztárok
Vilmos herceget nagyon bántja, hogy családtagjai gonosz ragadványnevet találtak ki neki, amivel olykor-olykor cukkolni szokták őt.