Napozás, szolárium, önbarnítás - melyiknek milyen hatása van a bőrre?

Nyáron különösen odafigyelünk arra, hogy jó színünk legyen, viszont fontos tisztában lenni azzal, hogy az egyes módszereknek milyen hatásai vannak a bőrünkre. A következőkben részletezzük a napozás, a szolárium és az önbarnítás előnyeit, illetve hátrányait.

A nyári szín megszerzése

Napozás

A napsugárzás segít a testnek a D-vitamin természetes előállításában, amely elengedhetetlen, de sok ember nem jut elegendő mennyiséghez belőle. A D-vitamin hiány gyakori, és egyes becslések szerint világszerte egymilliárd ember küzd a folyamatos pótlásával. Önmagában csak nehezen lehet bevinni a szervezetbe. Bizonyos halakban és tojássárgájában létezik, de a legtöbbet dúsított termékeken keresztül fogyasztják, mint például a tej.

A napozás előnyei (a vitamin szempontjából)

  • Csökkenti a depressziót: a napfény arra készteti az agyat, hogy felszabadítsa a szerotonin hormont, ami fokozhatja a hangulatot és elősegítheti a nyugalom érzését.
  • Jobb alvás: a napozás segíthet a cirkadián ritmus szabályozásában, így a test "elálmosodik", ha lemegy a nap.
  • Erősebb csontok: a D-vitamin segíti a szervezetet a kalcium felszívódásában, amely erősebb csontokhoz vezet, és segíthet megelőzni az oszteoporózist és az ízületi gyulladásokat.
  • Fokozott immunrendszer: a D-vitamin segíti a testet a betegségek leküzdésében, beleértve a szívbetegségeket, az izomszklerózisokat, az influenzát, bizonyos autoimmun betegségeket és rákos megbetegedéseket.
  • Csökkenti a koraszülés kockázatát: a D-vitamin véd a koraszülés és a születéssel járó fertőzések ellen.

Persze a fent felsorolt előnyök nem jelentik, hogy ész nélkül feküdhetünk egész nap a napon, kitéve magunkat a fokozott UV sugárzásnak. A napozás nem kockázat nélküli. A túl sok napsütés napkiütéshez vezethet, amelyet néha hőkiütésnek is neveznek - vörös és viszkető. A napsugárzás leégést is előidézhet, amely fájdalmas, hólyagosodást okozhat, és a test minden részére, még a szájra is hatással lehet. Később a melanoma kialakulásában is szerepet játszhat, ha nem vagyunk körültekintőek. A polimorf fénykitörés (PMLE), más néven napmérgezés szintén a túl sok napsütés következménye lehet. Vörös viszkető dudorokként jelentkezik a mellkason, a lábakon és a karokon.

Egyes bőrgyógyászok úgy vélik, hogy mindaddig, amíg a szokásos napozással nincsenek szövődményei, napvédő krém nélkül naponta akár 20 percig is napozhat. A leégés kockázatának csökkentése érdekében a legjobb lehet az 5-10 percet betartani. Ez attól függ, hogy mennyire él az Egyenlítő közelében, milyen a bőr szokásos reakciója a napra, és milyen a levegő minősége. A rossz levegőminőség megakadályozhatja az UV-fény hatásának egy részét. Egyes kutatások szerint ártalmasabb, ha egyszerre sok napsütést kapunk, mint ha lassan tesszük ki magunkat a napnak.

Cikkünk folytatódik.

Fotó: 123rf

Oldalak