Exkluzív interjú Mihalik Enikővel és Csalár Bencével - elkészült az első kortárs magyar divatkönyv

A divat iránt érdeklődők házi könyvtárában alapmű lehet Csalár Bence: Színfalak mögött című enciklopédiája, ami 352 oldalon keresztül mutatja be az elmúlt évtizedek szakmai sikereit a magyar divatra hangolva. A szerzővel és a könyvborítón szereplő világhírű modellünkkel, Mihalik Enikővel beszélgettünk a hiánypótló kötet kapcsán.

Színfalak mögött

Az elmúlt 30 évben világszinten is nagyléptékű mérföldköveket tudhat magáénak a magyar divatipar. Külföldi sikereket elérő tervezők, modellek, a szakoktatás, tehetséggondozás színvonalának magas szintje és a Magyar Divat és Design Ügynökség megalapítása mind hozzájárultak ahhoz, hogy Magyarország is megvesse a lábát a nemzetközi divatszcénában. Ma már szinte nincs olyan filmes vagy zenés díjátadó, ahol a világsztárok közül ne viselne valaki magyar tervező által megálmodott kreációt - ezek a sikerek pedig kiáltoztak azért, hogy valaki kőbe vésse őket.

Csalár Bence divatújságíró, szakoktató, a hazai divatbloggerek egyik legrégebbi és legismertebb arca pedig ezt meg is tette nekünk. Az elmúlt években összegyűjtötte, idén pedig egy rendhagyó enciklopédiában, Színfalak mögött címmel - magyar és angol fordításban - megmutatta mindazt, ami a színfalak mögött olyan naggyá tette az elmúlt évtizedekben a magyar divatipart.

Az exkluzív kiadványban a kezdeti divattörténeti áttekintést követően eddig sosem látott alapossággal ismerteti a hazai designer szféra meghatározó műhelyeit, a kreációk születését, az alkotókban rejlő érzéseket sem hanyagolva. Az 50 magyar tervezőt bemutató könyvben Zoób Katitól kezdve Abodi Dórán át egészen a Pécsi Kesztyűmanufaktúráig vagy a Tisza cipőig megannyi érdekes, eddig még sosem hallott történetet olvashatnak sok-sok személyes, néha megindító sztorival fűszerezve sikerekről, világsztárokról és elhivatottságról: teljes értékű ábrázolását egy izgalmas, fejlődő és ígéretes korszak kezdetének.

A könyv borítóján pedig nem más szerepel, mint Mihalik Enikő, az a békéscsabai lány, akinek nemzetközi modellkarrierje szinte mesébe illően alakult. A világ vezető divatlapjainak már sokszor szerepelt a címlapján, de ezt a felkérést különösen megtisztelőnek tartja - erről exkluzív interjúban mesélt a Femcafe.hu-nak. A világhírű modellel és a könyv szerzőjével, még a címlapfotózás intim kulisszái között beszélgethettünk.

Mindenkinek egy első alkalom ez most: Csalár Bencének az első könyve jelenik meg, Mihalik Enikő pedig először szerepelhet magyar könyv borítóján. Ha már az elsők, meséljétek el, ti mikor és hogyan találkoztatok először!

CS.B.: Egy nagyon kedves közös barátunk, Benus Dániel tervező születésnapján találkoztunk először. De azt nem árulom el, hogy hanyadik születésnapját ünnepeltük. (nevet)

Az ismerettség tehát adott volt. Hosszú évek óta ebben a szcénában mozogsz, rengeteg nemzetközi hírű modellt ismersz, miért pont Enikőt választottad ki a borító arcának?

CS. B.: Azt szerettük volna, ha egy olyan személyiség képviseli a könyv tartalmát, aki összeköti a magyar és a nemzetközi divatot. Enikő a pályája elején több magyar divattervezővel is dolgozott együtt, akikkel a mai napig jó kapcsolatot ápol. Bár a világ élvonalába tartozó topmodell, számára fontosak a magyar gyökerei, szívén viseli a hazai divat sorsát, ezért egyértelmű választás volt. Úgy érzem, hogy értékrendben és üzenetben is tökéletesen hozza azt, amit szerettünk volna átadni a könyv által.

Ilyen körítéssel mennyire volt "nehéz" elvállalni ezt a felkérést?

M. E.: Valójában az első pillanatban felkeltette az érdeklődésemet a megkeresés. A személyes beszélgetés után pedig abszolút biztos voltam abban, hogy én ezt szeretném elvállalni. Szerencsére az ügynökségi oldal is közreműködő volt, simán átcsúszott rajtuk a projekt. Megtiszteltetésnek veszem, hogy ennek a könyvnek a borítóján én szerepelhetek, mert ilyen jellegű kötet a magyar divatról még sosem született.

A könyv a magyar mellett megjelenik majd angol nyelven is, ami azt sejteti, hogy nemzetközi érdeklődés mutatkozik a szakma hazai helyzetére. Enikő, te hogy tapasztalod, mennyire nyitottak külföldön a magyar divatra?

M. E.: Úgy gondolom, hogy bár befogadó közönség és igény volna rá, de nagyon kevesen mernek belevágni abba, hogy nemzetközi szinten építsék a saját brandjüket.

CS. B.: Szerintem ennek a projektnek emeli a fényét, hogy nem csak a magyar piacra szánjuk. Ha azt szeretnénk bebizonyítani, hogy a magyar divatra igenis kíváncsiak külföldön, akkor nem kérdés, hogy ezt az anyanyelvünkön túl, angolra lefordítva is megjelentetjük. Azt gondolom, minőségében és esztétikailag is megállja a helyét. Az ötlet eredendően a kiadótól származik. A két különböző borító is azért született, mert ez már nemzetközi gyakorlatnak számít.

A könyvben helyet kap ez a gondolat? Vannak benne példák arra vonatkozóan, hogyan lehet elhagyni a hazai kereteket?

CS. B.: Összesen 50 személyes történetet írtam le, mellettük pedig egy nagyon fontos extra sztori Enikő karrierútja. Olyan meghatározó alakokat ismerhetnek meg az olvasók a magyar divatvilág életéből, akik az elmúlt 20-30 évben maradandót alkottak a maguk műfajában. Rengeteg olyan gondolatot osztottak meg velem az alanyok, amelyből sok inspirációt, motivációt nyerhetnek a divatiparban és más területen tevékenykedők egyaránt. Az egyik személyes kedvencem, mikor Tóth Bori divattervező elmeséli, hogyan tudott felállni a padlóról és újra felépíteni mindazt, amit már egyszer megtett. Hasonlóan erős fejezet Kiss Sarolta és a NON+ története, aki kíméletlenül lerántja a leplet arról, hogy mennyire másképp történik egy divattervező munkája a valóságban, mint amit egy átlagember elképzel erről. Rengeteg olyan szterotípiát és fals képet lebontunk ebben a könyvben, amit a divattervezés köré szőttek az emberek. Azt gondolom, hogy ez a közel 400 oldalas anyag egy sokat látott divatipari szereplőnek, a pályakezdő tervezőnek és egy laikusnak is rendkívül komplex képet a mai magyar divatról.

Enikővel is készült egy ilyen részletes interjú. A spoilerfaktort kizárva mit tartanál a legfontosabbnak kiemelni a saját karriered szempontjából?

M. E.: Szerintem minden pályára igaz - de a modellekre különösen -, hogy a kitartás és az alázat nagyon fontos részét alkotja a sikernek. A legfontosabb, hogy nem szabad feladni az első nehézségek után.

Az önmagában is értékes szöveg mellett fantasztikus fotók díszítik a könyvet. A borítót és Enikő további képeit a Londonban élő, Junior Prima díjas magyar fotós, Martin Wanda készíti. Milyen atmoszférát álmodtatok meg hozzá?

M. E.: Nagyon tetszik a koncepció, hogy a ruhákban és a háttérben is megjelennek a magyar hagyományok, de mindezt mai köntösbe csomagolták, ami miatt nem kelt tolakodó benyomást.

CS. B.: Kata Szegedi ruhái vagy a Daalarna RHAPSODY kollekciója például tökéletes volt ennek a kihangsúlyozására, mert bár a ruhák modernek, de sziluettükben, esésükben visszahozzák a tradicionális magyar viseletet. A fotók háttereként, printek formájában pedig 19. századi magyar festők műveit használtuk, jóváhagyással. Munkácsy, Deák Ébner és Ligeti képei arra reflektálnak, hogy a múlt hogyan adaptálható a modernitásba. Az pedig egy abszurd véletlen, hogy Wanda éppúgy békéscsabai születésű, mint Enikő. Két vidéki magyar lány, aki ma már kozmoplitaként él a világ nagyvárosaiban. Izgalmas, hogy ők ketten már milyen nagy nevekkel dolgozhattak együtt. Számomra is megtisztelő, hogy mindketten a nevüket és a tehetségüket adták ehhez a projekthez.

Bence, kinek írtad ezt a könyvet?

CS. B.: Részben a 15 éves kori önmagamnak. (nevet) A könyvet sok tekintetben a nagypapámnak ajánlom, ezért egy családi emlékkel felidézésével kezdtem: kamaszkoromban egy karácsonyi ebéd után papa megkérdezte tőlem, hogy mire vágyom a legjobban a felnőtt, dolgos életemben. Akkor azt mondtam, hogy szeretnék írni egy könyvet a divatról. Nem tagadom, hogy ez az indíttatás kissé önző. (nevet) Ugyanakkor azoknak a fiataloknak szerettem volna átadni egy szakmai fogódzót, akik az iskolapadban, vagy kikerülve a felnőtt életbe, szakmájukkal a zsebükben nem látják még elég élesen, mi a rögvalósága annak, ha ma valaki a magyar divatban akar boldogulni. Ez egy korlenyomat, egy életműválogatás, amelyből sokat lehet tanulni és okulni. Jó az időzítés is, mivel sok tervező éppen idén élte meg a fennállásának 10. vagy akár a 20. évfordulóját, így ez a kötet mondhatni, őket is ünnepli. A Covid után mindenki tapasztalja a saját környezetében, mennyire törékeny lehet egy vállalkozás - de ezek a magyar márkák a gazdasági válságok és a mostani vírushelyzet ellenére is talpon maradtak.

Mennyi idő munkája volt, mire könyv alakot öltött a projekt?

CS. B.: A szöveg megírása 4-5 hónapot vett igénybe, június végén nyomtam le az utolsó betűket a billentyűzeten. Korábban már számtalan interjút megírtam, de piszok nagy meló volt úgy megírni 50 interjút, hogy ne legyen nagy átfedés a történetek között. Nyilván mindenkinél ott van, hogy gyerekkorában szeretett rajzolni, vagy a Kisképzőbe és a MOME-re járt, az én feladatom pedig az volt, hogy a hasonló életutakból kiragadjam az egyediségeket. Nem szerettem volna, hogy vonatott legyen a szöveg, hanem meg akartam mutatni a különböző individuális életutakat.

Kik segítettek abban, hogy létrejöhessen a könyv?

Legelsőként szeretném megemlíteni a kiadómat, akik a kezdetektől hittek bennem és a könyvben. Nagyon hálás vagyok Bodnár Zsófinak, aki a belső anyagokat fotózta, az akaratos vágyaimat maximálisan teljesítette a műhelyfotózások során. Mindenkit a privát alkotói terében fotózhattunk, így a tervezőknek is szeretném kifejezni a köszönetemet azért, hogy beengedtek az intimszférájukba. Anda Emíliáról például 30 év után először készülhetett portré, mert ő különsen nem szereti magát fotóztatni. Példátlan az összefogás, mert senki nem mondott nemet a megkeresésemre. Szeretném még kiemelni Festyt, Rohonczi Anitát, aki werkfotókkal és egyéb háttérmunkákkal segítette a könyv megszületését. A teljes stáb profi volt, konzisztensem tudtunk halani a céljaink felé, még egy olyan nem egyszerű helyzetben is, mint a koronavírus-járvány. Végül, de nem utolsó sorban köszönöm a családomnak és a barátaimnak is, hogy mellettem álltak, mert az elmúlt fél évben olyan lelki mélypontokon segítettek át, ami nélkül nem tudtam volna megírni a könyvet. Hosszú a lista, több mint 100 embert felsorolhatnék, akik közreműködtek a kötet megszületésében, mindannyiójuknak hatalmas köszönet ezért.

A nagy divatfővárosoknak mind-mind megvan a saját divattörténeti enciklopédiája, amit a szakmaibelik szívesen forgatnak. Enikő, te kinek ajánlanád a magyar kiadványt?

Ha nem lennénk mindketten érintettek a projektben, akkor az egyik legjobb barátnőmnek, Szegedi Katának biztosan megvenném ezt a könyvet. A karrierünk során nagyon sok mindenen keresztül mentünk, szoros barátság fűz minket egymáshoz, egy ilyen alapmű szép ajándék lenne.

Sikeres blogger, újságíró, a magyar divatélet egyik nagy különce, aki nem mellesleg egy balassagyarmati pékcsalád leszármazottja. Interjú Csalár Bencével, aki igazán tudja, hogy a valódi élet egyáltalán nem retusált.

Leadfotó és fotók: Rohonczi Anita ; Martin Wanda

Oldalak

Szólj hozzá Te is!